برخی از مواردی که به شما کمک می‌کنند تا بازاریابی موفقی در اینستاگرام داشته باشید را در این بخش برایتان بررسی کرده‌ایم؛ اگر مدیریت یک کسب‌وکار را برعهده دارید و از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده می‌کنید، این موارد را در کسب‌وکار خود دخالت دهید:

وظایف اعضای تیم بازاریابی اینستاگرام را مشخص کنید!

اگر از اینستاگرام به عنوان شبکه بازاریابی استفاده می‌کنید، احتمالاً از چند نفر برای مدیریت حساب کاربری خود استفاده خواهید کرد! شاید تمرکز حساب اصلی اینستاگرام شما روی بازاریابی است اما باید به دیگر اعضای تیم هم اجازه دهید تا پست های ارزشمند در آن ارسال کنند. این بخش شامل تولید محتوا می‌شود که توسط اعضای کسب‌وکار شما مدیریت می‌شود! هر فرد در استراتژی اینستاگرام وظایفی دارد که باید تمام این وظایف به آن‌ها گفته شود! بسته به وظایف هر فرد و اهدافی که دارید چندین تیم تشکیل داده و کار تولید محتوا، توزیع محتوا، مدیریت شبکه و در نهایت مهم‌ترین بخش بازاریابی اینستاگرام، یعنی تحلیل را بین آن ها تقسیم کنید.

اگر برند یا کسب‌وکار شما به گونه ای است که قبل از انتشار پست ها کسی باید آنها را بررسی و تأیید کند، پروسه ای برای تأیید آنها ایجاد کنید؛ این حالت در صورتی است که تازه افرادی را برای حضور در تیم تولید محتوا استخدام کرده باشید و بخواهید کیفیت کار آن‌ها را آنالیز کنید. ولی فراموش نکنید که یکی از اهداف اصلی استفاده از اینستاگرام، تولید و انتشار محتوا بصورت آنی است، بنابراین هنگام همایش ها و رویدادها پست ها را سریع منتشر کنید تا از جریان عقب نمانید؛ مثلاً اگر یک همایش در اول بهار برگزار می‌کنید، نباید تصاویر آن را در اردیبهشت ماه در اینستاگرام قرار دهید! این کار سبب می‌شود تا میزان تاثیر تصاویر بر روی کاربران کمتر شود و تعامل کاربران هم به شدت کاهش پیدا کند.

تشویق کاربران به مشارکت (لایک پست‌ها، درج کامنت و ارسال آن برای کاربران دیگر)

از به اشتراک گذاری محتوا توسط کاربران و ارسال آن برای کاربران دیگر، تشویق کاربران به ارسال کامنت و ایجاد گروه‌های پرسش و پاسخ در اینستاگرام از مهم‌ترین موارد برای افزایش تعامل کاربران است؛ بنابراین از اینستاگرام می توان استفاده‌های مفیدی برای افزایش مشارکت کاربران کسب‌وکارها استفاده کرد. اگر فقط روی ارسال پست تمرکز کنید و برای تشویق کاربران به مشارکت برنامه ای نداشته باشید فرصت رشد کردن را از دست می دهید. مهم‌تر از تولید محتوا، توزیع و نمایش محتوا به تعداد بیشتری از کاربران است و اصول دیجیتال مارکتینگ در بخش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به کمک شما می‌آیند. سعی کنید محتوای خوب تولید کنید تا کاربران بدون آن که بخواهید، پست‌های شما را با کاربران دیگر به اشتراک‌ بگذارند.

تحلیل نتایج بازاریابی اینستاگرام مهم‌ترین بخش

داشتن آمار فعالیت کاربارن اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا شما می توانید با آمار گرفتن از عملکرد پست ها و میزان رشد فالوورها، بازاریابی اینستاگرام خود را با گذشت زمان بهتر و بهتر کنید. در واقع داشتن آمار دقیق به تدوین استراتژی حرفه‌ای کمک می‌کند و با این کار محتواهایی که مخاطبین دوست دارند را تولید کرده و کمپین های آینده را هم بهینه می کنید. با ایجاد استراتژی بازاریابی اینستاگرام و کسب تجربه، تولید محتوای مفید، شکل انجام کارها و نحوه افزایش مشارکت کاربران را بهبود خواهید بخشید.

فراموش نکنید استراتژی هر کسب‌وکاری در هر زمان با کسب‌وکار دیگر یا حتی همان کسب‌وکار یکسان نیست! اما تمام استراتژی‌های موفق فاکتورهای یکسانی دارند و اگر بخواهید یک استراتژی خوب داشته باشید، باید تمام این موارد را رعایت کنید. برندسازی و افزایش فالوور واقعی در اینستاگرام کار مشکلی است؛ اما با با داشتن یک استراتژی قوی و حرفه‌ای می توانید داستانی جذاب برای مخاطبین تعریف کرده و آنها را به مشارکت هر چه بیشتر تشویق کنید. این موارد به افزایش تعامل کاربران و در نهایت به افزایش مخاطبان کسب‌وکار شما کمک زیادی می‌کند.

سئو و بهینه‌سازی سایت؛ سئو مارکتینگ!

یکی دیگر از اصول بسیار مهم در دیجیتال مارکینگ سئو و بهینه‌سازی وبسایت است! هدف نهایی از دیجیتال مارکتینگ افزایش فروش و افزایش ترافیک سایت است که با استفاده از آن بتوانید درآمد خود را بیشتر کنید و به تعداد مشتریان خود بیفزایید. سئو همان چیزی است که سبب می‌شود تا سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شوید و رتبه سایت افزایش پیدا کنید. این عمل به شما کمک می‌کند تا بدون هزینه بتوانید ترافیک بسیار بالایی جذب کنید و مشتریان مربوط به محصول یا خدمات خود را افزایش دهید. در واقع سئو و بهینه‌سازی سایت یکی از موارد مدیریتی بسیار مهم هر سایتی است که مدیران سایت‌های مختلف آن را در اولویت قرار می‌دهند. زیرا پس از طراحی سایت افزایش ترافیک و مشتریان اهمیت زیادی دارد و هنگامی که سایتی را راه‌اندازی می‌کنید، اگر بر روی سئوی آن کار نکنید نمی‌توانید از آن انتظاراتی نظیر کسب‌وکار موفق، درآمد و… را داشته باشید. این امر به قدری مهم است که متخصصان سئو ، سایت بدون سئو را به اتومبیل بدون بنزین تشبیه می‌کنند.

اما سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

سئو به تمامی اعمال و رفتارهایی گفته می‌شود که مدیران سایت‌ها در زمینه افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل انجام می‌دهند. سئو به دو دسته بسیار مهم تقسیم می‌شود که اولین و مهم‌ترین آن سئوی داخلی و دومین آن، سئوی خارجی است! تا زمانی که سئوی داخلی سایت بهینه‌سازی نشود، نمی‌توانید به سئوی خارجی بپردازید و رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنید! پس از طراحی یک وب‌سایت مهم‌ترین امر سئو است؛ این امر به اندازه‌ای مهم است که تمامی مدیران سایت‌ها سعی می‌کنند رتبه‌های صفحه اول گوگل و به خصوص رتبه‌های اول تا سوم را به مطالب خود اختصاص دهند. زیرا این عمل به مدیران سایت کمک می‌کند تا بتوانید بدون هزینه درآمد و تعداد مشتریان سایت خود را افزایش دهید. جالب است بدانید بیش از ۹۵ درصد کاربران تنها صفحه اول گوگل را بررسی می‌کنند و اگر در صفحه دوم قرار دارید، باید سعی کنید رتبه خود را افزایش دهید.  افزایش رتبه سایت در موتور جستجو با توجه به قوانین و الگوریتم‌های گوگل امکان‌پذیر است!

این جمله به این معنی است که اگر قصد کسب رتبه‌های اول گوگل را دارید باید وب‌سایت خود را با الگتوریتم‌هایی که توسط گوگل ارائه می‌شود سازگار کنید! اگر بخواهیم واضح‌تر این مسئله را بیان کنیم باید علاوه بر ارائه مطالب برای رضایت کاربران، وب‌سایت خود را گوگل‌پسند طراحی و مدیریت کنید. سایت‌های زیادی مانند گوگل، بینگ و یاهو امروزه به یکی از مهم‌ترین ابزارهای هدایتی برای کاربران (هدایت از موتورهای جستجو به سایت) تبدیل شده‌اند. امروزه این موتورها اساسی‌ترین روش برای یافتن محتوای موردنظر کاربران است؛ کاربران به راحتی در موتورهای جتسجو عبارت موردنظر را جستجو می‌کنند و گوگل تعداد زیادی سایت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها رتبه‌های اول و برخی دیگر صفحات بعدی را تصرف کرده‌اند. تنها ۵ درصد کاربران به صفحات دوم و بعدی مراجعه می‌کنند و اگر نتوانید در صفحه اول قرار بگیرید، ترافیک شما قابل توجه نیست. در واقع کاربران از طریق این جستجوگرها به سایت و مطلب مورد نظر خود می‌رسند. حال اگر این موتورها نتوانند سایت و محتوای شما را در پایگاه‌های خود پیدا کنند، در نتیجه علاقه‌مندان و کاربران نیز به سایت شما هدایت نخواهند شد.

امروزه مفهوم سئوی داخلی با سئوی خارجی پیوند عمیقی خورده‌اند که بدون هریک از آن‌ها نمی‌توان جایگاه خوبی در موتورهای جستجو کسب کرد. لینک‌سازی مهم‌ترین بخش سئوی خارجی را شامل می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید از سایت‌های معتبر اعتبار زیادی دریافت کنید. هرچقدر تعداد لینک‌های باکیفیت بیشتر باشد می‌توانید سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. در مقالات بعدی به بررسی بیشتر این موضوع و اهمیت آن خواهیم پرداخت تا بتوانید از آن به نحو احسن استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *