اگر استارت آپ یا کسب و کاری دارید و می خواهید در کمترین زمان ممکن رشد کنید، استفاده از تبلیغات اینترنتی راه کار مناسبی است. ما در مقالات قبلی به بررسی موضوع تبلیغات اینترنتی و انواع آن برای استارت آپ ها پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

چهار) تبلیغات همسان

تبلیغات همسان (Native Ads) نوعی از تبلیغات آنلاین است که با وضعیت ظاهری و ساختاری سایت نمایش دهندگان یکپارچه شده و تبلیغات بدون ایجاد مزاحمت و درگیری ذهنی برای کاربران، نمایش داده خواهد شد. هدف اصلی تبلیغات همسان، نمایش تبلیغات بر اساس رفتار و علایق کاربران است که با این روش از طرفی سعی در برآورده کردن انتظار آگهی دهندگان دارد و از طرفی اعتماد و تعامل را برای مخاطبان به همراه خواهد داشت.

تبلیغات همسان یا محتوایی چیست؟

تبلیغات محتوایی یا همسان به نوعی از تبلیغات آنلاین در فضای وب گفته شده که در واقع با همانندسازی قالب و ظاهر کلی تبلیغ با رابط کاربری (UI) صفحات وبسایت، باعث جلب توجه بیشتر کاربران آنلاین وب سایت و عدم آزار آنان از تبلیغات و وبسایت مربوطه می شوند. مهم ترین مزیت اصلی تبلیغات native یا محتوایی این است که با نمایش تبلیغ به صورت هماهنگ با ظاهر سایت، یکپارچگی کلی، هویت بصری سایت و تجربه کاربری (UX) را حفظ کنند همچنین، نرخ CTR تبلیغات افزایش یابد و کسب درآمد قابل توجهی از تبلیغات برای صاحبان سایت صورت بگیرد.

اهداف کلی تبلیغات همسان:
  • قرار دادن تصویر برند در ذهن کاربر و تثبیت موقعیت آن
  • تشویق و هدایت کاربر برای انجام عملی مشخص

بنابراین هر نوع محتوای سفارشی که برای آن هزینه ای پرداخت شده است و با شکل پلتفرم نمایش دهندۀ آن سازگار است و از همه مهم تر اینکه در تجربۀ کاربری اختلالی ایجاد نمی کند و حس تبلیغات تهاجمی به کاربر نمی دهد، آگهی تبلیغاتی همسان محسوب می شود. این محتوا می تواند در قالب مقاله، ویدیو یا تصویر باشد. تبلیغات همسان لزوماً روی تبلیغ و معرفی محصولات تمرکز نمی کنند، بلکه معمولاً در شبکه های اجتماعی و سایت های دیگر، در قالب مطالب اسپانسرینگ، با توجه به استایل و ساختار محتوای صفحه و سایت نمایش دهنده دیده می شوند.

تبلیغات همسان چگونه کار می کند؟

تبلیغات همسان با خزش صفحات سایت نمایش دهنده محتوای آنها را ایندکس می کنند، در واقع کاری که در حالت عادی موتورهای جستجو برای ایندکس کردن صفحات اینترنتی می کنند. پس از این مرحله براساس یک الگوریتم هوش مصنوعی که میزان شباهت متن صفحات و ارتباط کلامی را بدست می آورد شاخصی به نام شباهت را برای هر تبلیغ و هر صفحه در یک سایت بدست می آورند.

الگوریتم شباهت زمانی که یک درخواست در یک صفحه از سایت های اینترنتی برای نمایش تبلیغ ارسال می شود، باید محتوای آن صفحه را با موضوع تبلیغ مورد نظر و حتی URL نهایی که قرار است تبلیغ به آنجا هدایت شود بسنجد، مطمئن شود که موضوع هر دو صفحه یکسان هستند و به یک موضوع اشاره میکنند، این اطمینان صرفا بر اساس کلمات استفاده شده در یک حوزه نیست و می تواند بر اساس طبقه بندی محتوای اینترنتی نیز انجام شود، به عنوان مثال اگر صفحه ای با عنوان “چگونه یک استارتاپ اینترنتی بسازیم؟” نیز در سایت نمایش دهنده باشد، این تبلیغ می تواند در این صفحه نیز نمایش داده شود. راه اندازی یک سیستم تبلیغات همسان همانطور که توضیح دادیم تا حدود زیادی مشابه راه اندازی بخش خزش و ایندکس یک موتور جستجوی اینترنتی است و دقیقا به همین دلیل است که گوگل بهترین سیستم تبلیغات همسان در دنیا را دارد، زیرا پایگاه داده گوگل بسیار بزرگ است و بر اساس الگوریتم شباهتی که مشخص می کند می تواند نتیجه مناسبی را به کاربر نمایش دهد.

انواع تبلیغات همسان کدام هستند؟

محتوای حمایت شده: شما پیش از این نیز با چنین مواردی مواجه شده اید. مقاله ها و ویدیو هایی که در وب سایت بهترین ناشر ان گذاشته می شوند و ظاهری کاملا آگاهی بخش دارند، در حقیقت با نیت تبلیغ و ترویج و برندینگ تولید شده اند. در بیشتر موارد، محتوای حمایت شده یا محتوای اسپانسردار برای برند های بزرگ مناسب هستند، اما کسب وکارهای کوچک نیز برای تأثیر عمیق تر و ایجاد تصویری مثبت از این روش استفاده می کنند.

محتوای پیشنهاد شده: حتما تا به حال به چنین جایگاه هایی در وب سایت های گوناگون برخورد کرده اید. در این جایگاه ها تعدادی لینک توسط یک پلتفرم تبلیغاتی همسان به شما پیشنهاد می شوند. این لینک ها در حقیقت تبلیغات همسان هستند که به ازای پرداخت به ازای کلیک (PPC) در این جایگاه نمایش داده می شوند. با استفاده از این پلتفرم ها فرصت ارتباط برقرار کردن با طیف وسیعی از مخاطبان از سراسر وب را خواهید داشت.

محتوای جاری (Content Streams): تبلیغ همسان محتوای جاری، به شکل مشابهی عمل می کند. این نوع تبلیغ به خوبی در میان محتواهای موجود جاری می شود و از اختلال جلوگیری می کند. برای تبلیغات همسان در این فرمت، شما امکان این را دارید تا به جای عکس، یک ویدئو نمایش دهید. که موجب افزایش نمایش ها برای شما خواهد شد.

مزایای تبلیغات همسان: در دنیایی که از تبلیغات اشباع شده، کاربر حساسیت بسیار زیادی به اشکال سنتی تبلیغات پیدا کرده و باتوجه به افزایش سواد رسانه ای خود، به راحتی قادر است تبلیغات را از صدها کیلومتر دورتر هم تشخیص دهد. علاوه بر این، کاربران معمولاً به اطلاعاتی که در قالب آگهی تبلیغاتی به آن ها منتقل می شود، با شک و تردید نگاه می کنند. تبلیغات همسان برای مبارزه و مقابله با این مسائل طراحی و توسعه داده شده است.

تبلیغات همسان با ترکیب پنهان کردن پیام های فروش و بازاریابی در بطن خود و با داشتن شباهت به محتوایی که توسط تحریریۀ سایت نمایش دهنده تولید و منتشر شده است:

  • زمانی که از تبلیغات همسان برای تبلیغ یک برند استفاده می شود می توان نام برند موردنظر را به طور میانگین دو برابر بیشتر از زمانی که از تبلیغات بنری استفاده می شود به کاربرد.
  • اگر چه سرمایه گذاری بیشتر برندها بر روی تبلیغات بنری است، ولی آن ها به این نتیجه رسیده اند که استفاده از تبلیغات همسان می تواند موجب افزایش (CTR) آن ها شود. در حقیقت، توجه کاربران در زمان خواندن عنوان یک برند از طریق تبلیغات همسان در مقایسه با تبلیغ بنری در حدود ۳۰۸برابر بیشتر خواهد شد.
  • یکی دیگر از این مزیت ها مشاهده ی بهتر تبلیغات همسان در موبایل است، و این باعث می شود که مورد توجه کاربران و مخاطبان بیشتری قرار بگیرد.

نکات مورد توجه برای تبلیغات همسان:

  • هدف نهایی را دریابید: مانند هر تبلیغ دیگری، زمانی که میخواهید محتوای تبلیغاتی را تولید کنید و یا کپی تبلیغاتی را بنویسید، به فکر هدف نهایی تبلیغ باشید اما به چگونگی ارائه متفاوت آن فکر کنید.
  • همان طور که صحبت می کنید بنویسید: متون تبلیغاتی که طبیعی به نظر برسند، متقاعدکننده تر هستند. می توانید از استعاره ها و دیگر آرایه های ادبی استفاده کنید اما به گونه ای باشد که قابل فهم و مناسب برای مخاطب هدف باشد.
  • محتوای تبلیغاتی را برای مخاطب ارزشمند کنید: استفاده از محتوای مفید و کاربردی برای مخاطبان، می تواند حس علاقمندی را در مخاطب نسبت به شما ایجاد کند.
  • ساده و مختصر بگویید: از زیاده گویی دوری کنید زیرا در نگاه اول غالب مخاطبان به دنبال محتوای کوتاه هستند.
  • برای مخاطب هدف تبلیغ کنید: عمومی ننویسید! فراموش نکنید که کلی گویی میتواند مخاطبان غیر هدف زیادی را به سمت شما بیاورد و منجر به هدر رفت هزینه های شما بشود.
  • از نام برند استفاده کنید: استفاده از نام برند در عنوان و یا توضیحات، به تعامل بیشتر مخاطبان با شما و هدف گیری دقیقتر کمک می کند. حتی اگر در این شرایط مخاطب روی تبلیغ کلیک نکند، نسبت به محتوای پیرامون برند شما یادگیری خواهد داشت.
  • کسب و کار کوچک چیست و از کجا شروع کنیم؟ – بخش اول
  • از تصاویر و یا ویدیوهای مرتبط استفاده کنید: تصاویر و یا ویدیوهای مرتبط و مکمل محتوای متنی می تواند در سادگی و اختصار پیام شما و همچنین هدف گیری دقیق تر و ترغیب بیشتر مخاطبان راهگشا باشد.
  • مشتری محور باشید: فکر کنید که مشتری در این صفحه اینترنتی چه حسی دارد و به دنبال چه چیزی است تا به بهترین راه حل برای عرضه برند خود و جلب توجه مخاطبتان در میان محتواهای دیگر، دست پیدا کنید.
  • از فراخوان (یا CTA) استفاده کنید: حتما از فراخوان استفاده کنید زیرا در تبلیغات نیتیو پس از اینکه مخاطبان را علاقمند و یا شگفت زده نسبت به محتوای خود کردید، باید تعامل بیشتر کاربران را برای اقدامی به سوی هدف نهاییتان از آن ها بخواهید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *