رقابت با دیجی کالا یکی از سوالات اصلی بسیاری از کاربرانی است که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارند! ما در مقالات قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم.

مرحله پنجم) بررسی ایراد سایر کسب و کارها و رفع آن در کسب و کار خود

اگر قصد رقابت با دیجی کالا را دارید، ابتدا باید از مراحل پایین تر شروع کنید و برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید.

برای آن که بتوانید مزیت رقابتی داشته باشید ابتدا باید نقص های کسب و کارهای رقیب را پیدا کنید! این مورد یعنی رفع ایرادات فروشگاه های رقیب در کسب و کار خود می تواند تا حدودی موثر باشد. رفع ایراد تنها در صورتی برای شما یک مزیت رقابتی بزرگ به حساب می آید که یک ایراد بزرگ را رفع کرده باشید که سایر کاربران آن فروشگاه از آن ناراضی بوده اند.

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به صورت تخصصی فعالیت می کنند و همین فعالیت تخصصی می تواند یک مزیت رقابتی باشد! به عنوان مثال فرض کنید می خواهید یک لپتاپ خریداری کنید. در حال حاضر علاوه بر دیجی کالا، فروشگاه های تخصصی دیگری هم وجود دارند که می توانند شما را پیش از خرید، راهنمایی کنند و مشاوره بدهند. در این صورت است شاید ترجیح بدهید به جای خرید از دیجی کالا که هیچ گونه مشاوره پیش از خریدی به شما نمی دهد، بخواهید از فروشگاه تخصصی دیگری خرید خود را انجام دهید. همین مسئله برای کسب و کارهای دیگر هم وجود دارد! بنابراین یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا در میان رقیبان موفق شوید، تخصصی بودن کسب و کارتان است. البته موارد دیگری نظیر گارانتی معتبر، قیمت و… هم می توانند در این مورد تاثیرگذار باشند.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی برای کاربران پیش می آید، این است که بعد از پرداخت وجه و نوشتن موفقیت آمیز بودن آن، دیگر هیچ صفحه ای برای دیدن سفارش و یا مراحل تکمیل ارسال آن نمایش داده نمی شود و  کد رهگیری اداره پست را هم به چشم نمی خورد! این موارد تحت عنوان تجربه مشتری یاد می شوند و اگر این تجربه مانند مثالی که گفتیم منفی باشد، باعث می شود دیگر مشتری از شما خرید نکند. در واقع مشتری تا زمانی که محصول خود را دریافت می کند، حتی نمی داند که قرار است محصولی دریافت کند یا خیر! بنابراین به این مسائل اهمیت زیادی بدهید تا بتوانید به عنوان یک فروشگاه اینترنتی جایگاه مطلوبی نزد کاربران داشته باشید. در مثال مطرح شده، یک ایراد باعث شد که تصمیم بگیریم سایر خریدها را از یک فروشگاه دیگر انجام دهیم. در هر فروشگاه اینترنتی ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که باید سعی کنید آن ها را رفع کنید. نکته اصلی این بخش این است که فروشگاه هایی که امروزه وجود دارند را بررسی کنید؛ با این کار می توانید باگ های فروشگاه اینترنتی رقیب را ببینید و آن را در سایت خود رفع کنید.

مرحله ششم) استفاده مستمر از بازاریابی محتوا

پس از گذراندن 5 مرحله قبلی اکنون زمان وارد کردن محصولات در سایت و بازاریابی است. بازاریابی از طریق محتوا یکی از راه هایی است که می تواند کاربر را به محصول علاقه مندتر کند! همچنین این مورد می تواند یک مزیت رقابتی برای شما باشد. دیجی کالا در ابتدا که تنها محصولات دیجیتال را پوشش می داد، به خوبی از طریق بازاریابی محتوا مخاطب جذب و سپس آنها را تبدیل به خریدار می کرد. اما پس از وارد شدن دسته بندی های نامرتبط، مقاله های سایت هم کم شد. حتی اگر همین الان هم به بخش مجله دیجی کالا سر بزنید، متوجه می شوید که بازاریابی محتوا و تولید آن حول محصولات دیجیتال شکل می گیرد! اگر شما همانند مرحله دوم، یک موضوع را تخصصی دنبال کنید، می توانید با ارائه محتوای تخصصی در همان موضوع، مخاطبین آن دسته را جذب کرده و به مرور تعداد مشتریان خود را از آن بخش دیجی کالا، بیشتر کنید. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم به صورت تخصصی کار کنید و از بازاریابی محتوا بیشترین استفاده را ببرید.

بازاریابی محتوا در هر حوزه ای می تواند مخاطبان هدف را جذب کند! مثلا اگر در حوزه لوازم خانگی فعالیت می کنید، با نوشتن محتوا حول محور لوازم خانگی می توانید مخاطبان این حوزه را جذب کنید و با کال تو اکشن مناسب، آن ها را دعوت به خرید محصولات خود کنید. باز هم برای مثال دیجی کالا باز کنید و وارد قسمت لوازم خانگی آن شوید، در توضیحات تنها یک متن معرفی بر اساس مشخصات آن نوشته شده است درحالی که اگر کسی بخواهد تازه وارد کار شود و به دنبال ساز مناسب بگردد، به  هیچ وجه در دیجی کالا نمی تواند پیشنهاد و آموزش لازم را ببیند. اگر به صورت تخصصی فعالیت می کنید، کافی است شما هر محصولی که در سایت ارائه می دهید، علاوه بر مشخصات اولیه، نقد و بررسی و آموزش آن را هم قرار دهید. این کار باعث می شود تا پس از مدتی، به شماره یک بازار هدف تبدیل شوید. علاوه بر صفحه محصولات، شما می توانید بازاریابی محتوا را در بخش بلاگ خود هم پیاده سازی کنید.

مرحله هفتم) پشتیبان مشتریان خود باشید!

مرحله رضایت مشتری را یادتان هست؟ شما نباید فقط مشتری را تنها تا مرحله پرداخت همراهی کنید. هر کاری که لازم است انجام دهید تا نظر مشتری را کاملاً جلب کنید! ارسال هدیه به مشتری در خرید اول تاثیر زیادی دارد. سعی کنید هدیه شما به گونه ای باشد که باز هم مشتری از شما خرید کند. به عنوان مثال می توانید یک کد تخفیف به کاربران ارائه کنید که در خرید بعدی از آن استفاده کند. در واقع با این کار در حال دعوت از مشتری برای خرید های بعدی هستید! زیرا آن کد تخفیف تنها در همان سایت قابل استفاده است و اگر مشتری استفاده نکند، آن کد تخفیف (در صورتی که مدت دار باشد) خواهد سوخت. همچنین برخی فروشگاه های کتاب و انتشاراتی ها در اولین خرید به شما نشان کتاب هدیه می دهند. شما هم می توانید با توجه به نوع کسب و کار، هدیه هایی بدهید که واقعاً برای مشتریان جذاب هستند.

اگر محصول خریداری شده توسط کاربران نیاز به آموزش و یا راهنمایی دارد، می توانید آن را به صورت هدیه برای آن ارسال کنید. به عنوان مثال فروشگاه های دوربین برای جلب نظر مشتریان، در کنار دوربین خریداری شده کتاب آموزش فارسی استفاده از آن را هم قرار می دهند که می تواند تاثیر زیادی در رضایت مشتری داشته باشد. بسته بندی مناسب و زیبا و یک هدیه می تواند حداقل از بابت خدمات شما، مشتری را راضی کند. همچنین در کنار مشتری باشید و آن ها را به خود وفادار سازید. برای این کار می توانید از بازاریابی ایمیلی که تاثیر بسیار خوبی دارد، استفاده کنید. وقتی کاربری از شما خرید می کند، ایمیل آن در اختیار شما قرار می گیرد و می تواند با استفاده از تکنیک های بازاریابی از طریق ایمیل، پیشنهادهای ویژه خود را برای آن ارسال کنید. مدل های جذب مشتریان قدیمی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد به شکل های تخفیف های فصلی، کد تخفیف در مناسبت های خاص، برگزاری مسابقه و اهدا جوایز، نظرسنجی و گیمیفیکیشن (Gamification) است. این مدل بازاریابی از گذشته وجود داشته و هنوز هم تاثیر خود را دارد! در نهایت باید دقت داشته باشید که باید همه مراحل سفارش محصول توسط مشتری را بهینه سازی کنید و تمرکز بر روی یک بخش نمی تواند شما را به موفقیت برساند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *