یکی از سوال‌های رایج بین کسانی که قصد خرید پد موس گیمینگ یا مخصوص بازی دارند این است که آیا واقعا تفاوتی بین این پدها و آن‌هایی که برای کاربری معمولی ارائه می‌شود، وجود دارد؟ بهتر است با مروری بر ویژگی‌های این دو دسته به جواب سوال مورد نظر برسیم.

 

قیمت

قیمت پدهای موس در مقایسه با قطعات کامپیوتری و لوازم جانبی، بسیار ارزان‌ به نظر می‌آیند. مخصوصا اگر به دنبال یک پد معمولی باشید، نیاز نیست هزینه‌ی زیادی انجام دهید. پدهایی با برندهای معمولی برای کارهای روزمره چیزی بین 5 تا 10 دلار قیمت دارند و این قیمت بسته به بزرگی آن‌ها، تغییر می‌کند. برای مثال پدهای بزرگ 20 تا 30 دلار قیمت داشته و آن‌هایی که تقریبا تمامی میز شما را می‌پوشانند، 40 دلار خواهند بود.

در واقع تنها مدل‌های گیمینگ هستند که در اندازه‌ی بزرگ عرضه می‌شوند و عموما هر چه سطح آن صاف‌تر و از مواد اولیه بهتری در آن‌ها استفاده شده باشد، گران‌تر هستند. البته امکانات اضافی که عموما در عملکرد این پدها هم تاثیر چندانی ندارد، ممکن است قیمت آن‌ها را بالاتر هم ببرند. برای مثال داشتن نور RGB در حاشیه پدهای موس، از جمله این امکانات به حساب می‌آیند که برای زیباتر کردن میز کامپیوتر است و البته آن‌ها که خیلی اهل بازی هستند، از این گونه پدها به شدت استقبال می‌کنند.

اندازه

وقتی قرار است برای موس خود یک پد بگیرید، عموما به دنبال پدهای کوچک می‌گردید که خیلی جایی روی میزتان اشغال نکند. دلیل آن هم این است که موس شما خیلی حرکت نمی‌کند و به همین دلیل نیازی نیست که پد بزرگی داشته باشید در صورتی که اگر اهل بازی‌های کامپیوتری -مخصوصا بازی‌های رقابتی آنلاین- باشید، می‌دانید که موس شما فضای بیشتری برای حرکت احتیاج خواهد داشت.

بهترین مثال برای این موضوع، بازی‌های اول شخص شوتر است که در آن بازیکن‌ گاهی نیاز به تغییر حرکت شخصیتشان به صورت آنی تا 180 درجه را دارند و برای این کار، حرکت موس آن‌ها فاصله‌ی زیادی را بین دو نقطه میز طی خواهد کرد. در بازی‌های ماجراجویی آنلاین نیز موس شما بی وقفه در حال حرکت است و بعضا فاصله‌ی زیادی روی میز را باید طی کنید تا روی نقطه‌ای که می‌خواهید، کلیک کنید.

این‌ها تنها چند مثال ساده درباره نیاز به فضای زیاد در پس موس است و این مسئله مخصوصا زمانی که حساسیت موس را کاهش می‌دهید -که در انجام بازی‌های کامپیوتری خیلی مرسوم است- تشدید نیز می‌شود. در حالت حساسیت بالا، فاصله‌ی بین جاهای مختلف مانیتور در مقیاس موس کوتاه‌تر خواهد بود اما همین دقت انجام بعضی کارها همچون تیراندازی را کاهش می‌دهد.

البته بعضی از گیمرهای حرفه‌ای پا را فراتر گذاشته و ترجیح می‌دهند، کیبورد خود را نیز روی پد موس بگذارند. این موضوع در کنار آزادی عمل کامل روی میز باعث شده تا بعضی از مدلهای پدهای موس مخصوص بازی، به اندازه خود میز باشند که این مدل‌ها، گران‌ترین در بازار محسوب می‌شوند.

صاف بودن سطح

یکی از ویژگی‌هایی که درباره پدهای گران قیمت موس گیمینگ وجود دارد این است که این پدها از مواد اولیه خاصی تهیه شده‌اند که ناهمواری‌های جزیی روی میز شما را تصحیح کرده و حرکتی روان را برای موس شما به وجود می‌آورند. در واقع همیشه گفته‌ایم که بهتر است پد موس روی سطوح سفت مثل شیشه یا آهن یا چوب‌هایی نظیر MDF قرار بگیرد تا کم‌ترین ناهمواری را داشته باشد، اما این پدهای موس باعث بهتر حرکت کردن موس و دست شده و تجربه‌ای کاملا روان و بدون مشکل را برایتان به وجود می‌آورند.

البته این خصیصه‌ی پدهای گیمینگ در کاربری روزمره نیز تاثیر مثبتی می‌گذارند و تجربه‌ی کار راحت را به وجود می‌آورند. آن‌هایی که کار طراحی گرافیکی با موس انجام می‌دهند و نیاز به کلیک‌های دقیق دارند نیز می‌توانند به سراغ پدهای این چنینی بروند.

امکانات اضافی

همان طور که گفتیم، بعضی از مدل‌ها دارای امکانات اضافی هستند که خب در نتیجه قیمت آن‌ها بسیار تاثیر دارد. برای مثال Razer پدهای موس متنوعی دارد که دارای نور RGB در حاشیه‌اش بوده و پد باید با کابل USB مخصوص خود به PC متصل باشد. همان‌قدر که این پدها زیبا هستند، متصل ماندن آن‌ها به کامپیوتر یک ویژگی منفی به حساب می‌آید که محدودیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

اما یکی از امکانات اضافه که برای کاربران معمولی مناسب است، محل استراحت مچ دست بوده اما این امکان عموما برای پدهای گیمینگ مناسب نیست چون حرکات دست آن‌قدر با فاصله انجام می‌شود که عملا کاربرد این بخش از بین می‌رود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *