استفاده از تصاویر مانند سایر ابزارهای در دسترس سایت نیازمند رعایت برخی از نکات است تا بتوانید استفاده از آنها را به بهترین حالت ممکن به انجام برسانید. استفاده از ابزارهای مختلف در سایت باید به گونه‌ای باشد که تاثیر منفی در رتبه سایت شما و جایگاه سایت در موتور جستجو نداشته باشد. استفاده از تصاویر نیز مانند هر ابزار دیگر نیازمند رعایت برخی از نکات است تا علاوه بر تاثیر مثبت بر روی کاربران، جایگاه شما را در موتورهای جستجو بهبود ببخشد.در بخش قبلی نکات مهم در بهینه سازی تصاویر مورد استفاده در سایت را بررسی کردیم  که با رعایت آنها می‌توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید و به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کنید در این مقاله قصد داریم به بررسی بقیه موارد در بهینه‌سازی تصاویر بپردازیم .

انتخاب بهترین فرمت برای نمایش

هنگامی که شما اقدام به ذخیره‌سازی تصاویر طراحی شده می‌کنید، با فرمت‌های مختلفی روبرو می‌شوید که تفاوت‌های زیادی میان آنها است. برای استفاده از تصاویر وب شما می‌توانید از سه فرمت PNG، JPG و GIF استفاده کنید که هریک کاربر خود را دارد. در ادامه به بررسی این سه فرمت و کاربردهای آن‌ها در بخش‌های مختلف سایت خواهیم پرداخت:

  • فرمت JPG: این فرمت یک فرمت رایج برای نمایش تصاویر ثابت است که در آن رنگ‌بندی‌های فراوانی به‌کار رفته است! در واقع این فرمت میلیون‌ها رنگ را پشتیبانی می‌کند و به شما در زمینه خلق آثار گرافیکی بسیار زیبا کمک می‌کند. این نوع فرمت توسط نرم‌افزارهای گرافیکی نظیر فتوشاپ قابل ویرایش نیست و برای ویرایش آن ابتدا باید با نرم‌افزارهای مربوط فرمت آن را به PNG یا سایر فرمت‌های قابل ویرایش تغییر داد.
  • فرمت PNG:  این فرمت نیز یکی از فرمت‌های رایج و پرطرفدار در میان طراحان گرافیک است! دلیل محبوبیت این فرمت این است که می‌توانید تصاویر خود را بدون بک‌گراند ذخیره کنید و کاربرد این فرمت برای نمایش آیکن‌ها، وکتورهای و مواردی نظیر آنها است. حجم این فرمت نسبت به JPG بسیار بیشتر بوده و دلیل آن نیز قابلیت نمایش جزییات بیشتر در هنگام زوم‌کردن بر روی تصاویر است.
  • فرمت GIF: این فرمت که به فرمت نمایش‌های متحرک یا انیمیشنی معروف است، به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصاویر خود را به صورت متحرک در سایت نمایش دهید. این فرمت محدودیت‌هایی دارد که مهم‌ترین آنها محدودیت در انتخاب رنگ است! در واقع هنگام طراحی تصاویر GIF شما تنها به ۲۵۶ رنگ دسترسی دارید که البته باز هم رنگ‌های اصلی را دربر می‌گیرد.

فشرده‌سازی تصاویر JPG

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هنگام انتخاب فرمت باید رعایت شود، این است که تصاویر JPG قابلیت فشرده‌سازی تا حد زیادی را دارند؛ جالب است بدانید که فشرده‌سازی فرمت JPG از یک فرمول پیچیده ریاضی الهام گرفته‌شده است و همین مسئله سبب محبوبیت بسیار زیاد این فرمت می‌شود. البته خود فایل JPG حجم کمتری را نسبت به سایر فرمت‌های گرافیکی دارد اما بازهم فشرده‌سازی آن به افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب کمک زیادی می‌کند.

ذخیره‌سازی سند گرافیکی اصلی

در هنگام طراحی تصاویر گرافیکی شما سند گرافیکی اصلی را در دست دارید که به آن اجزای گرافیکی را اضافه می‌کنید؛ این سند به شما اجازه ویرایش هر بخش از تصویر را بدون آن‌که اشکالی در طرح بوجود بیاید، می‌دهد. با ذخیره‌ کردن تصویر با فرمتی نظیر JPG شما بسیاری از اطلاعات تصویر را به منظور کاهش حجم آن از دست می‌دهید که اگر بخواهید آن را ویرایش کنید، قطعا با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. بنابراین شما باید سند اصلی گرافیکی را ذخیره کنید تا در هنگام بروز مشکل و نیاز به ویرایش آن، به راحتی بتوانید آن تغییرات را در فایل خود ایجاد کرده و مجددا از آن خروجی بگیرید.

دقت در میزان فشرده‌سازی تصاویر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هنگام فشرده‌سازی تصاویر باید دقت کنید، کیفیت تصاویر است! در واقع شما نباید فقط به میزان حجم تصویر دقت کنید و باید به کیفیت آن نیز توجه کافی داشته باشید. اگر فشرده‌سازی شما بیش از حد باشد، تصاویر بی‌کیفیت شده و وضوح خود را از دست می‌دهند! حتی گاهی برخی از تصاویر به صورت دانه‌دانه نمایش داده می‌شوند که در سایت نمایش خوبی نخواهند داشت. برخی از نکات می‌توانند جایگزین فشرده‌سازی بیش از حد تصاویر باشند که در همین بخش به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم:

  • برش دادن تصاویر راه‌حلی برای کاهش حجم: هنگام استفاده از تصاویر مختلف، برش تصاویر یک راه‌حل بسیار عالی برای کاهش حجم تصاویر است! در واقع هنگامی که شما می‌خواهید از یک تصویر استفاده کنید، ممکن است تنها بخشی از آن تصویر به درد شما بخورد و بخش‌های اضافی آن فایده‌ای نداشته باشد. بنابراین بریدن بخش‌های اضافی تصاویر یک عمل بسیار عالی برای کاهش حجم تصاویر و تاثیرگذاری بیشتر آنها است.
  • حذف اطلاعات اضافی تصاویر: هر تصویر اطلاعات اضافی در خود جای داده است که این اطلاعات تاریخ ایجاد تصویر، نوع دوربین و… است که برای نمایش در سایت فایده‌ای نخواهد داشت. با کمک این ۵ برنامه می‌توانید اطلاعات اگزیف در عکس را حذف کنید و با این‌کار به کاهش حجم تصاویر و در نهایت افزایش سرعت بارگذاری سایت کمک زیادی کنید.

استفاده از تصاویر در محتوای سایت اهمیت بسیار زیادی دارند و تاثیرگذاری مقالات سایت را تا ۹۰درصد افزایش می‌دهند! استفاده از محتوای بصری نباید به گونه‌ای باشد که سبب کاهش سرعت بارگذاری سایت شوند؛ در این مقاله به بررسی برخی از مسائل پرداختیم که به شما در زمینه بهینه‌سازی تصاویر سایت کمک می‌کنند و در مقالات بعدی به بررسی ادامه این مسئله خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *