اینستاگرام با داشتن بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه و بیش از ۸۰ میلیون پست به صورت روزانه به یکی از شبکه‌های مناسب برای بازاریابی کسب‌وکار اینترنتی تبدیل شده است. با استفاده از این شبکه می‌توانید تعامل کاربران خود را افزایش دهید و کسب‌وکار اینترنتی خود را به اهدافش نزدیک کنید. مسابقه اینستاگرامی یکی از کارهایی است که به افزایش تعامل کاربران کمک زیادی می‌کند؛ اما راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی قواعد و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای داشتن یک مسابقه اینستاگرامی موفق باید تمام این قواعد را رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید مشارکت کاربران صفحه اینستاگرامی خود را افزایش دهید. افزایش مشارکت و تعامل کاربران یک صفحه اینستاگرام به معنای افزایش مخاطبان کسب‌کار اینترنتی و افزایش فروش محصولات یا خدمات است. مسابقه باید دارای قوانین کاملا مشخصی باشد. به مردم توضیح بدهید که چگونه باید در مسابقه شرکت کنند و تا چه زمانی فرصت دارند. با توجه به ماهیت برندتان ممکن است بخواهید محدوده جغرافیایی یا سن شرکت کنندگان را محدود کنید. بنابراین باید اعلام کنید که برای مثال تنها ساکنین لندن که زیر ۲۱ سال سن دارند می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

برندسازی کسب‌وکار اینترنتی با ایجاد یک مسابقه اینستاگرامی

مهم‌ترین مسئله برای کسب‌وکارهای اینترنتی برندسازی است! برندسازی یعنی برند کسب‌وکار خود را به کاربران بیشتری معرفی کنیم. در مسابقه اینستاگرامی تعداد زیادی از افراد شرکت می‌کنند و هر یک از آن‌ها بارها و بارها نام برند شما را می‌بینند. با این همه مزایا چرا از یک مسابقه اینستاگرامی برای برندسازی کسب‌وکار استفاده نمی‌کنید؟ قطعاً یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش مخاطبان یک کسب‌وکار، برگزاری مسابقه اینستاگرامی است و با استفاده از آن می‌توان به توسعه کسب‌وکار پرداخت.

برای بازاریابی یک کسب‌وکار اینترنتی در اینستاگرام باید سعی کنید مخاطبان خود را به چالش بکشید و با استفاده از روش‌های مختلف آن‌ها را به مشارکت در صفحه خود دعوت کنید. ایجاد مسابقه اینستاگرامی، ایجاد نوعی چالش و مشارکت برای کاربران است که می‌توانید علاوه بر افزایش تعامل کاربران، به افزایش پرسونای مشتری کسب‌وکار خود نیز کمک کنید. برای راه‌اندازی یک مسابقه اینستاگرامی موفق، باید برخی چهارچوب‌ها و قوانین را رعایت کنید تا بتوانید به بیشترین موفقیت در کمپین خود برسید. این چهارچوب‌ها چه چیزهایی هستند و چگونه می‌توان آن را در یک مسابقه اینستاگرامی پیاده‌سازی کرد؟ برخی اصول برای انتخاب برنده وجود دارند:

انتخاب برنده بر اساس میزان مهارت

برای شرکت در مسابقه، مخاطبان نیاز به مهارت خاصی دارند. کسانی که در مسابقه شرکت می‌کنند باید همه تلاش خود را انجام دهند تا بتوانند امتیاز بالایی کسب کنند. درنهایت برندگان از طریق شمارش امتیاز، رای گیری و یا نظر هیئت داوران برگزیده می‌شوند.

انتخاب برنده بر اساس شانس

در این حالت برندگان به صورت کاملا رندوم و تنها بر اساس شانس خود انتخاب می‌شوند. برای مثال ممکن است شما تصمیم بگیرید به یکی از فالوورهای خود جایزه بدهید. این انتخاب نیازی به سعی و تلاش از جانب مخاطب ندارد و تنها شانس در آن دخیل است.

انتخاب برنده بر اساس میزان خرید

در این حالت، شخص باید چیزی از شما خریداری کند و به واسطه خرید خود در قرعه کشی شرکت داده خواهد شد. از میان این روش‌ها، انتخاب یک مهارت خاص مزایای بیشتری برای شما خواهد داشت. چرا که مسابقات در نهایت می‌توانند به ایجاد کمپین‌های محتوامحور توسط مخاطب User Generated Content یا UGC بیانجامند و باعث تعامل و مشارکت مخاطبان با برندتان شوند. تشویق مخاطبان به اشتراک‌گذاری تجربیات و تصاویر خرید و استفاده از محصولات شما، بسیار حائز اهمیت است. اما این مساله زمانی به وفوع می‌پیوندد که یک مسابقه جذاب برگزار کنید.

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی برگزار کنیم؟

برگزاری مسابقه اینستاگرامی نیازمند دانستن برخی از نکات و قوانین است. همچنین برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی باید برنامه‌ریزی‌شده باشد تا بتواند شما را به هدفتان برساند! هدف شما از برگزاری مسابقه اینستاگرامی چیست؟ داشتن هدف اولین قدم برای راه‌اندازی یک مسابقه اینستاگرامی است؛ در ادامه به بررسی ۱۲ مورد اساسی که در موفقیت مسابقه اینستاگرامی تاثیر زیادی دارد، می‌پردازیم:

تعیین هدف از برگزاری مسابقه اینستاگرامی

در کسب‌وکار اینترنتی خود برای انجام هر کاری، باید هدفی داشته باشید. در واقع بدون داشتن هدف نمی‌توانید میزان موفقیت خود را اندازه بگیرید! در مسابقه اینستاگرامی نیز باید هدفی برای شما وجود داشته باشد؛ این هدف برای هر صفحه اینستاگرامی متفاوت است و این تفاوت‌ها سبب می‌شود تا روش برگزاری مسابقه اینستاگرمی برای هر کسب‌وکار، متفاوت باشد. هدف شما باید به موازات هدف کسب‌وکارتان و علاقه فالوورهای شما باشد! پیش از آن که به فرآیند طراحی و اجرای مسابقه اینستاگرامی وارد شوید، باید نخست برای آن برنامه ریزی کنید. کلید موفقیت در اجرای یک مسابقه اینستاگرامی، تعریف هدف است! هدف شما باید با علایق و رفتارهای مخاطبان هدف‌تان هم راستا باشد. تفاوتی نمیکند که به دنبال ارتقای کیفیت حضور خود در اینستاگرام هستید یا قصد دارید تعداد فالوورهایتان را افزایش دهید؛ در هر صورت، باید یک هدف و مقصود نهایی برای خود تعیین کنید که معیار سنجش موفقیت شما در پایان باشد. فرقی ندارد که هدف شما از برگزاری مسابقه اینستاگرامی افزایش فالوورهای جدید یا افزایش تعامل کاربران فعلی است، فقط داشتن هدف اهمیت دارد.

برخی از این اهداف عبارتند از:

  • افزایش فالوورهای یک صفحه اینستاگرامی
  • افزایش تعامل کاربران
  • برندسازی برای کسب‌وکارهای مختلف
  • افزایش فروش محصولات یک کسب‌وکار

این ۴ هدف مهم‌ترین اهداف کسب‌وکارهای مختلف از راه‌اندازی یک مسابقه اینستاگرامی هستند؛ به عنوان مدیر یک صفحه اینستاگرامی یا مدیر کسب‌وکار، هدف خود را از راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی مشخص کنید. هدف شما می‌تواند یک یا چند مورد از لیست بالا باشد! تعداد آن مهم نیست، مهم آن است که اهداف خود را مشخص کنید و آن را بر روی یک صفحه کاغذ بنویسید؛ در نهایت می‌توانید میزان موفقیت خود را برای اهداف مشخص‌شده اندازه‌گیری کنید.

مخاطبان هدف خود را بشناسید!

مخاطبان صفحه اینستاگرام شما چه کسانی هستند و بیشتر به چه پست‌هایی علاقه دارند؟ به صفحه اینستاگرام خود نگاهی بیندازید! کاربران بیشتر با کدام پست‌های شما تعامل برقرار کرده‌اند؟ به عبارت ساده‌تر کدام پست‌ها را بیشتر لایک کرده و برای آن کامنت گذاشته‌اند؟ همیشه در یک صفحه برخی از پست‌ها برای کاربران محبوب‌تر هستند و برخی دیگر، نظر کاربران را کمتر جلب کرده‌اند. تعامل بیشتر در برخی پست‌ها و تعامل کمتر کاربران با پست‌های دیگر یک نشانه است تا در مسابقه اینستاگرامی خود استفاده کنید! پستی که بیشترین لایک را دریافت کرده است، بیشترین محبوبیت را در میان فالوورهای شما دارد و موضوع مسابقه اینستاگرامی شما می‌تواند بر اساس پست‌های محبوب شما باشد.

اگر صفحه اینستاگرام شما مربوط به یک کسب‌وکار اینترنتی است، باید مخاطبان کسب‌وکار خود را نیز بشناسید؛ مثلاً اگر آن‌ها بخش خاصی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نیاز به افزایش فالوورهای صفحه اینستاگرام خود دارید، باید در هنگام تبلیغات باید از منابعی که چنین جامعه هدفی دارند استفاده کنید.

موافق یک مثال کاربردی هستید؟ فرض کنید می‌خواهید تعداد دنبال‌کنندگان صفحه مربوط به رستوران را افزایش دهید؛ برای این صفحه می‌توانید در صفحات آشپزی، افراد فعال در زمینه تست غذا و به صورت کلی صفحاتی که در زمینه آشپزی و رستوران فعالیت میکنند، تبلیغات کنید. دلیل آن نیز مشخص کنید! جامعه هدف و مخاطبان شما افرادی هستند که صفحات رستوران‌ها، آشپزی و… را دنبال می‌کنند و هنگامی که در این صفحات تبلیغات می‌دهید، به راحتی می‌توانید فالوورهای خود را به صورت هدفمند افزایش دید. از طرف دیگر اگر در یک شهر خاص فعالیت می‌کنید، باید از صفحاتی که بیشترین مخاطبان آن‌ها در شهر موردنظر هستند، استفاده کنید.

راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی به شما کمک می‌کند تا مخاطبان هدف خود را تا حد زیادی افزایش دهید و مهم‌تر از آن، تعامل صفحه خود را افزایش دهید. در ابتدا شما باید هدف خود را مشخص کنید! پس از آن با دانستن اصول راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی به راحتی می‌توانید تعداد فالوورهای هدفمند خود را تا حد زیادی افزایش دهید. همچنین می‌توانید تعداد کامنت‌های صفحه خود را افزایش دهید و به اعتبار صفحه خود بیفزایید. بنابراین اگر به دنبال افزایش مشتریان خود هستید، مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید و با افزایش تعامل، به افزایش درآمد خود بیفزایید. در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی اصول راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *