اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را بهبود ببخشید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که زمینه کاری اینفلوئنسر باید با محصول یا خدمات برند شما مرتبط باشد. امروزه سایت‌هایی وجود دارند که به برندها کمک می‌کنند بر اساس محل اقامت، موضوع فعالیت یا سایر ویژگی‌ها اینفلوئنسر مورد نظر خود را پیدا کنند.

ارتباط برقرار کردن با اینفلوئنسرها

سعی کنید پیش از درخواست دادن برای تبلیغ، با اینفلوئنسر مورد نظر ارتباط برقرار کنید. ارسال یک پیغام ساده در فیسبوک یا توییتر کمک می‌کند که برند شما مورد توجه این افراد قرار بگیرد.

انتظار خود از اینفلوئنسر را به آن‌ها بگویید!

قالب محتوای مورد نظر خود را در اختیار اینفلوئنسر قرار دهید و به او بگویید که ترجیح می‌دهید این محتوا به صورت متن، عکس، ویدیو یا فایل صوتی تهیه شود.

آسان‌تر شدن دسترسی به محتوا از طریق شبکه‌های اجتماعی رایج‌تر

اینفلوئنسرها معمولا محتوا را در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند. پیش از انتشار محتوا کمی تحقیق کنید و ببینید مخاطبان هدف شما از کدام شبکه‌ی اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند و سپس محتوا را در آنجا انتشار دهید. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که گاهی اوقات ممکن است اینفلوئنسرها در یک شبکه‌ اجتماعی خاص فعالیت نداشته باشند. بنابراین پیش از انتخاب آن‌ها این موضوع را نیز مورد توجه قرار دهید.

شبکه‌های اجتماعی کوچک را فراموش نکنید!

فیسبوک، توییتر و یوتیوب تنها شبکه‌های اجتماعی نیستند که باید مورد هدف قرار بگیرند. امروزه اینستاگرام نیز بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر دارد و تعداد آن‌ها روبه افزایش است. شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تری هم هستند که کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند اما می‌توانند تأثیر فوق‌العاده زیادی در موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشند.

چگونه اینفلوئنسر را راضی به این کار کنیم؟

  • هدیه‌ای به اینفلوئنسر بدهید!هدیه دادن همیشه حس خوبی در مخاطب ایجاد می‌کند. اولین راه جلب نظر اینفلوئنسر هدیه دادن کالا یا محصولتان به او است. دراین روش محصول را برای مخاطبتان ارسال می‌کنید و از او می‌خواهید در صورت رضایت، محصول و برند شما را به دنبال کنندگانش معرفی کند. یادتان باشد اینفلوئنسری را انتخاب کنید که محتوای پیجش به محصولات شما مرتبط باشد؛ مثلا یک برند پوشاک کودکان می‌تواند برای خانمی که از روزمرگی‌ها و دغدغه‌های نگه‌داری از نوزادش مطلب می‌نویسد، یک دست لباس نوزاد بفرستد. صاحب رستوران می‌تواند برای یک ایفلوئنسر رستوران گرد، یک شب غذای رایگان به عنوان هدیه در نظر بگیرد. یک استارتاپ تهیه‌ی غذا می‌تواند برای یک خانم خانه دار یک وعده غذای رایگان هدیه بفرستد. خلاقیت به خرج بدهید و با توجه به نوع محصول یا خدماتتان؛ هدیه‌ی مناسب و جذابی تهیه کنید. گاهی اوقات اینفلوئنسرهای پر مخاطب علاوه بر هدیه و تست محصول، مبلغی جداگانه برای تبلیغ دریافت می‌کنند. به هرحال به دست آوردن مخاطب‌های بیش‌تر، هزینه‌ی بیش‌تری هم لازم دارد.
  • میزان موفقیت طرح شبکه‌های اجتماعی خود را چگونه اندازه بگیریم؟

  • آگهی تبلیغاتی اینفلوئنسری: این روش هم مانند شیوه‌ی قبلی است و این بار به جای هدیه، مبلغی به اینفلوئنسر می‌دهید و از او می‌خواهید که محصول یا خدمات شما را به فالورهایش معرفی کند. از آن‌جا که مردم به ویدیو بیش‌تر از عکس اهمیت می‌دهند، بهتر است برای تبلیغ، از ویدیوهای جذاب استفاده کنید.
  • هدیه برای فالوئرها: حالا که صاحب پیج را راضی کردید برای کسب‌وکار شما تبلیغ کند، وقت آن است که برای رضایت و ترغیب فالوئرها، تخفیفی هم برای آن‌ها در نظر بگیرید. مثلا برای فالوئرهای این پیج ۱۰ درصد تخفیف تعیین کنید یا با یک قرعه‌کشی، هدیه‌ای ویژه به آن‌ها بدهید.
  • تعامل کاربران اینستاگرام خود را افزایش دهید – بخش اول
  • محتوای جذاب + تبلیغ هدفمند: در این روش شما یک محتوای تبلیغی به پیج می‌دهید و از از اینفلوئنسر می‌خواهید با مواد اولیه‌ای که در اختیارش گذاشته‌اید، یک تبلیغ جانانه برای شما بسازد. مثلا یک کارخانه‌ی نساجی برای یک خانم خیاط چند مدل پارچه می‌فرستد. خیاط خانم هم که همیشه خیاطی می‌کند، این بار با پارچه‌های آن نساجی، لباس‌های زیبا می‌دوزد و عکس‌ها یا ویدیوها را در پیجش قرار می‌دهد. این روش با شیوه‌ی هدیه دادن متفاوت است. در روش اول مخاطب مستقیم از هدیه‌ی شما استفاده می‌کند، اما در این روش، مخاطب همان کارهای همیشگی را با مواد اولیه‌ی شما انجام می‌دهد.

یک نکته! اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیا به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شود. یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و توییتر، معروف‌ترین و اینفلوئنسرپرورترین پلت‌فرم‌های دنیا هستند. یوتیوب مهد پرورش اینفلوئنسر است و از سال  ۲۰۰۰ویدیوهای طنز یا آموزشی یوتیوب الهام بخش اینفلوئنسرهای امروزی شدند. البته توییتر بیش‌تر برای کمپین و هشتگ‌سازی به کار می‌رود و امکانات محدودی برای معرفی محصول دارد. در ادامه نام چند اینفلوئنسر معروف در  زمینه‌های مختلف را می‌بینید.

  • نباید‌های شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کار‌ها
  • طنز و سرگرمی: محمد امین کریم پور، آرش استیلاف، محسن ایزی و عرفان علیرضایی چند اینفلوئنسر معروف در زمینه‌ی طنز و سرگرمی هستند.
  • سبک زندگی: مطی حیدری که معلم زبان فرانسه است یکی از افراد موفق این لیست است. رهایی هم عکاس و معماری که به تازگی برند پوشاک خود را افتتاح کرده است. شبنمی، صبا صفری و کاظم عقلمند هم دیگر گزینه‌های این لیست هستند. البته اینفلوئنسرهای زیادی در زمینه‌ی سبک زندگی فعالیت می‌کنند.
  • سبک زندگی کودک: مریم سا، میترا نعمت و مونا صیادی مادرانی‌اند که تجربیاتشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.
  • ورزش و سلامتی: مخاطبان آقا و خانم در این دسته از یکدیگر جدا می‌شوند؛ چون هرکدام نیازهای متفاوتی دارند. مونا کاکاوند، دکتر مون و پیکاسو معین از پیشتازان این گروه هستند.
  • آرایش و زیبایی: در این گروه صدف بیوتی حرف اول را می‌زند. فالوئرهای به شدت پیگیر و حرف شنویی دارد و تمام محصولات پیشنهادی‌اش در چند ساعت نایاب می‌شوند. بعد از او ملینا تاج، شل بیوتی و الناز گلرخ افراد تاثیرگذار این دسته‌اند.
  • مد و پوشاک: اینفلوئنسرهای این دسته خیلی زیادند اما شما می‌توانید آنا شیخ‌لو و آنیتا مشکل گشا را به عنوان نمونه دنبال کنید.
  • آشپزی: آذر ماهی صفت هم در اینفلوئنسرهای این بخش و هم در دسته‌ی سبک زندگی جای می‌گیرد. مای هستی، پرستو جباری، آشپزی الی چند عضو این گروه هستند.
  • عکاسی: امیر علی ق که چند وقت پیش کتاب اینستاگرامی‌اش هم چاپ شد، در کنار علیرضا خطیبی، حدیث هستم و روزبه روزبهانی در این دسته قرار می‌گیرند.
  • گردشگری: آسو، نفیسه رجب پور و ستاره معتضدی را به عنوان فعالان این دسته به یاد داشته باشید!

البته این نکته را هم بگویم که برخی از این افراد، هزینه‌ی زیادی  برای تبلیغ دریافت می‌کنند. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *