روز دوشنبه خبرگزاری «Nikkie Asian Review» در گزارشی آورده است، اپل تلاش دارد تا چیپ‌های اختصاصی خود بر اساس معماری ARM را برای به کارگیری در مک‌بوک‌هایش توسعه دهد و به این طریق استفاده از محصولات مشابه کوالکام و اینتل را کنار بگذارد.

گفتنی است در زمان حاضر در اکثر کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ تراشه‌های تولیدی اینتل و یا کوالکام مورد استفاده قرار می‌گیرند و این در حالیست که ۹۵ درصد بازار موبایل در اختیار چیپ‌های مبتنی بر معماری ARM قرار دارد. معماری ARM نیز در انحصار هولدینگی با همین عنوان است و کمپانی‌هایی که تمایل دارند از آن در تراشه‌های مختص محصولات‌شان استفاده نمایند می‌بایست امتیاز بهره‌گیری از آن را از هولدینگ مذکور خریداری کنند.

به گزارش MacRumors در همین رابطه یکی از متخصصین صنعت سخت‌افزار نیز به Nikkie Asian Review گفته است، پیش‌بینی می‌شود با توجه به بالا رفتن تقاضا برای لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر با قابلیت حمل بیشتر، احتمالاً روز به روز بر محبوبیت معماری ARM افزوده گردد و شاهد توسعه تراشه‌های اختصاصی بیشتری بر اساس آن باشیم.

وی می‌افزاید: «نوت‌بوک‌ها هر روز باریک‌تر می‌شوند و این در حالیست که کاربران انتظار دارند بر کارایی و عمر باتری آنها نیز اضافه شود. همین وضعیت سبب می‌گردد آینده درخشانی در انتظار معماری ARM باشد که در زمینه مصرف بهینه انرژی کاملاً‌ پیشتاز است.»

اپل تا به این لحظه در رابطه با شایعه‌ای که در ابتدای مطلب از آن سخن به میان آمد، توضیحی را عنوان نکرده و هیچ تلاشی برای رد یا تائید آن صورت نداده است. اما از سوی دیگر جذب یکی از مهندسین سرشناس و برتر کوالکام، یعنی «Esin Terzioglu» توسط این کمپانی، خود به نوعی می‌تواند ظاهری منطقی را به شایعه مورد بحث ببخشد.

علاوه بر این برند ساکن کوپرتینو همواره تمایل داشته تمامی قطعات سخت‌افزاریش را در خانه توسعه داده و تولید انبوه آنها را برون‌سپاری کند، اتفاقی که بعید نیست به زودی در مورد تراشه‌های مک‌بوک‌های این شرکت نیز رخ دهد.

ضمناً گمانه‌زنی می‌شود اپل برای توسعه‌ی کامل تراشه‌های اختصاصیش حداقل به دو سال دیگر زمان نیاز داشته باشد. بدیهی است که به صورت معمول توسعه و طراحی چیپ‌های مدرن زمان و منابع زیادی را به خود اختصاص می‌دهند و در عین حال شرکت توسعه دهنده می‌بایست از سازگاری آنها با محصول مربوطه‌ و همچنین کارایی مناسب‌شان اطمینان کامل حاصل کند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این خبر در حد شایعه باقی خواهد ماند یا اینکه در سال‌های پیش رو اپل با چنین تصمیمی ضربه‌ای بزرگ به برندهایی مانند اینتل و کوالکام وارد خواهد کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *