رقابت با دیجی کالا یکی از سوالات اصلی بسیاری از کاربرانی است که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارند! ما در مقالات قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم.

دو طرح کمتر اجراشده در فروشگاه های اینترنتی ایران

گاهی اوقات طرح ها می توانند فروش شما را به صورت شگفت انگیزی افزایش دهند! البته منظور از طرح، ایده نیست؛ بلکه خدماتی است که در فروشگاه های اینترنتی ایران کمتر به آن توجه شده است. اگر به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد! این طرح ها عبارتند از:

خرید محصول به همراه محصولات دیگر

گاهی اوقات در فروشگاه های اینترنتی خارجی در کنار محصولی که به آن نیاز دارید، محصولات دیگری هم پیشنهاد می شوند! مثلاً در آمازون اگر بخواهید یک لپتاپ خریداری کنید، چندین پیشنهاد ویژه به شما می شود. به عنوان مثال لپ تاپ را با ویندوز و کیف لپ تاپ بخرید و تخفیف بگیرید! حتی فیلم های سینمایی هم به صورت کالکشن هایی به شما پیشنهاد می شود که می توانید به تخفیف های مناسب خریداری کنید. در ایران فروشگاه های کمتری از این موضوع استفاده کرده اند! یک نمونه ای که در ایران به شکل این استفاده کرده است،  وب سایت دیجی استایل است که در بخشی به نام بسته (Bundle) ست لباس را با تخفیف به شما عرضه می کند. شما می توانید با استفاده از این روش محصولات مرتبط با یک دیگر که احتمال دارد مشتری ترغیب شود که آنها را هم داشته باشد، را در قالب یک بسته پیشنهاد دهید. این کار باعث می شود تا کاربر به جای یک محصول، چندین محصول را خریداری کند که به افزایش سود شما کمک می کند.

نظر خریداران مهم است، اهمیت بدهید!

در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی ایران امکان نظر گذاشتن وجود دارد اما امکان توصیه کردن و ارسال عکس از محصول خریداری شده وجود ندارد! بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از تصاویر ژورنالی برای محصولات خود استفاده می کنند که در آن بسیاری از ویژگی های محصول مشخص نمی شود. بنابراین ارسال عکس توسط خریداران اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده از آن در فروشگاه اینترنتی می تواند تاثیر بسیار زیادی روی رضایت مشتریان و فروش شما داشته باشد. مثلاً فروشگاه اینترنتی لباس از خریداران می خواهد که لباس را پوشیده و از آن در تن خود عکس گرفته و به همراه یک توصیه برای خرید و یا عدم خرید، برای فروشگاه بفرستند. این مدل در دیجی کالا و آمازون هم به صورت کم و بیش وجود دارد، برخی از محصولات دارای نقد و بررسی های حرفه ای توسط خریداران هستند. شما می تواند در حوزه ای که فعالیت می کنید از خریداران بخواهید نظر و بررسی خود از آن محصول را برای شما ارسال کنند و شما آن را در سایت در قسمت ویژه ای قرار دهید. از این رو مشتری متوجه ارزش نظرش شده و ممکن است بیشتر به فروشگاه شما علاقه مند شود. البته دیجی کالا مدت زیادی نیست این سرویس را پیاده سازی کرده است اما در حال حاضر، کاربران زیادی از آن رضایت دارند.

چند نکته اساسی برای شروع رقابت با دیجی کالا

اگر می خواهید بخشی از سهم بازار را در دست بگیرید و با دیجی کالا رقابت کنید، چند نکته وجود دارند که باید رعایت شوند:

یک) تخصصی کار کنید، رقابت با دیجی کالا بسیار مشکل است!

دیجی کالا در حال حاضر میلیون ها محصول و هزاران فروشنده فعال دارد! بنابراین مسئله مهم این است که در شروع نباید به فکر ساختن و تاسیس یک دیجی‌کالا دیگر باشید. استفاده از قالب‌های مشابه این وب‌سایت و ساخت دسته‌بندی‌های مشابه تنها شکست شما را در زمان کوتاه‌تر تضمین می‌کند. اگر قرار باشد دیجی کالای جدیدی راه اندازی کنید، چه دلیلی دارد که مردم به جای دیجی کالا از شما خرید کنند؟ بنابراین وقتی شما در ابتدا مشابه دیجی‌کالا محصول ارائه دهید، هیچ دلیلی برای کاربر وجود ندارد که از شما خرید کند و تا وقتی دیجی‌کالا اصلی وجود دارد، هیچ‌کس از شما خرید نمی‌کند.

به همین دلیل است که ما پیشنهاد می کنیم روی فروشگاه اینترنتی تخصصی کار کنید! روشن است که اکنون انواع محصولات مورد نیاز کاربران را دارد اما تخصصی نیست! پس اگر شما نیز قصد راه اندازی چنین فروشگاهی داشته باشید نیاز به سرمایه چند ده میلیاردی و انبارهای مختلفی خواهید داشت تا بتوانید با دیجی کالا وارد رقابت شوید! حتی در این صورت مسئله اعتماد کاربران وجود دارد و ممکن نیست که بتوانید در مدت زمان کوتاهی وارد رقابت با دیجی کالا شوید. در صورتیکه با کالاها و محصولات بسیار خاص و تخصصی کار خود را شروع کنید احتمال موفق شدن شما بسیار زیاد است.

به عنوان مثال اگر شما قصد خرید یک دوربین عکاسی را داشته باشید، ابتدا آن را در گوگل جستجو می کنید. احتمالاً اولین سایتی که در زمینه خرید انواع محصولات مثل دوربین عکاسی می بینید، دیجی کالا است. حال اگر لینک دوم یک سایت تخصصی در زمینه دوربین عکاسی باشد، مطمئنا کاربران با دیدن عبارت تخصصی در عنوان سایت، به سایت دوم مراجعه خواهند کرد. دلیل آن هم فروش تخصصی آن سایت است! پس از مدتی که میزان فروش به حد مطلوبی رسید، می توانید دسته بندی های مرتبط نظیر لنز دوربین هم اضافه کنید. این استراتژی کمی زمان بر است اما موفقیت شما را تضمین می کند.

مدیران دیجی کالا نیز به خوبی از این موضوع اطلاع داشتند و مطمئنا نمی توانستند مانع حضور دیگر فروشندگان در اینترنت شوند، بنابراین به جای موجود کردن محصول از استراتژی جذب فروشنده استفاده کردند. استراتژی جذب فروشندگان دیجی کالا دقیقا همان چیزی است که افراد را از راه اندازی فروشگاه اینترنتی منصرف می کرد. در این استراتژی دیجی کالا به شما اجازه می دهد از برند و امکانات این وب سایت استفاده کنید و محصولات خود را در این سایت به فروش برسانید. در عوض به ازای هر فروش درصدی از سود را از شما دریافت می کند؛ شاید این استراتژی در ابتدای کار سودآورتر باشد اما در دراز مدت ممکن است استراتژی دیجی کالا تغییر کند! بنابراین اگر پیشنهاد می کنیم به صورت تخصصی کار کنید و اگر فروشنده هستید، کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.

در مقاله بعدی با ادامه این موضوع همراه ما باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *