تلگرام پله‌های ترقی را یک به یک در حال طی کردن است و در کنار رکوردهای مختلفی که برجای گذاشته، حالا به 500 میلون کاربر فعال ماهانه رسیده است که عملکردی بسیار عالی محسوب می‌شود. اما این شرکت در زمینه نظارت بر روی کانال‌هایی که قوانین کپی رایت را به درستی رعایت نمی‌کردند، عملکردی ضعیف داشت و این کانال‌ها جولانگاه اکانات‌های ایرانی و روسی برای به اشتراک گذاری فیلم‌ها، نرم‌افزارها و حتی کتاب‌ها به صورت غیر قانونی شده بود.

اما در هفته‌های اخیر مشاهده شده که بسیاری از این کانال‌ها غیر فعال شده‌اند، کانال‌هایی که در بعضی موارد دنبال کننده‌هایی بیش از یک میلیون داشته‌اند. اما چرا ناگهان تلگرام به فکر بستن این کانال‌ها افتاده است؟

دعوای حقوقی

نکته جالب این جاست اولین دعوای حقوقی که استارت ماجرا را زد، بزرگ‌ترین انتشارات کتاب در روسیه با نام Eksmo-AST بود که البته ید طولایی در زمینه چنین پرونده‌هایی دارد و توانسته بود قبلا بعضی از ISPهای روسی را نیز مسدود کند و حتی یوتیوب و گوگل را نیز هدف قرار داده بود. اولین شکایات در رابطه با انتشار غیر قانونی کتاب‌های استفان کینگ و مترو 2033 اتفاق افتاد و همینطور بسط پیدا کرد.

سپس موضوع فیلم و سریال مطرح شد و RIAA‌ و MPAA این موضوع را مطرح کردند که تلگرام به اندازه کافی سعی نمی‌کند تا جلوی انتشار محتوای نقض کننده کپی رایت را بگیرید که البته به نظر درست می‌‌رسید و کانال‌های تلگرامی جولانگاه این گونه فایل‌ها بودند. سپس در اواخر سال 2020 شرکت ZIRA که در واقع نمایندگی چندین شرکت را به عهده داشت، در زمینه کپی رایت سریال‌های تلوزیونی، موزیک‌ها و فیلم‌ها اقامه دعوا کرد تا جایی که به نظر می‌رسد، بالاخره تلگرام عقب نشینی کرده و در حا مسدود ساختن کانال‌های مختلف است.

آیا کانال‌های تلگرامی که به خاطر نقض قانون کپی رایت بسته شده‌اند، دوباره باز می‌گردند؟

با توجه به هجمه‌ای که این روزها تلگرام به خاطر این موضوع به خود دیده، به هیچ وجه نباید منتظر باشید تا کانال‌های دانلود و فیلم و سریال دوباره بازگردند و به پست گذاری مشغول شوند و به نظر می‌رسد با نظارت بیشتر، سخت گیری در این موضوع بیشتر هم خواهد شد.

همچنین باید انتظار داشت که کانال‌هایی که به طور کلی محتوای ناقص کپی رایت ارائه می‌کنند نیز اگر ریپورت شوند، بسته شده و دیگر بر نخواهند گشت.

آیا این قانون در رابطه با پیغام‌های شخصی نیز صدق می‌کند؟

این مسئله کاملا متفاوت بوده و تلگرام به هیچ وجه محتوایی که در پیغام‌های شخصی رد و بدل می‌شود را رصد نمی‌کند. پس نگرانی از بابت ارسال یا دریافت فایل در گفتگوهای شخصی یا حتی گروه‌های محدود نیز نباید داشته باشید.

کانال‌های خبری نیز ممکن است حذف شوند؟

موارد کپی رایت به تمامی موضوعات ربط پیدا می‌کند و حتی کانال‌هایی که خبرهای خبرگزاری‌ها را بدون اجازه منتشر می‌کنند، ممکن است دچار این مشکل شوند. البته بعید است بدون پیگیری حقوقی در این زمینه بتوان به نتیجه رسید اما این امکان وجود دارد که کانال‌های بزرگ خبری که تنها خبر دیگر بنگاه‌ها را بدون اجازه منتشر می‌کنند، در این زمینه به مشکل بخورند. کما این که انتشار عکس‌ها بدون اجازه نیز خود ممکن است دردسر ساز شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *