وقتی برای اولین بار وارد یکی از سالن‌های IMAX می‌شوید، حتما متوجه این تغییر خواهید شد. این سالن‌ها نه تنها از نظر نسبت و بزرگی تصویر، کاملا متفاوت از سالن‌های معمولی هستند، بلکه از نظر تکنولوژی پخش تصویر نیز، متمایز بوده، تجربه‌ای خاص از تماشای فیلم را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

IMAX چیست؟

در یکی دو دهه اخیر، تکنولوژی‌های صوتی و تصویری مختلفی برای سالن‌های سینما معرفی شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پخش فیلم‌های سه بعدی بود. اما تاثیرگذارترین تکنولوژی ضبط و پخش فیلم در یکی دو دهه اخیر را باید IMAX به شمار آورد. فیلم‌های IMAX با لنز‌های بسیار با کیفیت و خاص و با کدک مخصوص ضبط شده و توسط پروژکتورهای منحصر به فرد در سالن‌های مخصوص این کار پخش می‌شود. پس در کل نمی‌توان، هر فیلمی را به صورت IMAX منتشر کرد یا فیلم‌های IMAX را در سینماهای معمولی پخش کرد.

بگذارید با جزییات بیشتر به جواب این سوال برسیم:

سالن‌های نمایش IMAX

سینماهای IMAX دارای سقف‌های گنبدی شکل و پرده نمایش کاملا تخت هستند. ابعاد تصویر در سینماهای IMAX متفاوت بوده و خبری از فیلم‌های خیلی عریض در این سینماها نیست و به طول کلی تصویر پخش شده وسعت بیشتری دارد. شکل کلی سالن به همراه کیفیت باور نکردنی ضبط و پخش باعث می‌شود تا شما تصویری زنده و فوق‌العاده را در زمان نمایش تماشا کنید و این کیفیت با تجهیزات صدای به روز، تکمیل می‌شود. با توجه به این که IMAX یک برند است و تمامی این سالن‌ها زیر نظارت یک مجموعه ساخته می‌شود، شما چنین کیفیت و شکل ساختی را در تمامی سالن‌های IMAX مشاهده خواهید کرد.

کیفیت نمایش فیلم‌های IMAX

شرکت کانادایی IMAX این تکنولوژی را در سال 1971 ثبت کرد اما تا زمان بهبود و به بلوغ رسیدن آن، زمان زیادی نیاز بود. یکی از عمده تفاوت‌های موجود در این تکنولوژی به نسبت فیلم‌های معمولی، رزولوشن بسیار بالایی است که فیلم‌ها با آن روی پرده نمایش داده می‌شوند. تکنولوژی نمایش فیلم به صورت 4K بوده بوده که با لیزرهای مخصوص به پرده می‌رسند و از تمام زوایا دیدی یک شکل دارند. البته در یکی دو ردیف اول سالن‌ مشکلاتی وجود دارد و عموما همیشه خالی هستند. اما از طرفین، همه در هر جای سالن، یک کیفیت واحد را تماشا می‌کنند. این کیفیت نسبت به کیفیت پایین‌تر پروژکشن‌های استاندارد، تفاوت چشم‌گیری را در تجربه تماشای فیلم ایجاد خواهد کرد.

صدای استاندارد در مقابل صدای IMAX

یکی از چیزهایی که باعث می‌شود، تجربه تماشای فیلم در سالن‌های بزرگ و گنبدی شکل IMAX متفاوت باشد، صدای فراگیر و خاصی است که برای این سیستم طراحی شده. چینش بلندگوها در این سالن‌ها، بر طبق یک الگوی خاص طراحی شده و به هیچ وجه مهم نیست که در کجای سالن نشسته‌اید، همه در مجموعه یک کیفیت واحد را خواهند شنید. این صدا یه صورت دوازده کاناله فراگیر بوده و به خوبی حال و هوای فیلم را در کل سالن القا می‌کند.

تمام این موارد کنار هم، باعث شده تا برند IMAX به خوبی تحولی در سالن‌های سینما ایجاد کند.

IMAX سه بعدی و IMAX استاندارد

با این که استقبال از سالن‌های نمایش سه بعدی به اندازه که فکر می‌شد، بالا نیست اما سالن‌های IMAX مخصوص سه بعدی نیز وجود دارد تا بتوانید، با کیفیت مد نظر خود، فیلم‌ها را به صورت سه بعدی تماشا کنید. تکنولوژی به کار رفت در سالن‌های سه بعدی متفاوت از سالن‌های سه بعدی معمولی است و برای تماشای فیلم‌ها، نیاز به عینک‌های مخصوص دارید که در سالن ارائه می‌شود.

پروژکتورهای سالن‌های سه بعدی نیز مثل سالن IMAX از لیزر استفاده کرده و دو پروژکتور به صورت همزمان، فیلم‌ها را نمایش می‌دهند.

رقیبان IMAX

البته که IMAX توانسته با نوآوری‌های خود، جهان فیلم‌سازی را متحول کند، اما شرکت‌های زیادی در دنیا با تکنولوژی‌های منحصر به خود، سعی در رقابت با IMAX را دارند. سالن‌های Dolby از گذشته در این زمینه فعال بوده و به کیفیت بالای صفحه نمایش خود و همچنین صدای عالی شهرت دارند.

همچنین سالن‌های RPX نیز با تعداد زیاد در کشورهای مختلف فعال است و به گفته بسیاری، اگر چه از صدای بهتری نسبت به سالن‌های IMAX بهره می‌برد، اما از نظر کیفیت تصویر، اصلا به پای IMAX نمی‌رسد. در مجموع اما اکثر این برندها، از تکنولوژی‌های موجود استفاده می‌کنند، اما فیلم‌های IMAX با دوربین‌های مخصوص فیلم‌برداری می‌شوند و باعث خواهند شد که شرکت پخش کننده، بتواند آن‌ها را هم در سالن‌های معمولی و هم در سالن‌های IMAX پخش کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *