شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حال گشت و گذار در اینستاگرام باشید و ناگهان نوتیفیکیشن برگزاری لایو از طرف یکی از صفحات کسب و کار که دنبال می کنید، به شما ارسال شود. زمانی که وارد لایو می شوید، فردی در حال ارائه محتوا یا حتی گفتگو با حاضرین در لایو است. به نظر شما چه دلیلی باعث می شود تا برگزاری لایو برای کسب و کارها مناسب باشد و لزوماً باید از آن استفاده کرد؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و مزایای برگزاری لایو برای کسب و کارها را بررسی کنیم.

برگزاری لایو در کسب و کارها

با مفهوم لایو آشنا هستید؟ در اینستاگرام یک قابلیت عالی وجود دارد و آن هم لایو اینستاگرام است. با استفاده از قابلیت لایو اینستاگرام شما می توانید به صورت زنده با فالوورهایتان صحبت کنید. جالب است بدانید که میزان تعامل کاربران در بخش لایو به دلیل زنده بودن بسیار بالا است. حداقل برای شما یک ایموجی ارسال می کنند و همین موضوع به معنای تعامل بالای کاربران با شما است. همین مسئله باعث شده تا کسب و کارهای زیادی به فکر استفاده از لایو اینستاگرام باشند تا بتوانند با فالوورهای خود تعامل برقرار کنند و محتوایی را در اختیار آن ها قرار دهند.

اگر شما هم کسب و کاری دارید و به دنبال افزایش تعامل با کاربران خود هستید، لایو اینستاگرام گزینه بسیار مناسبی است. در لایو می توانید محتوای ارزشمندی در اختیار کاربران قرار دهید و آن ها را ترغیب کنید که از محصول یا خدمات شما استفاده کنند. در لایو به دلیل زنده بودن، کاربران اعتماد بیشتری به شما می کنند. بنابراین اگر بتوانید محتوای خوب و ارزشمندی در اختیار کاربران قرار دهید، به راحتی می توانید نظر آن ها را جلب کنید و آن ها را به استفاده از محصولات یا خدمات خود ترغیب کنید. البته لایو تنها در اینستاگرام نیست و در پلتفرم های دیگری هم وجود دارد.

کدام پلتفرم ها برای برگزاری لایو مناسب هستند؟

اگر به دنبال برگزاری لایو برای کسب و کارتان هستید، باید بهترین پلتفرم را انتخاب کنید! پلتفرم های زیادی وجود دارند که با شما امکان برگزاری لایو را می دهند. اما بهتر است از پلتفرم هایی استفاده کنید که افراد زیادی در آن حضور دارند. در این صورت دیگر نیاز نیست که برای ورود به لایو شما پلتفرم جدیدی را نصب و ثبت نام کنند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی بهترین پلتفرم هایی که با استفاده از آن ها می توانید لایو اینستاگرام برگزار کنید، بپردازیم:

  • لایو اینستاگرام

اینستاگرام را که همه می شناسید؛ بزرگ ترین شبکه اجتماعی در ایران که تقریباً همه کاربران ایرانی از آن استفاده می کنند. یکی از قابلیت های بسیار عالی اینستاگرام، لایو است. در اینستاگرام می توانید لایو برگزار کنید و محتوای خود را به کاربران ارائه کنید. جالب است بدانید که اینستاگرام سهم 13 درصدی از کل بینندگان استریم زنده در شبکه های اجتماعی را دارد. دلیل چنین سهمی هم کیفیت و قابلیت های عالی لایو اینستاگرام است که توانسته نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند. با برگزاری لایو، فالوورهای شما یک نوتیفیکیشن در مورد لایو دریافت می کنند و با کلیک بر روی آن می توانند وارد لایو شوند.

  • لایو یوتیوب

یکی دیگر از پلتفرم هایی که با کمک آن می توانید لایو برگزار کنید، یوتیوب است. جالب است بدانید یوتیوب بزرگ ترین شبکه اجتماعی است که در آن لایو برگزار می شود و دلیل آن هم وجود 2 میلیارد کاربر در آن است. جالب است بدانید که بر اساس گزارش های یوتیوب، کانال هایی که به صورت هفتگی لایو برگزار می کنند تا 40 درصد فالوور بیشتری نسبت به کانال های مشابه دارند. همچنین یوتیوب به شما اجازه تجزیه و تحلیل دقیق لایو را می دهد و می توانید آمار و ارقام بسیار خوبی دریافت کنید. لایو یوتیوب مانند لایو اینستاگرام دارای بخش چت است تا کاربران بتوانند برای هم به صورت عمومی پیام ارسال کنند. همچنین با برگزاری لایو در یوتیوب می توانید درآمد کسب کنید و نهایت لذت را ببرید.

  • کلاب هاوس

اگر از افرادی هستید که به دنبال برگزاری لایو صوتی هستید و می خواهید با کاربران خود از طریق صدا گپ بزنید، کلاب هاوس گزینه بسیار مناسبی است. کلاب هاوس نام پلتفرمی است که در آن می توانید گروه تشکیل دهید و با کاربران دیگر صحبت کنید. امکان چت کردن و گفتگوی تصویری در آن وجود ندارد اما می تواند یک گزینه عالی برای برخی کسب و کارها باشد. تعداد کاربران این پلتفرم به میلیون ها نفر رسیده است و کاربران ایرانی زیادی هم در آن حضور دارند. شما می توانید یک رویداد برای کاربران خود تعریف کنید تا در زمان مشخص برای حضور در لایو حاضر شوند. جالب است بدانید که در بروزرسانی های اخیر، این پلتفرم امکان ارسال کمک های مالی برای افراد موردنظر را فراهم کرده است.

یوتیوب تعداد زیادی کاربر دارد و می تواند یک گزینه عالی برای لایو محسوب شود. اما با توجه به این که کاربران ایرانی در اینستاگرام بیشتر هستند، باز هم اینستاگرام گزینه بهتری نسبت به یوتیوب محسوب می شود.

مهم ترین تاثیر های استفاده از لایو عبارتند از:

  • استفاده آسان و سرگرم کننده بودن آن

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا لایو برای کسب و کارها اهمیت زیادی داشته باشد، این است که در هر مکان و زمانی می توانید به لایو دسترسی داشته باشید. فرض کنید در دفتر کار خود نشسته اید و فرصت خالی پیدا کرده اید. در این صورت می توانید گوشی خود را برداشته، اینترنت را روشن کرده، وارد اینستاگرام شده و لایو برگزار کنید. حتی گاهی اوقات نیاز نیست که موضوع خاصی داشته باشید؛ کافی است وارد لایو شوید و منتظر بمانید تا کاربران هم بیایند. سپس از کاربران بخواهید سوالات یا مشکلات خود را بپرسند و به آن ها پاسخ دهید.

  • بهبود مهارت ارتباطی و سخنرانی

بسیاری از ما دوست داریم که سخنرانی کنیم یا یک همایش برگزاری کنیم. مشکلی که وجود دارد، این است که بسیاری از ما مهارت های سخنرانی نداریم و حتی اگر یک همایش بزرگ برگزاری کنیم، با توجه به محدود بودن مهارت ها ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشد. بنابراین با کمک برگزاری لایو برای کسب و کارتان از طریق پلتفرم های آنلاین، می توانید چنین مهارت هایی را در خودتان تقویت کنید. پیشنهاد می کنیم هفته ای یک بار لایو برگزار کنید تا بتوانید مهارت های خود را بهبود ببخشید و نتیجه خوبی از آن بگیرید.

  • تقویت اعتماد به نفس

یکی دیگر از مسائلی که باعث می شود تا نتوانیم همایش خوبی برگزاری کنیم یا حتی در میان دوستان خود صحبت کنیم، این است که اعتماد به نفس پایینی داریم. هر چقدر اعتماد به نفس ما پایین تر باشد، صحبت کردن و ارائه محتوا برای ما سخت تر خواهد بود. راه های مختلفی برای بهبود و تقویت اعتماد به نفس وجود دارد اما شاید نتوانیم همه آن ها را تست کنیم. برگزاری لایو به ما کمک می کند تا بتوانیم اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم! چرا که در لایو، مجبور خواهیم بود برای صدها نفر صحبت کنیم و این موضوع در نهایت به تقویت اعتماد به نفس کمک می کند.

  • افزایش خلاقیت

بسیاری از ما خلاقیت داریم اما نمی توانیم از آن استفاده کنیم! برای آن که خلاقیت ها شکوفا شود، باید کمی خود را به چالش بکشیم و واقعیت این است که بسیاری از ما ترجیح می دهیم در پناهگاه امن خود باقی بمانیم. این موضوع باعث می شود تا خلاقیت ما شکوفا نشود و نتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. یکی از بهترین راه هایی که به ما کمک می کند تا خلاقیت خود را بهبود ببخشیم، برگزاری لایو است. چرا که اگر لایو ما خسته کننده باشد، کاربران آن را ترک می کنند. پس از مدتی متوجه این موضوع می شویم و سعی می کنیم با خلاقیت این وضعیت را بهبود ببخشیم.

  • آشنایی با افراد هم سو و هم فکر در سراسر دنیا

اگر تا به حال وارد لایو افراد مختلف شده باشید، متوجه می شوید که افراد دیگری از سراسر دنیا در آن وجود دارند. به خصوص که اگر آن فرد خارجی باشد و به زبان انگلیسی لایو برگزار کند. در این صورت افراد بسیار زیادی وجود دارند که از سراسر دنیا وارد لایو می شوند. مثلاً اگر یک لایو با موضوع بازاریابی برگزار شود، همه افراد علاقه مند در سراسر دنیا وارد آن می شوند و از محتوای آن استفاده می کنند. بنابراین برگزاری لایو برای کسب و کار به شما کمک می کند تا بتوانید افرادی را جذب کنید که هم سو و هم فکر با شما و کسب و کارتان هستند.

  • یادگیری بیشتر در مورد موضوع لایو در هنگام آماده شدن

تا به حال شده که وارد یک لایو شوید و ببینید که حرف خاصی برای گفتن ندارد؟ بسیاری از لایو های کسب و کار به این صورت هستند و محتوای خوبی ارائه نمی کنند. دلیل این موضوع این است که آن فرد هیچ آمادگی در مورد موضوعی که قرار است صحبت کند ندارد. همین مسئله باعث می شود تا لایو بدون محتوا باشد و نتواند به افراد کمک زیادی کند. آماده شدن برای لایو موضوع مهمی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید! هنگام آماده شدن در مورد موضوع موردنظر خود تحقیق می کنید و چیزهای بیشتری خواهید آموخت.

  • اشتراک گذاری هنر، دانش و بینش با سایر افراد

یکی از مسائلی که وجود دارد، این است که همه ما هنر، دانش و بینش های خاص خود را داریم. از آن مهم تر این است که بتوانیم این موارد را با دیگران به اشتراک بگذاریم. بسیاری از ما تریبون خاصی برای ارائه آن نداریم و نهایتاً بتوانیم آن را با دوستان و خانواده خود مطرح کنیم! البته شاید دوست داشته باشید که این موارد را با کل دنیا به اشتراک بگذارید؛ در این صورت باید چه کار کرد؟ برگزاری لایو برای کسب و کارتان یکی از مهم ترین مواردی است که به شما کمک می کند تا بتوانید هنر، دانش و بینش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

  • برقراری روابط اجتماعی حتی در دوران قرنطینه

یکی از موضوعاتی که وجود دارد، این است که ممکن است بیماری نظیر کرونا به سراغ ما بیاید. وجود چنین بیماری های همه گیری یا مسائل دیگر باعث می شود تا روابط اجتماعی ما کمتر شود! دیگر امکان برگزاری همایش ها و دور همی ها نیست. برگزاری لایو برای کسب و کار باعث می شود تا بتوانید با فالوورها یا مشتریان خود صحبت کنید و روابط اجتماعی بیشتری داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می کنیم یک برنامه منظم برای برگزاری لایو داشته باشید تا بتوانید تعامل خود با کاربران را حفظ کنید.

  • بهبود برندسازی شخصی

برندسازی شخصی یکی از مسائلی است که همیشه باید نیم نگاهی به آن داشته باشید. فرقی هم نمی کند که شما یک کسب و کار بزرگ دارید یا یک کارمند هستید! در هر صورت باید برندسازی شخصی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا افراد دیگر شما را بشناسند. این مسئله که تا نام شما می آید افراد بدانند متخصص کدام حوزه هستید، ساده ترین تعریف از برندسازی شخصی است. جالب است بدانید که برندسازی شخصی به شما کمک می کند تا روابط بهتری داشته باشید و بتوانید پروژه های بهتری قبول کنید که نتیجه آن درآمد بیشتر شما خواهد بود.

  • از استریم کسب درآمد کنید

چند سالی است که روش های کسب درآمد فرق کرده اند و دیگر مانند سابق نیست که حتماً روزی 8 ساعت در یک شرکت کار کنید و در پایان ماه حقوق بگیرید. اکنون می توانید در خانه نشسته و درآمدهای بسیار خوبی داشته باشید. یکی از مهم ترین مزایای برگزاری لایو این است که می توانید از آن درآمد کسب کنید. در حال حاضر بسیاری از استریمرها هستند که درآمدهای عالی از طریق پلتفرم های مختلف دارند. یوتیوب یکی از بهترین پلتفرم هایی است که با استفاده از آن می توانید درآمدهای خوبی داشته باشید، تنها با برگزاری لایو با موضوعات مختلف.

  • مستقل شوید و به سبک افراد دیجیتال زندگی کنید

تا چند سال قبل که پلتفرم هایی نظیر اینستاگرام وجود نداشت، نمی توانستید از راه دور با کاربران صحبت کنید. در این صورت اگر دورهمی داشتید، باید حتماً به صورت حضوری به آن جا می رفتید و در کنار افراد دیگر قرار می گرفتید. در حالی که امروزه با وجود امکاناتی نظیر لایو اینستاگرام، به راحتی می توانید در شهر یا حتی کشور دیگری باشید اما لایو برگزار کنید. حتی دیگر نیاز نیست که افراد دور هم جمع شوند؛ آن ها هم می توانند در حالی که در خانه نشسته اند، وارد لایو شما شوند و از محتوای شما استفاده کنند یا با شما گپ بزنند.

  • امکان ایجاد کسب و کار از روی سرگرمی و علایق

یکی دیگر از مزایای برگزاری لایو این است که شما می توانید از روی سرگرمی و علایق خود کسب و کار ایجاد کنید! مثلاً اگر شما به بازی کردن علاقه دارید، می توانید لایو برگزار کنید و مهارت ها و تخصص خود را به کاربران نشان دهید. پس از آن می توانید محصولی را تهیه کنید و آن را به کاربران بفروشید. با این کار، شما کسب و کاری ایجاد کرده اید که محصول یا خدمات موردنظر مخاطبان هدف خود را ارائه می کنید. بنابراین از هر چیزی که شما علاقه دارید و شما را سرگرم می کند، می توانید کسب و کار راه اندازی کنید و پول خوبی به جیب بزنید.

  • یادگیری روش استفاده از تجهیزات مختلف

یکی دیگر از مزایای لایو این است که شما می توانید در خانه هم آن را برگزار کنید! برگزاری لایو در خانه بسیار ساده اما ارزشمند است. پس از مدتی که لایو برگزار کردید، به دنبال تهیه تجهیزات مختلف خواهید بود! چرا که دیگر کیفیت و تجهیزات معمولی نمی تواند شما را قانع کند و می خواهید حداکثر کیفیت را ارائه کنید. در این صورت است که به سراغ یادگیری تجهیزات مختلف می روید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید. یادگیری استفاده از تجهیزات می تواند به شما کمک کند تا با ارائه خدمات مربوط به آن به کسب و کارهای دیگر بتوانید درآمد کسب کنید یا حداقل مهارت های خوبی یاد بگیرید.

  • راه اندازی یک استدیو خانگی برای برگزاری لایو

همان طور که گفتیم پس از مدتی که لایو برگزاری کنید دیگر کیفیت قبلی نمی تواند شما را قانع کند! در این صورت است که به فکر ایجاد استدیو خانگی می افتید تا بتوانید بهترین کیفیت را ارائه کنید. فراموش نکنید که برگزاری لایو نیازمند یک استدیو در خانه است تا هر موقع که دوست داشتید بتوانید لایو برگزار کنید. البته خودتان را محدود به آن نکنید! سعی کنید محتوای لایو مهم تر باشد تا کیفیت آن. این مسئله باعث می شود تا در هر جایی که امکان برگزاری لایو وجود داشت بتوانید برگزار کنید؛ حتی در مسیر رفتن به خانه که در ماشین هستید.

  • همکاری و ارتباط با دیگر افراد

در هر زمینه ای که فعالیت می کنید، افراد زیادی حضور دارند که می توانند به شما کمک کنند. همکاری و برقراری ارتباط با افراد دیگر یکی از مسائل مهمی است که پیشنهاد می کنیم حتماً به آن فکر کنید. پس از مدتی که لایو برگزار کنید، افراد دیگر شما را می شناسند و شانس پیشنهاد همکاری از طرف آن ها را خواهید داشت. لایو های دو یا چند نفره کمک زیادی به شما می کنند تا بتوانید کسب و کارتان را رشد دهید. همچنین اطلاع رسانی زمان لایو در دو صفحه به شما کمک می کند تا بتوانید به صورت رایگان تبلیغ شوید و فالوور بگیرید.

  • تعیین اهداف و رسیدن به آن ها

یکی دیگر از مهم ترین مزایایی که برگزاری لایو دارد، این است که شما را در رسیدن به اهدافتان کمک می کند. اگر کسب و کاری دارید و می خواید محصولات یا خدماتی ارائه کنید، هیچ چیزی به انداز لایو نمی تواند در پرزنت آن موفق باشد. کافی است لایو برگزار کنید و محصول خود را معرفی کنید. سپس به سوالات کاربران خود پاسخ دهید و اگر نتایج موفقی دارید، کاربران را بالا آورده تا در مورد آن صحبت کنند. این مسئله می تواند شما را به هدفتان که دسترسی به مشتری و فروش بیشتر است برساند و یک کسب و کار موفق داشته باشید.

  • ارائه ارزش با ارائه محتوای ارزشمند به دیگران

بسیاری از کاربران علاقه دارند کسب و کارهایی را دنبال کنند که محتوای ارزشمندی ارائه می کند! حتی برای برخی کاربران محصولات یا خدمات شما مهم نیست، بلکه محتوایی که ارائه می کنید مهم است. محتوای شما می تواند کمک زیادی به افراد دیگر کند؛ هر چقدر هم که آن محتوا ساده باشد. بنابراین سعی کنید محتوای لایو خود را ارزشمند انتخاب کنید تا به دیگران کمک کرده باشید. گاهی اوقات لایو هایی برگزار می شود که چندین ساعت طول می کشد اما به قدری محتوای آن جذاب است که مخاطب تا پایان لایو همراه کسب و کار است.

  • جمع کردن پول برای خیریه با برگزاری لایو

همیشه که نباید مزایای لایو به درد کسب و کار بخورد! گاهی اوقات هم بهتر است حس خوبی به اشتراک بگذارید. یکی از مهم ترین مزایایی که برگزاری لایو دارد، این است که می توانید برای خیریه ها و افراد نیازمند پول جمع کنید. خیریه ها به این دلیل به وجود آمده اند که نیاز مالی افراد نیازمند را رفع کنند اما چطور باید افراد دیگر را از وجود چنین خیریه هایی مطلع کرد؟ تنها یک راه وجود دارد و آن هم اطلاع رسانی است. برگزاری لایو به شما کمک می کند تا بتوانید پول موردنظر را برای خیریه ها جمع آوری کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

  • انجام چالش های سرگرم کننده برای دیگران

یکی از موضوعاتی که برای افراد زیادی جذاب و سرگرم کننده است، چالش ها هستند. چالش هایی به وجود می آیند که افراد دیگر را ترغیب به انجام آن می کند و جالب است بدانید که یکی از موضوعات لایوها هم دقیقاً همین چالش ها هستند. اگر صفحه شما مربوط به یک کسب و کار است، چالش های زیادی در راستای آن وجود دارد که می توانید در لایو بررسی کنید. چالش ها گاهی اوقات به قدری جذاب و خیره کننده هستند که مخاطب ساعت ها در لایو شما می ماند و آن را به صورت کامل بررسی می کند.

  • رفع خستگی و بی حوصلگی با برگزاری لایو

برخی روزهای سال وجود دارند که ما خسته می شویم و حوصله انجام هیچ کاری را نداریم! در این صورت گپ زدن با دیگران می تواند مفید باشد و حوصله ما را به حالت عادی برگرداند. برگزاری لایو یکی از راه هایی است که می توانید با دیگران گپ بزنید یا حتی محتوای جذابی ارائه کنید. ارائه محتوای جذاب باعث می شود تا نه تنها آن لایو برای دیگران مفید باشد، بلکه خودمان هم حس مفید بودن داشته باشیم. چنین حس های خوبی به شما کمک می کند تا بتوانید خستگی و بی حوصلگی خود را رفع کنید و یک روز عالی برای خودتان بسازید.

  • برگزاری لایو می تواند مانند ویروسی مفید در زندگی شما باشد

برگزاری لایو به صورت منظم یک مسئله مهم و عالی برای هر کسب و کاری است. فعالیت کسب و کارها برای افراد مختلف بسیار مهم است و اگر بتوانید با برگزاری لایو کسب و کارتان را فعال نشان دهید، کاربران زیادی به سمت شما می آیند و از محصول / خدمات شما استفاده می کنند. اگر مدتی لایو برگزار کنید، دیگر عادت می کنید و همیشه به دنبال برگزار کردن لایو هستید. لایو هایی که محتوای ارزشمند دارد و می تواند به شما کمک زیادی کند. بنابراین فراموش نکنید که برگزاری لایو مانند ویروسی مفید است که به رشد کسب و کارتان کمک زیادی می کند.

  • مطالب را سریع تر به اشتراک بگذارید

در حال حاضر پلتفرم هایی که به شما اجازه برگزاری لایو می دهند، به شما اجازه می دهند تا ویدیوی آن را هم در صفحه خود نگه داری کنید. مثلاً اگر در اینستاگرام لایو برگزار کنید، می توانید آن را در صفحه ذخیره کنید تا بقیه هم آن را مشاهده کنند. یکی از مسائلی که در کسب و کارها و حتی برای برندسازی شخصی اهمیت دارد، ترندها هستند. اگر شما یک محتوا یاد گرفتید که به تازگی ترند شده است، می توانید سریعاً یک لایو در حد چند دقیقه برگزار کنید تا دیگران هم از آن ترند آگاهی پیدا کنند. اگر نگران دیده نشدن آن هستید، لایو را ذخیره کنید و از طریق استوری اطلاع رسانی کنید تا بقیه هم آم را ببینند.

  • آماده سازی خود برای رویدادهای واقعی

یکی دیگر از مزایایی که برگزاری لایو برای شما دارد، این است که شما را برای برگزاری رویدادهای واقعی آماده می کند. افراد زیادی وجود دارند که زمان حاضر شدن در اولین رویداد واقعی کاملاً آماده و حرفه ای هستند. دلیل آن این است که چنین افرادی در رویدادهای کوچک نظیر لایو خودشان را آماده کرده اند! بنابراین اگر شما هم می خواهید بدون آن که تا به حال رویداد واقعی برگزار کرده باشید ارائه عالی داشته باشید، از لایو استفاده کنید. لایو شما را آماده می کند تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید و خودتان را برای رویدادهای حضوری آماده کنید.

  • امکان ایجاد کانال تلویزیونی مختص به خود

نظرتان در مورد این که یک کانال تلویزیونی داشته باشید که هزاران نفر شما را دنبال کنند چیست؟ اینستاگرام مخاطبان زیادی دارد و شما شانس زیادی برای داشتن یک کانال تلویزیونی دارید. درست است که منظور ما ایجاد یک کانال واقعی در شبکه صدا و سیما نیست اما باز هم می توانید میلیون ها مخاطب داشته باشید. در حال حاضر کانال هایی وجود دارند که ویدئوهای آن ها میلیون ها ویو می خورد و در لایو آن ها هم صدها هزار نفر حاضر می شوند. شما هم شانس این را دارید که لایوهای جذاب برگزار کنید و مخاطبان بسیار زیادی را جذب کنید.

  • امکان تعامل با مردمان سراسر دنیا

دسترسی به مردمان سراسر دنیا به صورت حضوری امکان پذیر نیست اما آیا با کمک لایو نمی توان به آن ها دسترسی پیدا کرد؟ قطعاً پاسخ مثبت است. شما می توانید یک کانال یا صفحه بین المللی داشته باشید و محتوای خود را به زبان انگلیسی ارائه کنید. در این صورت شانس این که مردم تمام دنیا را جذب کنید وجود دارد. البته اگر محتوای شما فارسی باشد، باز هم افراد ایرانی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند به سراغ لایو شما می آیند و می توانید بهترین نتیجه را از برگزاری لایو خود بگیرید.

  • ارزان و بدون هزینه بودن لایو

یکی دیگر از مهم ترین مزایای برگزاری لایو این است که ارزان و بدون هزینه است! کافی است یک گوشی موبایل داشته باشید و در جایی قرار بگیرید که به اینترنت دسترسی داشته باشید. پس از آن تنها با زدن یک دکمه می توانید لایو را برگزار کنید و منتظر باشید که افراد دیگر هم وارد لایو شوند. حتی برخی پلتفرم هایی که قابلیت برگزاری لایو را دارند امکان کسب درآمد را هم در اختیار شما قرار داده اند. مثلاً یوتیوب از جمله پلتفرم هایی است که به ازای تعداد بازکنندگان به شما هزینه پرداخت می کند و می توانید روی آن به عنوان یک منبع درآمد عالی حساب باز کنید.

  • به برندسازی شما کمک می کند

همه چیز برند است! فرقی هم نمی کند که شما یک کسب و کار دارید یا این که می خواهید نام شخصی خودتان را به برند تبدیل کنید. برندسازی مسئله مهمی است و هر چقدر محتوای شما به واقعی بودن نزدیک تر باشد برندسازی قوی تر خواهد بود. یکی از مسائلی که باعث می شود تا بتوانید برندسازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، برگزاری لایو است. با برگزاری لایو کاربران شما را می بینند، با شما تعامل برقرار می کنند، از محتوای شما استفاده می کنند و در نهایت برند شما را می شناسند. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتماً از برندسازی در لایو کمک بگیرید تا کسب و کارتان رشد کند.

  • شروع لایو بدون نیاز به تجهیزات

اگر بخواهید یک رویداد برگزار کنید، باید میلیون ها تومان هزینه تجهیزات کنید. حال اگر کسب و کارتان نوپا باشد، اولویت های دیگری وجود دارد و بهتر است بودجه خود را صرف خرید تجهیزات نکنید. با کمک لایو می توانید بدون خرید تجهیزات بهترین محتوا را ارائه کنید. حتی زمانی که در ماشین منتظر دوستان خود هستید هم می توانید لایو برگزار کنید. تنها چیزی که لازم است یک گوشی موبایل است و نیازی به تجهیزات دیگر ندارید. البته به مرور زمان می توانید تجهیزات تهیه کنید تا لایو خود را به صورت قدرتمندتر جلو ببرید اما برای شروع تنها به یک گوشی موبایل نیاز دارید.

  • تبلیغ سریع و فوری محصولات یا خدمات کسب و کار

اگر کسب و کاری دارید، بزرگ ترین منبع درآمد شما محصولات یا خدماتی است که با کمک آن ارائه می کنید. یکی از راه های پرزنت کردن محصولات یا خدمات خود تبلیغ از طریق برگزاری لایو است. کافی است یک لایو برگزار کنید و در آن محصول یا خدمات خود را معرفی کنید. سپس به کاربران راه خرید یا تهیه آن را بگویید تا اقدام کنند. برای آن که بتوانید نرخ تبدیل و فروش بیشتری را داشته باشید، می توانید یک کد تخفیف به حاضرین در لایو ارائه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. البته فراموش نکنید که هدف اصلی لایو باید ارائه محتوا باشد، نه تبلیغ محصول یا خدمات.

  • شناسایی و جذب مخاطبان هدف

هنگامی که شما لایو برگزار می کنید، علاوه بر فالوورهای شما افراد دیگری هم وارد لایو می شوند! از طریق اکسپلور یا تبلیغات مربوط به کاربران دیگر. بنابراین شما می توانید مخاطبان هدف خود را به بهترین شکل ممکن بشناسید. از طرف دیگر، می توانید با دغدغه های مخاطبان هدف آشنا شوید و به آن ها کمک کنید. کاربران برای شما کامنت درج می کنند و سوالاتی را می پرسند! این سوالات همان دغدغه یا مشکلات کاربران هستند و باید ببینید که چطور می توانید به آن ها کمک کنید. جالب است بدانید که برخی ایده ها از دل همین کامنت ها بیرون می آید.

  • افزایش اعتماد مردم نسبت به برند

یکی دیگر از مسائلی که با برگزاری لایو می توانید به آن دست پیدا کنید، افزایش اعتماد مردم است. گاهی اوقات صفحات تنها محتوای تصویری قرار می دهند که در این صورت کاربر نمی تواند به خوبی به آن برند اعتماد کند. تنها راهی که می توانید اعتماد همه فالوورهای خود را جلب کنید، نشان دادن چهره واقعی و اعضای کسب و کارتان است. برگزاری لایو یکی از راه هایی است که علاوه بر ارائه محتوای ارزشمند به راحتی می توانید اعتماد مردم را هم جلب کنید. افزایش اعتماد مردم به معنای رخ دادن اتفاقات بسیار خوب در کسب و کار است؛ نظیر فروش بیشتر.

  • رشد سریع تر کسب و کار

یکی از مهم ترین اهدافی که هر کسب و کاری دنبال می کند، رشد بیشتر است. رشد بیشتر به معنای بزرگ تر شدن تیم، بیشتر شدن مشتریان، بیشتر شدن درآمد و هزاران اتفاق خوب دیگر است. هر چقدر کسب و کارتان سریع تر رشد کند، سریع تر می توانید به این اتفاقات خوب دست پیدا کنید. برگزاری لایو کمک بسیار زیادی به رشد سریع و بیشتر کسب و کارتان می کند! چرا که این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید اعتماد مشتریان را بیشتر جلب کند. همچنین با تبلیغ لایو های خود می توانید افراد بیشتری را جذب و تبدیل کنید.

  • شفاف کردن اقدامات کسب و کارتان

گاهی اوقات اقداماتی در کسب و کارتان انجام می دهید که باید به مشتریان توضیح دهید! در واقع گاهی مشتریان از اقدامات شما شوکه یا هیجان زده می شوند که نیاز به توضیح دارند. در این صورت می توانید یک لایو برگزار کنید و اقدامات کسب و کارتان را برای آن ها به صورت شفاف توضیح دهید. این کار باعث می شود تا کاربران اعتماد کنند و اگر خدمات یا محصولاتی ارائه می کنید، با خیال آسوده از آن استفاده کنند. به عنوان مثال اگر مشکلی در ارائه خدمات به وجود آمده است، با برگزاری لایو می توانید توضیحات لازم را ارائه دهید و به کاربران بگویید که این موضوع را جبران خواهید کرد.

  • بیشتر شدن جنبه انسانی کسب و کار

یکی دیگر از موضوعاتی که برگزاری لایو برای شما ایجاد می کند، بیشتر شدن جنبه انسانی کسب و کار است. هنگامی که فقط تولید محتوای پست و استوری انجام می دهید و هیچ خبری از چهره خودتان نیست، جنبه کسب و کار ربات گونه است. در واقع صفحه اینستاگرام یا پلتفرم های دیگر شما نمی تواند حس جنبه انسانی را منتقل کند. این در حالی است که اگر لایو برگزار کنید، کاربران جنبه انسانی کسب و کارتان را درک می کند و فکر نمی کند که پشت کسب و کارتان یک ربات نشسته است. در این صورت بیشتر به شما اعتماد می کند و می توانید خودتان را به بهترین شکل ممکن رشد دهید.

  • ایجاد علاقه مندان بیشتر

یکی دیگر از موضوعاتی که برای هر کسب و کاری اهمیت بسیار زیادی دارد، ایجاد علاقه مندان بیشتر به کسب و کار است. هر چقدر تعداد علاقه مندان شما بیشتر باشد، کسب و کارتان رشد بیشتری خواهد داشت و می توانید به بهترین شکل ممکن آن را جلو ببرید. برگزاری لایو برای هر فردی جذاب است؛ به خصوص که اگر محتوای آن جذاب، مفید و مناسب باشد. در این صورت کاربر به محتوای لایو شما گوش می دهد و می توانید به بهترین شکل ممکن کسب و کارتان را رشد دهید. هر چقدر کاربران علاقه بیشتری به کسب و کارتان داشته باشند، فروش شما هم بیشتر خواهد بود.

  • درک بهتر نیازهای مخاطبان و تعامل بیشتر

گاهی اوقات شما می توانید با استیکرهای تعاملی در مورد نیازهای مخاطبان تحقیق کنید اما واقعیت این است که کاربران کمتری ترغیب می شوند تا از شما سوال بپرسند. این در حالی است که اگر همان کاربران ببینند که شما لایو برگزار کرده اید و به سوالات کاربران پاسخ می دهید، به راحتی نیاز یا سوال خود را مطرح می کنند و شما می توانید به آن ها پاسخ دهید. این مسئله تعامل بسیار خوبی ایجاد می کند و به رشد صفحه اینستاگرام شما هم کمک می کند. بنابراین سعی کنید به صورت هفتگی لایو پرسش و پاسخ بگذارید تا کاربران نیاز یا سوال خود را مطرح کنند.

  • تعداد زیادی طرفدار برای برند خود پیدا کنید

این مسئله که چه تعداد از افراد شما را می شناسند با این مسئله که چند نفر طرفدار شما هستند کاملاً فرق می کند! طرفداران شما بدون هیچ چون و چرایی محصولی که نیاز دارند را از شما تهیه می کنند. این در حالی است که کسانی که شما را می شناسند، کلی تحقیق می کنند تا ببینند که محصول شما می تواند برای آن ها مناسب باشد یا نه! به همین دلیل است که طرفداران بیشتر برای هر کسب و کاری مناسب است. شما می توانید با برگزاری لایو افرادی که شما را می شناسند به طرفداران خود تبدیل کنید و سپس شاهد رشد کسب و کارتان باشید.

  • امکان تبدیل لایو به انواع دیگر محتوا

یکی دیگر از موضوعاتی که برگزاری لایو برای شما دارد، امکان تبدیل آن به انواع دیگر محتوا است. در یوتیوب و اینستاگرام شما می توانید لایو های برگزار شده را سیو کنید تا در بخش پست ها نمایش داده شود. با این کار کاربران همیشه می توانند آن را مشاهده کنند. حال اگر لایو شما غنی از محتوای ارزشمند و مفید باشد، می توانید یک کاور مناسب روی آن قرار دهید و همان را به عنوان یک پست اینستاگرامی انتشار دهید. پس فراموش نکنید همیشه لایوی برگزاری کنید که محتوای غنی و جذاب داشته باشد و بتوانید آن را به عنوان یک پست اینستاگرام یا یوتیوب منتشر کنید. حتی می توانید آن را دانلود کنید و به عنوان ویدئو در صفحات سایت خود قرار دهید.

  • رشد برگزاری لایو

تا چند سال گذشته خبری از لایو نبود و نهایتاً پست های ویدئویی مشاهده می کردید. این در حالی است که صنعت لایو در سال 2021 بیش از 20 درصد رشد داشته است. این مسئله نشان می دهد که مردم کم به سمت لایو می روند و شما هم باید برای آن برنامه ریزی کنید. اگر برای آن برنامه ریزی داشته باشید، می توانید چند سال آینده برگزاری لایو رشد زیادی کرده است جایگاه ویژه ای در میان کسب و کارها داشته باشید. بنابراین استراتژی و برنامه ریزی بلند مدت برای لایو خود داشته باشید تا بتوانید جایگاه ویژه در میان رقیبان کسب کنید.

  • علاقه بیشتر به ویدیو نسبت به پست های بلاگ

یکی دیگر از مسائلی که باعث می شود تا برگزاری لایو به رشد شما کمک بیشتر کند، این است که مردم ترجیح می دهند یک ویدیو ببینند تا این که بخواهند یک پست از بلاگ شما را بخوانند. بنابراین شما می توانید با برگزاری لایو فالوورهای خود را ترغیب کنید که کارهای دیگری هم انجام دهند؛ مثلاً می توانید آن ها را تشویق به خواندن محتوای بلاگ یا حتی خرید محصول / خدمات کنید. پس فراموش نکنید که برگزاری لایو اهمیت زیادی دارد. تا جایی که حتی مردم ویدئوی زنده را نسبت به ویدئویی که ضبط شده است را بیشتر دوست دارند.

  • مصاحبه با افراد سرشناس در لایو

یکی دیگر از مسائلی که باعث شده تا لایو جایگاه ویژه ای در میان کاربران داشته باشد، این است که می توانید به صورت چند نفره هم لایو برگزار کنید. یکی از مسائلی که برای کاربران هر حوزه جذاب است، مصاحبه با افراد سرشناس آن حوزه است. بنابراین شما می توانید از افرادی که در آن حوزه سرشناس هستند، مصاحبه کنید و اطلاعات خوبی در اختیار کاربران قرار دهید. البته پیشنهاد می کنیم اگر زمان مصاحبه مشخص کردید، آن را اطلاع رسانی کنید تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. کاربران هر پیج می توانند پیج دیگر را هم دنبال کنند و نوعی تبلیغات رایگان برای شما خواهد بود.

  • با لایو رتبه بهتری در شبکه های اجتماعی بگیرید

در تمام شبکه های اجتماعی یک فاکتور مهم وجود دارد که نشان دهنده ارزش و محبوبیت آن صفحه است! آن هم میزان تعامل کاربران با آن صفحه. اگر شما در لایو بتوانید تعامل خوبی از سمت کاربران بگیرید، تعامل صفحه شما بالا می رود. هر چقدر تعامل صفحه شما بالا برود، رتبه پست های شما بهتر می شود و در بالاتر از پست های صفحات دیگر نمایش داده می شود. همچنین در اینستاگرام شانس دیده شدن در اکسپلور را خواهید داشت و با کمک آن می توانید به رشد بسیار خوبی برسید. بنابراین در شبکه های اجتماعی لایو برگزار کنید و با کاربران دیگر در تعامل باشید.

  • پشت صحنه کسب و کار را به مخاطبان هدف نشان دهید

یکی از مسائلی که منجر به موفقیت کسب و کارهای زیادی می شود، این است که پشت صحنه را به مشتریان خود نشان دهید. هر چقدر پشت صحنه صادقانه تر به مشتری نشان داده شود، اعتماد آن ها بیشتر می شود و می توانید نتیجه بهتری بگیرید. به عنوان مثال کسب و کارهای فروشگاه می توانند از مراحل تخلیه بار در فروشگاه خود فیلم بگیرند و همچنین از چینش جنس ها. این مسئله به مخاطبان این حس را می دهد که فروشگاه واقعاً معتبر است و می توانند با خیال آسوده خرید کنند. بنابراین پشت صحنه کسب و کارتان را نشان دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • رویدادهای مختلف از طریق لایو قابل نمایش است

فرقی نمی کند که شما چه رویدادی دارید یا می خواهید چه چیزی را در لایو نشان دهید؛ همه چیز قابل نمایش است. اگر کسب و کاری دارید و مسابقه ای برگزار کرده اید و می خواهید جوایز را تقدیم کنید، لایو بگیرید. لایو اعطای جوایز به افراد می تواند بسیار جذاب و حائز اهمیت باشد و نظر فالوورهای شما را جلب کند. هر همایش دیگری هم که دارید، می توانید آن را با برگزاری لایو نشان دهید و بهترین نتیجه را بگیرید. این مسئله تعامل کاربران با کسب و کارتان را افزایش می دهد و می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

  • امکان فروش محصول با قابلیت های لایو

یکی از قابلیت هایی که در لایو پلتفرم های مختلف وجود دارد، این است که لینک خرید محصول را قرار می دهید. در این صورت پس از آن که محصول خود را به فالوورهایتان نمایش دادید، می توانید لینک خرید را درج کنید تا کاربران آن را خریداری کند. فراموش نکنید که از چنین قابلیت هایی استفاده کنید تا بتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. استفاده از چنین قابلیت هایی به فروش شما کمک زیاد می کند و در نهایت منجر به رشد کسب و کارتان می شود. البته توجه داشته باشید که لایو شما باید محتوای مفید داشته باشد و تنها به فکر تبلیغ کردن نباشید.

  • برگزاری لایو شما را در رسیدن به اهدافتان کمک می کند

یکی دیگر از موضوعاتی که برگزاری لایو برای شما فراهم می کند، این است که به شما کمک می کند تا بتوانید به اهدافتان برسید! در واقع لایو می تواند به شما کمک کند تا اگر هدفی دارید، سریع تر برسید. فرقی هم نمی کند که هدف شما چه چیزی است! می توانید از کاربران بخواهید که یک فرم نظرسنجی پر کنند. البته اگر هدف شما تبلیغ محصول یا خدمات است، از چند روز قبل لایو خود را اطلاع رسانی کنید تا حداکثر فالوورها در آن لحظه آنلاین شوند. این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید تبلیغات محصول را حداکثر افراد نشان دهید و فروش بیشتری تجربه کنید.

  • ویدیو نرخ تعامل بیشتری دریافت می کند

مردم ویدیو را نسبت به انواع دیگر محتوا ترجیح می دهند! چرا که ویدئو محتوای غنی تری دارد و انرژی کمتری می گیرد. با دیدن ویدیو همه چیز در همان لحظه منتقل میشود؛ تصویر، صوت و حس ارائه دهنده. در حالی که در انواع دیگر محتوا کاربر باید انرژی بیشتری صرف کند تا آن را بخواند یا ببیند. سپس باید آن را تجزیه و تحلیل کند تا ببیند که چه محتوایی در حال ارائه است. همه این مسائل باعث می شود تا زمان زیادی از کاربر گرفته شود و در نهایت از آن محتوا خسته شود. دیدن ویدئو برای کاربران راحت تر است و اگر محتوای ویدئو جذاب و مفید باشد می تواند نرخ تبدیل بیشتر بیشتری بگیرد.

  • امکان برگزاری یک رویداد واقعی به صورت آنلاین

اگر به هر دلیلی نمی توانید رویداد حضوری برگزاری کنید، به فکر رویداد آنلاین باشید. چرا که امروزه با پلتفرم های بسیار کاربردی و مفیدی که در دنیای آنلاین وجود دارد، می توانید بهترین لایو ها را برگزار کرده و بهترین نتیجه را بگیرید. نیازی هم نیست که در موقعیت مکانی خاصی قرار داشته باشید، تنها کافی است یک موبایل و اینترنت در اختیار داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. در حال حاضر پلتفرم های مختلفی وجود دارد و قابلیت های بسیار خوبی هم در اختیار شما قرار می دهند. تا جایی که می توانید یک جلسه آنلاین را بهتر از یک رویداد حضوری برگزار کنید. البته رویداد حضوری هم لذت و ویژگی های خاص خودش را دارد و نباید از آن غافل شوید. شما می توانید برخی از رویدادهای کسب و کارتان را به صورت حضوری و برخی دیگر را به صورت مجازی برگزار کنید.

  • افزایش مخاطبان دو برند با همکاری یک دیگر

اگر شما یک برندی هستید که در یک حوزه خاص فعالیت می کنید و می خواهید مخاطبان خود را افزایش دهید، راه های زیادی وجود دارد. یکی از بهترین راه هایی که می تواند منجر به افزایش مخاطبان برند شما شود، همکاری با برندهای دیگر است. برندهای دیگر هم حاضر هستند که برای افزایش مخاطبان خود یک لایو جذاب برگزار کنند؛ آن هم با همکاری یک برند همکار. برای این کار می توانید یک برند همکاری را پیدا کنید و به او پیشنهاد همکاری دهید. در این صورت مخاطبان هر دوی شما بیشتر می شود و منجر به رشد کسب و کارتان خواهد شد. گاهی اوقات برندها فکر می کنند که همکاری با برندهای دیگر مشتریان آن ها را کم می کند اما این طور نیست. ویترین کسب و کار شما به مخاطبان برند دیگر نمایش داده می شود و ویترین آن کسب و کار هم به فالوورهای شما. پس رقابت خاصی وجود ندارد و همکاری می تواند باعث رشد هر دوی شما شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *