اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید، حتماً می‌دانید که یکی از اهداف مهم در کسب‌وکار افزایش فروش و درآمد است. جالب است بدانید کپشن‌های نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مستقیم و البته زیادی بر روی فروش شما دارند. در مجموعه مقالات نحوه نوشتن کپشن برای افزایش درآمد به بررسی آن پرداختیم. پس اگر مقالات قبلی را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید.

ساختار یک caption باید به این صورت باشد:

  • تیتر: این قسمت می‌تواند شامل همان عنوانی باشد که روی عکس یا ویدیو نوشته شده است.
  • لید: همان یکی دو خط اول کپشن می باشد که بعد از آن مقدمه متن آورده می‌شود.
  • مقدمه: در اینجا برای آماده کردن مخاطب نسبت به موضوع اصلی، مقدمه چینی می‌کنید.
  • بدنه اصلی: محتوا یا منظور اصلی را بعد از مقدمه بیان می‌کنید.
  • نتیجه‌گیری و کال تو اکشن: در انتهای کپشن نیز نتیجه گیری می‌کنید و مخاطبان را تشویق می‌کنید تا بازخوردی از پست‌تان داشته باشند.

شاید تمام این موارد به صورت مجزا در کپشن‌ها آورده نشود اما اگر دقت کنید می‌بینید این موارد اولیه در یک کپشن صحیح و حرفه‌ای به صورت پیوسته و پشت سر هم آورده شده است.

برای نوشتن یک کپشن خوب و حرفه‌ای، موارد زیر اهمیت بسیار زیادی دارند:

یکی از فرصت‌های طلایی برای برقرار کردن ارتباط با مخاطب اینستاگرامی، کپشن اینستاگرام است. نهایت کاراکترهایی که می‌توانید در محتوای متنی خود در اینستاگرام به کار ببرید حدود 2000 کاراکتر است. ضمن اینکه کپشن‌های طولانی حوصله مخاطب را سر می‌برد و در نهایت اگر آن گیرایی و جذابیت لازم را برای کاربر نداشته باشد، با خواندن دو خط اول، پست شما را رد کرده و سراغ پست بعدی می‌رود. موارد مهم در کپشن عبارتند از:

  • ایده‌یابی

ابتدایی‌ترن گام برای نوشتن یک کپشن خوب، پیداکردن ایده‌ای جذاب و درگیرکننده است تا روی مخاطب تاثیر بگذارد و همچنان او را درگیر محتوای شما نگه دارد. پس قبل از نوشتن کپشن حتما به ایده‌های مختلف و ساختار کپشن خود فکر کرده و در نهایت بهتر ایده را پیاده‌سازی کنید.

  • اهمیت مخاطب‌شناسی

با هر هدفی که محتوایی در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنید یا کپشن می‌نویسید، در نهایت مخاطب بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین باید به درستی مخاطب خود را بشناسید و ببینید در چه بستری کپشن می‌نویسید. در نتیجه کپشنی بنویسید که مناسب مخاطب شماست و به آن اهمیت می‌دهد.

شاید یک کپشن به معنای واقعی مانند مقاله لید نداشته باشد، ولی چند کلمه ابتدایی آن اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه بقیه کپشن در بخش more قرار می‌گیرد. به همین دلیل تلاش کنید مهمترین و جذاب‌ترین بخش کپشن که ترجیحا شامل کلمات کلیدی و موضوعی کنجکاوکننده است همان ابتدای کپشن خود بنویسید.

  • لحن مشخصی داشته باشید

هر چه بیشتر بتوانید لحن و صدای (Tone of Voice) مشخصی داشته باشید، مخاطبان شما را بیشتر می‌شناسند. به عنوان مثال برخی همیشه عادت دارند در کپشن‌های خود به تمام موضوعات نگاه طنز و کمدی داشته باشند، برخی کوتاه می‌نویسند و بعضی دیگر از اشعار برای بیان منظور خود استفاده می‌کنند.

سعی کنید کپشن خود را هدفمند به پایان برسانید. از حرف‌هایی که زدید نتیجه بگیرید و در نهایت با یک Call To Action مناسب و جذاب کاری کنید مخاطبان بازخورد موردنظر شما را ارائه کرده و اقدامی که مدنظرتان است انجام دهند. استفاده از Call To Action اهمیت زیادی دارد؛ چراکه باعث می‌شود نه‌تنها فالوئرها مخاطب قرار داده شوند و احساس ارزشمند بودن داشته باشند، بلکه کمک می‌کند مشارکت بیشتری داشته باشند.

  • از هشتگ به ‌درستی استفاده کنید

برخی تصور می‌کنند کپشن خود را باید از پر از هشتگ کنند. با اینکه در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌توانید تا ۳۰ هشتگ استفاده کنید ولی بهتر است به فراخور متن خود و متناسب با تعریفی که پیشتر از هشتگ‌ها داشته‌اید از تعداد مناسب استفاده کنید. معمولا تا چهار هشتگ مناسب است.

  • قدرت ایموجی‌ها را دست کم نگیرید

ایموجی‌ها یا همان شکلک‌ها قدرت زیادی در بیان احساسات دارند و گاهی می‌توانند معنای یک کلمه یا یک جمله را به راحتی بیان کنید. استفاده از شکلک‌ها به عنوان عناصر بصری باعث می‌شود کپشن شما فقط متن نباشد و نه‌تنها نظر مخاطبان را جلب کند، بلکه باعث زیباتر شدن کپشن شود.

اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران است که کاربر چند ده میلیونی دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا کپشن‌نویسی درست در اینستاگرام اهمیت زیادی داشته باشد. کپشن اینستاگرام همان‌طوری که گفتیم، محتوای متنی است که زیر تصاویر و ویدیوهای مختلف درج می‌شود تا توضیحات تکمیلی و دقیق‌تری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

  • محدودیت‌های کپشن اینستاگرام

نوشتن کپشن فرصت بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و بیان حزییات دقیق‌تر است، اما به این معنی نیست که فضای کافی در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید کپشن‌های طولانی بنویسید. کپشن اینستاگرام نیز مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌هایی دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

کپشن اینستاگرام دو محدودیت اصلی دارد. اولین محدودیت آن استفاده از ۲۲۰۰ کاراکتر و دومین محدودیت آن امکان استفاده از حداکثر ۳۰ هشتگ است. استفاده از کپشن‌های طولانی اصلا جذاب نیست و از سوی دیگر نیازی نیست متن خود را پر از هشتگ کنید تا به جذابیت آن لطمه بخورد.

  • معنی “پ.ن” در اینستاگرام چیست؟

احتمالا دیده‌ای برخی در پایان کپشن اینستاگرام خود از علامت مخفف و اختصاری «پ.ن» استفاده می‌کنند که در واقع از حروف اول «پی‌نوشت» گرفته شده است. پی‌نوشت توضیحات تکمیلی در انتهای کپشن اینستاگرام است تا اگر در متن شما شک و شبهه‌ای وجود دارد یا نیاز دارید به نکات بیشتری اشاره کنید، بتوانید در این بخش به آن بپردازید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *