مایکروسافت در آپدیت جدید «Fall Creators» ویندوز ۱۰  امکانات متنوعی را برای کاربران ارائه کرده است که به شما این امکان را می‌دهد تا روی دانلودها و آپلودهایی که توسط بخش «Windows Update» صورت می‌پذیرند، کنترل بیشتری داشته باشید. گفتنی است اکنون قادر هستید مقدار پهنای باند را برای دانلود‌هایی محدود نمایید که بوسیله بخش مذکور انجام می‌شوند و به این طریق از کند شدن اینترنت‌تان در مواقعی که سیستم عامل ویندوز در پس زمینه مشغول دانلود به روز رسانی‌هایش است، پیشگیری به عمل آورید.

همچنین اپلیکیشن Settings شما را قادر می‌سازد روی آپلودهایی که «Windows Update» در پس زمینه صورت می‌دهد نیز نظارت بیشتری داشته باشید و ضمناً از حجم کل دانلودها و آپلودهایی که توسط این بخش انجام شده‌اند هم مطلع گردید. ناگفته نماند تنظیماتی که برای کنترل پهنای باند مصرفی توسط Windows Update انجام می‌دهید، در هنگام به روز رسانی سایر اپ‌ها از استور مایکروسافت هم در نظر گرفته می‌شوند.

چگونه پهنای باند اختصاص یافته به دانلود آپدیت‌های ویندوز را محدود کنیم؟

برای دسترسی به تنظیمات مرتبط به این موضوع، لازم است مسیر Settings < Update & Security > Windows Update را طی کرده و سپس روی گزینه‌ی «Advanced Options» در زیر قسمت Update Settings کلیک نمایید.

در صفحه‌ی Advanced Options –یا همان «تنظیمات پیشرفته»- روی لینک «Delivery Optimization» کلیک کنید.

حال و در صفحه‌ی بعدی که در مقابل شما بارگذاری می‌شود روی لینک «Advanced Options» کلیک نمایید.

گزینه‌ی «Limit how much bandwidth is user for downloading updates In the background» (به معنی «محدود کردن پهنای باند مصرفی برای آپدیت‌های در حال دانلود در پس زمینه») را با علامت زدن در کنارش فعال کنید. سپس با اسلایدری که در زیر آن قرار دارد مشخص کنید که می‌خواهید چند درصد از کل پهنای باند دانلودتان به بارگذاری به روز رسانی‌های ویندوز در پس زمینه‌ی این سیستم‌عامل اختصاص یابد.

همانطور که در توضیحی در صفحه‌ی «Advanced Options» نیز آمده، بخش «Windows Update» به صورت پیش‌فرض از تمامی پهنای باند شما برای دانلودهایش بهره نمی‌گیرد. در عوض این بخش سعی می‌کند به شکلی پویا مقداری مناسب از پهنای باند اینترنت کاربر را مورد استفاده قرار دهد تا در ارتباط او با شبکه و اینترنت اختلال و کندی پدید نیاید. با این حال، اگر شما هنوز هم احساس می‌کنید ویندوز ۱۰ برای دریافت آپدیت‌هایش عملکرد درستی ندارد و اینترنت‌تان را کند می‌نماید، می‌توانید با اسلایدری که اشاره شد محدودیت‌های تازه‌ای را تعریف کنید و مشکل را حل نمایید.

چگونه مقدار پهنای باندی که بخش «Windows Update» برای آپلود مورد استفاده قرار می‌دهد را محدود کنیم؟

لازم است به این نکته هم بپردازیم که کاربران قادر هستند مقدار پهنای باندی که برای آپلود توسط بخش Windows Update استفاده می‌شود را نیز محدود کنند. به صورت معمول «ویندوز آپدیت» کپی از به روز رسانی‌هایی که دریافت کرده است را روی دیگر کامپیوترهای شخصی آپلود می‌کند؛ این کامپیوترها می‌توانند سیستم‌هایی باشند که روی شبکه‌ی محلی شما قرار دارند، یا رایانه‌هایی به حساب آیند که در جایی دیگر به اینترنت وصل هستند.

برای نظارت بر این موضوع، طبق توضیحاتی که کمی بالاتر دادیم، یکبار دیگر به صفحه‌ی «Delivery Optimization» بروید. در این صفحه با قرار دادن دکمه‌ی «Allow downloads from other PCs» در وضعیت Off می‌توانید به صورت کلی از آپلود به روز رسانی‌های ویندوز روی سایر کامپیوترها جلوگیری به عمل آورید. یا اینکه دکمه‌ی مذکور را در وضعیت On قرار داده و سپس گزینه‌ی «PCs on my local network» را انتخاب کنید، تا آپدیت‌های ویندوز ۱۰ تنها روی دیگر کامپیوترهایی که به شبکه محلی شما وصل هستند آپلود شوند (این امر سبب می‌گردد پهنای باند اینترنت شما مصرف نشده و آپدیت‌ها روی دیگر کامپیوترهایی آپلود شوند که در خانه یا محل کار دارید و همگی به یک شبکه محلی واحد متصل هستند.).

چنانچه به تنظیمات بیشتری نیاز دارید و می‌خواهید نظارت دقیق‌تری روی آپلودهای بخش Windows Update داشته باشید، باید در صفحه‌ی Deliver Optimization روی لینک Advanced Options کلیک کنید و سپس در صفحه‌ی مرتبط به این لینک به سراغ بخش «Upload Settings» بروید.

در بخش Upload settings با تیک زدن گزینه‌ی «Limit how much bandwidth is used for uploading updates…» و کمک گیری از اسلایدری که در زیر آن واقع شده است، قادر خواهید بود معین کنید چند درصد از پهنای باند تان به آپلود به روز رسانی‌ها روی دیگر کامپیوترها اختصاص یابد.

همچنین اگر گزینه‌ی «Monthly upload limit» را علامت بزنید، می‌توانید بوسیله اسلایدری که در پایینش قرار گرفته یک محدودیت ماهانه را تعریف کنید، تا در طول هر ماه تنها به میزان حجمی که معین کرده‌اید آپلود به روز رسانی‌ها صورت گیرد.

چگونه از مقدار حجمی که Windows Update آپلود یا دانلود کرده است مطلع شویم؟

اگر می‌خواهید بدانید Windows Update چه مقدار از حجم اینترنت شما را برای آپلود و دانلود مورد استفاده قرار داده است، کافیست در صفحه‌ی Delivery Optimization روی گزینه‌ی «Activity monitor» کلیک کنید.

بعد از کلیک روی گزینه‌ای که ذکر شد به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شوید که می‌توانید در آن جزئیات مرتبط به دانلود‌ها و آپلودهای صورت گرفته توسط Windows Update را مشاهده کنید. از جمله‌ی این جزئیات می‌توان به حجم دانلود صورت پذیرفته در پس زمینه و متوسط سرعت آن اشاره کرد و البته می‌توانید ببینید چه میزان از به روز رسانی‌های ویندوز ۱۰ را از طریق سرورهای مایکروسافت، چه مقدار از آنها را از دیگر کامپیوترهای متصل به شبکه‌ی محلی و چقدرشان را نیز از سایر کامپیوترهای متصل به اینترنت دریافت کرده‌اید.

اگر کمی اسکرول کنید و از روی اطلاعات مرتبط به دانلود بگذرید، به داده‌های مربوط به آپلود می‌رسید و می‌توانید ببینید ویندوز چه حجمی از آپدیت‌ها را پس از بارگذاری و نصب، روی اینترنت و شبکه‌ی محلی آپلود کرده است.

 

منبع: HowToGeek

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *