هم برای طراحان حرفه‌ای و هم برای افراد عادی که قصد انتشار عکس‌های خود را دارند، بارها پیش می‌آید که چیزی اضافی در تصویر خود دارند و می‌خواهند آن را حذف کنند. فتوشاپ ابزارهای مختلفی در خود دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید، این کار را انجام دهید. البته خیلی از این ابزارها پیچیدگی‌هایی دارند که کار کردن با آن‌ها برای افرادی با تجربه کم در فتوشاپ، سخت است.

اما در نسخه‌های جدیدتر فتوشاپ، قابلیتی گنجانده شده که ما قصد آموزش آنرا داریم تا همچون مثال زیر، چیزی که در عکس نمی‌خواهید را پاک کنید.

اول از همه باید در نظر داشته باشید، برای این که بتوانید از این ابزار استفاده کنید، باید چیزی که در تصویر دارید، از پس زمینه جدا باشد و رنگ و طرحی شبیه نداشته باشد. به این ترتیب شما خیلی راحت به وسیله‌ی Object Selection Tool می‌توانید آن را انتخاب کنید. این قابلیت با توجه به رشد هوش مصنوعی که فتوشاپ از آن استفاده می‌کند، نتایجی عالی را بدون این که زحمت زیادی بکشید برایتان به همراه خواهد داشت. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، تا حد زیادی مشخص نیست که چیزی در تصویر بوده که آن را پاک کرده‌ایم و این فرایند تنها چند کلیک ساده است و نیاز به هیچ دانش فنی ندارد.

برای شروع از جایی که در عکس زیر می‌بینید، Object Selection Tool را انتخاب کنید.

حالا مثل کاری که در زیر می‌بینید، باید دور شی مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس هوش مصنوعی به صورت خودکار آنرا انتخاب می‌کند. خیلی درگیر این نشوید که چیزی که مد نظر دارید عالی انتخاب نشده است چون بعدا این سلکشن را تغییر خواهیم داد، پس نیاز نیست که کاملا عالی باشد، مگر این که به کلی اشتباه سلکت شود.

حالا در حالتی که شی مورد نظر شما انتخاب شده، از منو Select به مسیر Modify بروید و روی Expand کلیک کنید.

در اینجا باید کمی آزمون و خطا کنید و ببینید نتیجه نهایی در کل چه می‌شود و سپس برگردید و این اعداد را تغییر دهید. ما در عکس خودمان از افزایش انتخاب تا 60 پیکسل را در نظر گرفته‌ایم. به این ترتیب کمی از اطراف شی هم انتخاب می‌شود تا وقتی آن را حذف می‌کنیم، رد آن باقی نماند. یکی از پارامترهای انتخاب عدد مناسب برای این بخش، رزولوشن عکسی است که قصد ویرایش آن را دارید. هر چه رزولوشن عکس بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌هایی که باید در نظر بیگرید هم باید بیشتر باشد.

در نهایت چیزی شبیه به این باید ببینید که بخشی از شی و بخشی از بک گراند انتخاب شده باشد و سپس برای رفتن به مرحله بعد آماده خواهید بود.

به منو Edit رفته و روی Fill کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، مطمئن شوید که حالت آن روی Content-Aware باشد و سپس OK را بزنید. این گزینه در واقع با استفاده از آنالیز عکس و داده‌هایی که از رنگ و میزان روشنایی در جاهای مختلف اطراف شی جمع آوری می‌کند، پیکسل‌ها را جایگزین می‌کند.

می‌بینید که فتوشاپ سعی می‌کند با استفاده از مشخصه‌های عکس، آن بخش را به شکلی که مشخص نباشد، پر کند. البته همان طور که گفتیم، این گزینه بر اساس عکس‌های مختلف، نتیجه متفاوتی خواهد داشت. شما می‌توانید با استفاده از ابزار Clone stamp tool بخش‌هایی که به خوبی پوشش داده نشده را تصحیح کنید. برای این کار باید ابتدا Alt را نگه دارید و نمونه‌ای از بخشی از تصویر که مد نظر دارید گرفته و سپس Alt را رها کنید. در نهایت روی جاهایی که می‌خواهید بزنید. حتما از براش نرم استفاده کنید تا رد براش روی عکس نماند.

درحال حاضر Content Aware بهترین گزینه برای افراد مبتدی محسوب می‌شود چون نیاز به هیچ تجربه‌ای درباره استفاده از ابزارهای فتوشاپی ندارد و یک روند ثابت است که هر بار می‌توانید آن را یک به یک طی کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *