اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید، حتماً می‌دانید که یکی از اهداف مهم در کسب‌وکار افزایش فروش و درآمد است. جالب است بدانید کپشن‌های نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مستقیم و البته زیادی بر روی فروش شما دارند. در مجموعه مقالات نحوه نوشتن کپشن برای افزایش درآمد به بررسی آن پرداختیم. پس اگر مقالات قبلی را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید.

حتما شنیده‌اید که خیلی وقت‌ها می‌گویند یک عکس یا ویدیو می‌تواند بهتر از هزاران کلمه و جمله مفهوم مورد نظر را منتقل کند. اما گاهی این به تنهایی کافی نیست و به دلایل مختلف نیاز دارید تا یک کپشن خوب زیر پست اینستاگرام خوب بنویسید. هر چه بتوانید از طریق محتوای خود با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید، محبوب‌تر می‌شوید و همین باعث می‌شود تا در معرض دید کاربران بیشتر باشید.

برخی از کاربران بدون توجه به کپشن شما پست‌تان را لایک یا بازدید می‌کنند. اما بیشتر مخاطبان علاقه دارند کپشن زیر پست را بخوانند و عکس و فیلم به تنهایی برای آنها کافی نیست. کپشن اینستاگرام کمک می‌کند تا مخاطبان تعامل بیشتری داشته باشند و با توجه به زمانی که صرف می‌کنند مشارکت بیشتری نشان دهند.هر چه بتوانید کپشن بهتری بنویسید لایک و کامنت بیشتری می‌گیرید و نه‌تنها برای خودتان مهم است، بلکه برای اینستاگرام نیز اهمیت بسیاری دارد.

کپشن‌های خوب در اینستاگرام، توضیح می‌دهند که عکس مربوطه درباره چیست، به دنبال‌کنندگان می‌گویند چه عملی انجام دهند یا نکات ظریف نهفته در تصویر را تفسیر می‌کند و در نتیجه محتوا را لذت‌بخش‌تر می‌کند و دنبال‌کننده ترغیب می‌شود این محتوا را به‌اشتراک بگذارد. اگر فکر می‌کنید یک توضیح مناسب در اینستاگرام درجه آخر اولویت را دارد، فرصت جذب مخاطب را از دست داده‌اید. زیرا این هدف تنها از طریق یک محتوای بصری فراهم نمی‌شود.

چگونه کپشن بنویسیم؟

یک) ابتدا چند پیش‌نویس تهیه کنید

آیا تا کنون دقت کرده‌اید که بهترین کپشن دقیقا زمانی به ذهن‌تان می‌رسد که مطلب‌تان را منتشر کردید؟ با خودتان می‌گویید «حیف، کاش این‌طوری می‌نوشتم.» بنابراین عجله نکنید. چند جمله برای کپشن مطلب‌تان پیش‌نویس کنید و از همکاران بپرسید کدام‌یک بهتر است. به‌طورکلی عجله نکنید.

اما به لطف تغییر احتمالی الگوریتم اینستاگرام، به‌زودی میزان مشارکتی که پست شما ایجاد می‌کند مهم‌تر از ویژگی ترتیب وقوع پست‌ها خواهد شد. به‌زودی صفحه اصلی (Feed) اینستاگرام لحظاتی را نمایش خواهد داد که فکر می‌کند برای ما مهم‌تر است. امکان نمایش پست‌های شما در صفحه اصلی اینستاگرام دنبال‌کنندگان‌تان، به تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها یا نظراتی که هر پست دریافت می‌کند، رابطه شما با کاربری که پست را منتشر می‌کند و عوامل دیگر بستگی دارد. به همین خاطر بهتر است برای تهیه یک کپشن مناسب وقت بگذارید. چرا که سبب حفظ تعداد دنبال‌کنندگان‌تان می‌شود و چون برایشان جذاب است آن را به دوستانشان ارسال می‌کنند و به این شیوه، دنبال‌کنندگان آنها نیز جذب محتوای پست‌های شما می‌شوند.

دو) نکات مهم را در ابتدای کپشن بنویسید

بیشترین تعداد کاراکتر مجاز در کپشن پست‌های اینستاگرامی تا۲۲۰۰ کاراکتر است. ولی نکته مهم این است که فقط سه یا چهار خط از کپشن برای کاربر نمایش داده می‌‌شود. البته مجبور نیستید کپشن را خیلی کوتاه تهیه کنید که کاربران بتوانند کل کپشن را بدون کلیک روی واژه «بیشتر یا more» ببینند. در عوض، عبارات مهم و اطلاعاتی را که مخاطب بتواند از طریق آن ارتباط برقرار کند بالاتر از بقیه اطلاعات قرار دهید و استفاده از علامت هشتگ # یا نام کاربری ( با علامت @) و اطلاعات خارج از موضوع را در انتهای کپشن قرار دهید.

سه) کپشن باید شامل فراخوان عمل یا کال تو اکشن (CTA) باشد

بهترین روش برای افزایش احتمال به اشتراک گذاشته شدن پست اینستاگرامی و همراه کردن دنبال‌کنندگان، استفاده از بعضی کلمات فراخوان عمل در کپشن عکس‌ها است. استفاده از این فراخوان‌ها، مردم را به جای اینکه منفعلانه فقط پست‌ها را ورق بزنند و عبور کنند، به انجام کاری فرا می‌خواند.

به عقیده هاب‌اسپات استفاده از این فراخوان‌ها در توییتر بیشتر از استفاده از اسم‌ها و صفت‌ها میزان به اشتراک گذاشتن پست‌ها را افزایش می‌دهد. این واقعیت می‌تواند درباره اینستاگرام هم درست باشد. برای مثال شما ممکن است از این عبارات استفاده کنید: «اگر برایتان جالب بود دوبار ضربه بزنید (در اینستاگرام همان کار لایک کردن را انجام می‌دهد.» یا «داستان‌تان را در قسمت نظرات (کامنت) به اشتراک بگذارید». برای مثال در اینجا چند ایده برای ترغیب دنبال‌کنندگان به انجام کاری را می‌بینیم.

  • هدایت کاربران به لینک بیو: مثالی از کپشن بیمیتو که هدایت به لینک بیو می‌کند. نکته مهم این که از لینک‌های کوتاهتر که شامل کدهای رهگیری UTM هستند استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید حجم بازدید کاربرانی را که از طریق صفحه اینستاگرام‌تان هدایت شده‌اند ببینید. می‌توانید لینک موردنظر را در بیو قرار دهید و کاربران را در بخش کپشن به مراجعه به بخش بیو و کلیک بر روی لینک آن دعوت کنید.
  • یک سوال بپرسید: افراد را به نوشتن تجربیات‌شان در قسمت نظرات تشویق کنید. شما ممکن است از تجربیات آنها برای شکل دادن و پیشرفت راهبرد اینستاگرام خودتان بهره بگیرید و یا محتوای جدیدی به ذهن‌تان برسد. برای افزایش مشارکت و لذت دنبال‌کنندگان‌تان به نظرات کاربران پاسخ دهید و یک مکالمه دوطرفه ایجاد کنید.

از کاربران بخواهید دوستان‌شان را تگ کنند: دنبال‌کنندگان‌تان را تشویق کنید برای به اشتراک‌گذاشتن پست شما با دوستان‌شان آنها را تگ کنند. در اینجا چند روش جالب و هوشمندانه که برندها از دنبال‌کنندگان‌شان برای تگ کردن دوستان‌شان تقاضا کرده‌اند ارائه شده است.گ

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *