مدیریت صفحه اینستاگرام دقیقاً مانند سفری است که قصد رسیدن به یک مقصد و هدفی را دارید. بدون داشتن نقشه راه، هرگز نمی توانید به آن نقطه برسید و حتی اگر شروع کنید، تنها زمان و هزینه خود را تلف کرده اید. نقشه راه همان استراتژی مدیریت صفحه اینستاگرام است که به شما نشان می دهد چگونه به هدف خود دست پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل استراتژی اینستاگرام بپردازیم تا راحت تر بتوانید به هدف نهایی خود که جذب مخاطبان هدف و فروش محصولات است، برسید. پس اگر یک صفحه اینستاگرامی دارید و می خواهید با نقشه راه به اهداف خود برسید، در این مقاله همراه ما باشید.

استراتژی اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام ویترینی از کسب و کار شما است که می تواند نظر مشتریان را جلب کند یا آن ها را نسبت به برندتان دلسرد کند! قطعاً هیچ کسب و کاری دوست ندارد که اعتبار برند خود را از دست بدهد و بدون داشتن هدف و نقشه راه هرگز نمی تواند نظر مخاطبان خود را جلب کند. استراتژی اینستاگرام به شما کمک می کند تا بتوانید مخاطبان هدف خود را بشناسید، نقشه راه برای رسیدن به اهداف خود را پیدا کنید و در نهایت، هدف خود را با جایگاه نهایی مقایسه کنید.

اگر قصد مدیریت یک صفحه اینستاگرام را برای کسب و کارتان دارید، اولین و مهم ترینی چیزی که باید آن را تدوین کنید، استراتژی اینستاگرام است. با استفاده از استراتژی اینستاگرام شما می توانید تمام اهداف خود را مشخص کنید و برای رسیدن به هر یک از آن ها، راه کاری را انتخاب کنید. البته چیدن استراتژی اینستاگرام خیلی هم راحت نیست و نیازمند صرف زمان و هزینه است تا بتوانید آن را به خوبی مشخص کنید. هر چقدر رقبای کسب و کارتان بیشتر باشند، استراتژی اینستاگرام شما باید دقیقتر تدوین شود و البته برای رسیدن به اهداف خود، باید زمان بیشتری را برای صفحه خود زمان بگذارید. از طرفی، اگر بخواهید از رقیبان خود سبقت بگیرید، باید برای تبلیغات خود هزینه کنید که هر چقدر رقبا بیشتر باشند، این هزینه هم بیشتر است.

4 مرحله مهم در تدوین استراتژی اینستاگرام

تا این جای مقاله حتماً با اهمیت استراتژی اینستاگرام و اهمیت آن در اینستاگرام مارکتینگ آشنا شده اید. اجازه دهید خیلی ساده به شما بگوییم؛ اگر می خواهید یک صفحه اینستاگرامی را بدون استراتژی محتوا مدیریت کنید، بهتر است اصلاً چنین کاری را انجام ندهید. مدیریت صفحه اینستاگرام بدون استراتژی محتوا، تنها زمان و هزینه شما را تلف می کند و در نهایت شما را به اهدافتان نخواهند رساند. در این بخش قصد داریم به بررسی 4 مرحله تدوین استراتژی اینستاگرام بپردازیم تا بتوانید صفحه خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید:

1- مخاطبان هدف خود را بشناسید و آن ها را پیدا کنید

اولین و مهم ترین چیزی که پیش از تدوین استراتژی اینستاگرام باید به آن توجه کنید، مخاطبان هدف شما هستند. به عبارت ساده تر، باید ببینید کدام دسته از افراد با صفحه و محتوای شما ارتباط برقرار می کنند. معمولاً مخاطبان هدف هر کسب و کاری مشخص هستند و اگر مدتی در حوزه کسب و کارتان فعالیت داشته باشید، خودتان هم می توانید به آن پاسخ دهید. مسئله مهم پیدا کردن مخاطبان هدف هستند که باید ببینید در کدام صفحات حضور دارند؛ به عنوان مثال صفحه رقیبان شما یکی از مهم ترین صفحاتی است که مخاطبان هدف در آن حضور دارند.

برای آن که بتوانید مخاطب هدف خود را بشناسید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه کسانی در حال حاضر محصولات یا خدمات شما را استفاده می کنند؟
  • چه کسانی در آینده محصولات یا خدمات شما را استفاده می کنند؟
  • ویژگی مخاطبان هدف شما کدام است؟ (سن، جنسیت و…)
  • مخاطبان شما به چه چیز هایی علاقه دارند؟
  • نیاز مخاطبان هدف شما چیست؟
  • مخاطبان هدف شما به چه نوع محتوایی علاقه دارند؟

با پاسخ به سوالات بالا به راحتی می توانید ویژگی ها و نیاز های مخاطبان خود را پیدا کنید و سپس استراتژی اینستاگرام خود را به نحوی بچینید که نتیجه خوبی از آن دریافت کنید.

چگونه ویژگی های مخاطبان خود را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن ویژگی های مخاطبان ابتدا باید به کسب و کارتان نگاه کنید؛ بسته به میزان بزرگی کسب و کارتان می توانید یکی از راه کار های زیر را انتخاب کنید:

  • برای کسب و کار های نوپا و تازه تاسیس

کسب و کارهای نوپا معمولاً دیتای زیادی ندارند که بتوانند به ویژگی های مخاطبان خود پی ببرند. برای چنین کسب و کار هایی معمولاً بهترین راه کار استفاده از اطلاعات رقیبان است. کافی است وارد صفحه رقیبان شوید و فالوور های آن ها را ببینید. درست است که این اطلاعات خیلی دقیق نیستند اما باز هم کمک زیادی به شما می کنند.

  • برای کسب و کار های کوچک

کسب و کارها کوچک نسبت به کسب و کارهایی که تازه راه اندازی شده اند، اطلاعات بیشتری دارند. این دسته از کسب و کارها علاوه بر آنالیز صفحه رقیبان، می توانند از ابزار insights اینستاگرام استفاده کنند تا ویژگی های مخاطبان خود نظیر سن، جنسیت، لوکیشن آن ها و… را ببینند.

  • برای کسب و کار های متوسط و بزرگ

کسب و کار های بزرگ هم خودشان اطلاعات زیادی از insights اینستاگرام به دست می آورند و البته تا حدودی مخاطبان خود را می شناسند. اگر یک کسب و کار متوسط یا بزرگ دارید، اطلاعات insights برای شما کافی است و دیگر نیازی به آنالیز رقبا برای پیدا کردن ویژگی های مخاطبان ندارند. البته آنالیز صفحه رقیبا همیشه کمک زیادی به هر صفحه ای می کند؛ بنابراین شما می توانید برای پیدا کردن اطلاعات دیگر از صفحه رقیبان کمک بگیرید. به عنوان مثال می توانید ببینید که در صفحه رقیبان چه نوع محتوایی بیشتر مورد پسند کاربران واقع شده است و شما هم به صورت آزمایشی چند محتوا به همان سبک تولید کنید.

2-هدف خود از بازاریابی اینستاگرام را مشخص کنید

همه کار هایی که صفحات اینستاگرامی برای رشد خود انجام می دهند، به این منظور است که در نهایت به هدف خود برسند! هدف هر کسب و کاری از مدیریت صفحه اینستاگرام برای همان کسب و کار کاملاً مشخص است. برای رسیدن به هدف خود باید پنج مورد را در صفحه اینستاگرام خود اجرا کنید:

مورد اول) خودتان را به کاربران معرفی کنید

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که خودتان را به کاربران خود معرفی کنید. تا زمانی که کاربران ندانند شما چه صفحه ای دارید و هدف از ایجاد این صفحه چیست، شما را دنبال نمی کنند. بیو اینستاگرام بهترین محل برای معرفی خودتان است! خیلی ساده و کوتاه به کاربران بگویید که هستید، چه کاری انجام می دهید و در نهایت، چه نیاز هایی از آن ها را می توانید برطرف کنید.

مورد دوم) با مشتریان و کاربران صفحه اینستاگرام خود ارتباط برقرار کنید

سعی کنید با کاربران خود ارتباط نزدیک برقرار کنید! مثلاً می توانید به آن ها در حوزه کاری خود مشاوره رایگان ارائه کنید تا اگر سوالی دارند، آن ها را راهنمایی کنید. راه های زیادی وجود دارد که می توانید با مخاطبان خود ارتباط نزدیک برقرار کنید؛ مثلاً می توانید یک چالش مرتبط با حوزه کاری خود ایجاد کنید و از آن ها بخواهید شرکت کنند. با در نظر گرفتن یک هدیه کوچک، به راحتی می توانید آن ها را تشویق به برقراری ارتباط با خود کنید.

مورد سوم) به مخاطبان خود اطلاعات ارزشمند بدهید

همیشه یک سوال را از خودتان بپرسید؛ کاربران به چه دلیل باید شما را دنبال کنند؟ اطلاعات ارزشمند! تا زمانی که نتوانید به مخاطبان خود اطلاعات ارزشمند ارائه کنید، آن ها شما را دنبال نخواهند کرد. در حوزه کاری خود محتوای ارزشمند به کاربران ارائه کنید. این مورد را می توانید در حوزه تولید محتوا دانست که در ادامه این مقاله به بررسی کامل آن می پردازیم.

مورد چهارم) محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کنید

پس از آن که محتوا و اطلاعات ارزشمندی به کاربران ارائه کردید، می توانید محصولات یا خدمات خود را به آن ها معرفی کنید. البته باید سعی کنید ابتدا در کاربر ایجاد نیاز کنید و سپس از آن ها بخواهید که محصول شما را برای رفع نیاز خود خریداری کنند. همچنین باید تضمینی به کاربران ارائه کنید که مخاطبان حاضر شوند محصولات شما را خریداری کنند؛ به عنوان مثال اگر از کیفیت محصولات یا خدمات خود اطمینان کافی دارید، می توانید تضمین بازگشت وجه به کاربران ارائه کنید.

مورد پنجم) برای رشد صفحه خود، تبلیغات کنید

برای آن که بتوانید فالوورهای زیادی جذب کنید، باید صفحه خود را به کاربران نمایش دهید! بهترین راه کار برای نمایش صفحه به کاربران، استفاده از تبلیغات در اینستاگرام است. شما می توانید به روش های مختلفی در اینستاگرام تبلیغ کنید و محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید. البته بهتر است ابتدا به کاربران از مزایای دنبال کردن صفحه شما (مثل به دست آوردن اطلاعات ارزشمند به صورت رایگان) بگویید تا شما را دنبال کنند. سپس در صفحه اینستاگرامتان، محصولات و خدمات خود را معرفی کنید و فالوور های خود را به مشتریان کسب و کارتان تبدیل کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *