اگر استارت آپ یا کسب و کاری دارید و می خواهید در کمترین زمان ممکن رشد کنید، استفاده از تبلیغات اینترنتی راه کار مناسبی است. ما در مقالات قبلی به بررسی موضوع تبلیغات اینترنتی و انواع آن برای استارت آپ ها پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

پنج) تبلیغات گوگل

تبلیغات اینترنتی با استفاده از پلتفرم گوگل ادز یکی از مؤثرترین و کارآمدترین روش ها برای دست یابی به مشتری های جدید و رونق کسب وکار است. همانند هر فعالیت دیگری، برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را از این پلتفرم دریافت کنید و میزان بازگشت سرمایه از طریق تبلیغات در گوگل را به حداکثر برسانید، پیش از استفاده از آن بهتر است اطلاعاتی دربارهٔ چگونگی کارکرد آن داشته باشید.

تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادز پلتفرم تبلیغات اینترنتی متعلق به گوگل است که توسط مسئولان آن اداره می شود. این پلتفرم در جهان بیشترین کاربرد را در میان پلتفرم ها و سرویس های تبلیغاتی دارد و میلیون ها شرکت تجاری برای دسترسی به مشتری های جدید و رونق کسب وکارشان از آن استفاده می کنند. کسانی که گوگل ادز را برای تبلیغات خود مورد استفاده قرار می دهند، می توانند از میان دو شبکهٔ ارتباطی اصلی آن یکی را به منظور هدف قرار دادن کاربران انتخاب کنند. این دو شبکهٔ ارتباطی عبارتند از شبکهٔ ارتباطی جست وجو و شبکهٔ ارتباطی نمایش.

شبکهٔ ارتباطی اولی، با تبلیغات کلیکی ارتباط دارد و در آن تبلیغ کنندگان تعدادی کلمهٔ کلیدی مرتبط با حوزهٔ کاریشان را در اختیار گوگل می گذارند؛ کاربران گوگل در صورتی که در عبارتی که برای جست وجو در گوگل وارد می کنند، یکی از کلمات کلیدی یاد شده را درج کنند، تبلیغات شرکت معرفی کنندهٔ آن را مشاهده خواهند کرد. از این تبلیغات با نام پرداخت هزینه به ازای جست وجو یا جست وجوی هزینه بر هم یاد شده است.

شبکهٔ ارتباطی نمایش در سوی دیگر این امکان را به تبلیغ کنندگان می دهد که تبلیغات خود را در قالب بنر و تصاویر در وبسایت هایی که عضو شبکهٔ ارتباطی نمایش گوگل هستند، قرار دهند. این شبکهٔ ارتباطی امکان دسترسی به حدود ۹۰٪ از کاربران جهانی اینترنت را فراهم می کند، بنابراین پتانسیل بسیار بالایی برای جذب مخاطب دارد. در زیر آمارهایی از شبکه بزرگ تبلیغاتی گوگل را می بینید اما این شبکه بیشتر مناسب کاربران انگلیسی زبان است. در صورتی مناسب شما خواهد بود که یا در سایت های نمایش دهنده عمومی تبلیغ کنید که ایرانیان هم حتماً به آن سر می زنند یا آن که بخواهید کسانی را تارگت کنید که در سایت های انگلیسی زبان گشت وگذار می  کنند.

با وجود اینکه کمپین های تبلیغاتی جست وجو و نمایش هر دو به وسیلهٔ گوگل ادوردز مدیریت می شوند، واژهٔ «ادوردز» منحصرا برای اشاره به شبکهٔ ارتباطی جست وجو به کار گرفته می شود. بازاریاب های دیجیتال معمولا از نام شبکهٔ ارتباطی نمایش برای اشاره به آن استفاده می کنند.

چگونگی تبلیغات در گوگل (گوگل ادز)

در تصویر زیر می توانید نقشهٔ راهی را مشاهده کنید که کارایی آن اثبات شده است و حساب خود را پس داده است. در این نقشهٔ راه یازده مرحله ای که برای استفادهٔ مؤثر از گوگل ادوردز و نتیجه بخش بودن نتیجهٔ فعالیت ها باید طی کنید توضیح داده شده اند. اگر به تازگی وارد عرصهٔ تبلیغات در گوگل شده اید و اطلاعات چندانی در این باره ندارید، می توانید از مراحل زیر برای شروع به کار و دریافت توصیه هایی کارآمد استفاده کنید.

چگونگی ایجاد کردن حساب کاربری گوگل ادز

پیش از آنکه بتوانید با استفاده از سرویس گوگل ادوردز شروع به تبلیغات کنید، باید در آن حساب کاربری درست کنید، البته این کار چندان دشوار نیست و تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد.

برای این کار ابتدا با سایت ads.google.com بروید و بعد در آن لاگین کنید. می توانید از حساب کاربری حال حاضر گوگل خود استفاده کنید یا اینکه حسابی جدید درست کنید که منحصرا برای استفاده در گوگل ادوردز مورد استفاده قرار دهید. پس از آن مشخصات رایج به هنگام ثبت نام در سایت های مختلف، مانند موقعیت مکانی و زمانی و … را برای ثبت نام وارد می کنید. در آخر هم باید جزئیات چگونگی پرداخت ماهانهٔ خود را مشخص کنید تا گوگل بتواند هر ماه در زمان مشخصی هزینهٔ استفاده از حساب کاربری را از شما دریافت کند. برای پرداخت نیاز دارید تا از شرکت های واسطه ای استفاده کنید یا از طریقی خاص کارت  های اعتباری بین المللی دریافت کنید.

بهینه سازی ساختار حساب کاربری

پس از آنکه کار درست کردن حساب کاربری گوگل ادز به پایان رسید، نوبت به در نظر گرفتن ساختاری مشخص برای حساب کاربری می رسد. ساختاری منطقی و حساب شده می تواند در نهایت تأثیر چشم گیری بر برخی معیارهای کلیدی مرتبط با پرداخت به ازای کلیک، از جمله امتیاز کیفی داشته باشد و به این دلیل حائز اهمیت است. لحاظ کردن ساختاری مناسب برای حساب کاربری گوگل ادز مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر قصد راه اندازی یک کمپین منفرد را داشته باشید، ساختار حساب کاربری تان نسبتا ساده خواهد بود. در سوی دیگر اما اگر بخواهید همزمان با هم تعدادی کمپین را راه اندازی کنید، یا قصد انجام چنین کاری را در آینده داشته باشید، آن گاه اوضاع کمی متفاوت خواهد بود و توصیه می شود در این صورت از همان ابتدای کار به فکر بهینه سازی ساختار حساب کاربری خود باشید.

ساختار ایده آل حساب کاربری ادز به این صورت خواهد بود که برای آن، کمپین های جداگانه در نظر گرفته شود و هر کدام از این کمپین ها گروه های تبلیغاتی مجزای خود را داشته باشند. در ادامه، برای هریک از این گروه ها زیرمجموعه هایی در نظر گرفته می شود که  عبارت اند از: کلمات کلیدی، تیتر تبلیغاتی منحصر به فرد و صفحه های فرود.

بسته به نیازهای تان می توانید چگونگی ساختار حساب کاربری ادوردز را تغییر دهید. برای نمونه ساختار حساب کاربری ممکن است بسته به مسائلی چون ساختار وبسایت شما، نوع محصولات و خدماتی که برایشان تبلیغ می کنید و موقعیت جغرافیایی دست خوش تغییر شود و به شکل دلخواه در بیاید.

 شناخت بهتر کلمات کلیدی

حال که حساب کاربری تان را ایجاد کرده اید و ساختاری برای آن در نظر گرفته اید، توجه شما را به جزئی مهم و اساسی جلب می کنیم که عملا امکان فعالیت ادوردز را ممکن می کند: کلمات کلیدی.

همان گونه که از نام آن بر می آید، کلمات کلیدی به کلمات و عباراتی اشاره دارد که کاربران گوگل به هنگام جست و جو به دنبال اطلاعات موردنظرشان در آن وارد می کنند. طرز کار ادوردز به این صورت است که به تبلیغ کنندگان امکان ارائه پیشنهاد برای دریافت کلمات کلیدی ای را می دهد که به کسب وکارشان مرتبط هستند؛ پس از آنکه کلمهٔ (یا کلمات) کلیدی به کسب وکاری بخصوص داده شد، کاربران پس از وارد کردن آن در گوگل، تبلیغ کسب و کار یاد شده را خواهند دید. اگر توجه کرده باشید، روال کار به این صورت است که تبلیغ کنندگان به جای خرید مستقیم کلمات کلیدی، برای دریافت شان پیشنهاد ارائه می کنند؛ این مسئله از آنجایی نشئت می گیرد که روال کار در نظر گرفته شده برای ادوردز همانند حراجی ها است تا امکان موفقیت با پرداخت به ازای کلیک محدود به تبلیغ کنندگانی که بیشترین بودجه را در اختیار دارند، نشود و دیگر صاحبان مشاغل هم از شانسی برای موفقیت برخوردار باشند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *