بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو یا همان سئو (SEO) ممکن است عبارت دهن‌پرکن و پیچیده‌ای به نظر برسد اما به محض آنکه نحوه‌ی عملکرد موتور‌ جستجو را یاد بگیرید، اعتماد به نفس‌تان در حوزه‌ی سئو نیز بالا می‌رود. در این فصل این موارد را فرا خواهید گرفت: تدوین یک طرح انعطاف‌پذیر برای سئو، شناسایی اثربخش‌ترین کلمات کلیدی، و انتخاب بهترین ابزار‌ها برای اندازه‌گیری فاکتور‌های مهم.

در این مطلب به شما خواهیم گفت بهینه‌سازی سئو چیست، موتور‌های جستجو چگونه محتوای وبسایت‌ها را درک می‌کنند و به چه چیز‌هایی بیشتر از همه اهمیت می‌دهند. وقتی موتور‌های جستجو محتوای شما را بفهمند، سایت شما نیز به مشتریان بالقوه‌ی بسیار بیشتری نشان داده خواهد شد.

یک موتور جستجو چه ارتباطی با کسب‌و‌کار‌ها پیدا می‌کند؟

روزانه میلیون‌ها نفر روی اینترنت به دنبال چیز‌های مختلف دست به جستجو می‌زنند؛ از بلیط تور و هواپیما گرفته تا آدرس باغ وحش. این به آن معناست که میلیون‌ها فرصت برای قرار گرفتن در برابر مشتریان بالقوه پیش روی کسب‌و‌کار‌ها قرار دارد.

فرض کنیم شما یک مزرعه‌ی کوچک دارید و می‌خواهید با فروش آنلاین محصولات خود، کسب‌و‌کارتان را گسترش دهید. سئو کمک می‌کند موتور‌های جستجو بهتر بفهمند چه چیزی برای ارائه دارید. به عبارت دیگر، وقتی کسی با استفاده از کلمه یا عبارتی مرتبط با کسب‌و‌کارآنلاین  شما (مثلاً گوجه‌فرنگی ارگانیک) به جستجوی آنلاین می‌پردازد، احتمال آنکه شما نیز در میان نتایج جستجو به او نشان داده شوید بیشتر خواهد بود.

در میان نتایجی که موتور جستجو به ازای هر سرچ به کاربر نشان می‌دهد تبلیغات غیر رایگان نیز وجود دارد. اما باقی موارد، نتایج رایگان و غیر تبلیغاتی هستند که به عقیده‌ی موتور‌های جستجو به عبارتی که در قسمت جستجو وارد شده بیشترین قرابت را دارند. به اینها «نتایج خالص» گفته می‌شود.

موتور‌های جستجو فرمول یا الگوریتم‌هایی دارند که به آنها کمک می‌کنند فهرست نتایج را رده‌بندی کنند. آنها به طور مداوم در حال کاویدن محتوا‌ی جدید روی اینترنت هستند و سعی می‌کنند از این محتوای جدید سر در بیاورند.

اینکه وبسایت شما کجا در میان نتایج جستجو ظاهر شود به کلماتی بستگی دارد که روی سایت خود از آنها استفاده کرده‌اید (مثل محصولات تازه‌ی کشاورزی). البته عوامل دیگری نیز در کنار این عبارات نقش بازی می‌کنند، از جمله اینکه چند وبسایت دیگر به وبسایت شما لینک می‌دهند.

اگر آنچه گفته شد کمی برایتان گیج‌کننده بود از این زاویه به موضوع نگاه کنید: موتور‌های جستجو مثل متخصصین همسان‌گزینی سعی می‌کنند دقیقاً همان چیزی که کاربر به دنبالش است را در اختیارش قرار دهند.

جویشگر‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟

موتور‌های جستجو برای به نمایش درآوردن بهترین نتایج، سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند در مورد وبسایت‌ها اطلاعات جمع‌آوری کنند. ممکن است میزان محبوبیت آنها را چک کنند، یا ببینند وبسایت‌ها یا افراد دیگر در مورد آنها چه می‌گویند.

کلماتی که روی صفحات وبسایت به کار رفته‌اند یا کلمات کلیدی مورد استفاده در کد‌های صفحات نیز از جمله مواردی هستند که موتور‌های جستجو ممکن است برای درک بهتر محور محتوای وبسایت‌های مختلف به سراغشان بروند. همه‌ی اینها به موتور‌های جستجو کمک می‌کند بهترین و نزدیک‌ترین نتایج را برای موارد جستجو شده پیدا کنند.

جویشگر‌ها به تازگی می‌توانند موقعیت جغرافیایی جستجو کنندگان را نیز مد نظر قرار دهند. به این ترتیب، جستجویی که از انگلستان انجام شده حاوی مجموعه نتایجی از همان موقعیت جغیرافیایی خواهد بود. این یعنی به احتمال زیاد، اگر همان عبارات را از فرانسه جستجو کنید نتایج متفاوتی خواهید گرفت.

نکته‌ی دیگری که موتور‌های جستجو با رشد چشمگیر استفاده از دستگاه‌های موبایل مد نظر قرار می‌دهند نیز دستگاهی است که کاربران با استفاده از آن به جستجو پرداخته‌اند.

هر سالی که از فعالیت یک متخصص همسان‌گزینی در این حرفه می‌گذرد نتایج او نیز بهتر و بهتر می شوند. موتور‌های جستجو نیز حالت مشابهی دارند. هرچه بیشتر در این مسیر فعالیت کنند، فرمول‌های جستجوی آنها نیز تکامل می‌یابند و اطلاعات بیشتر و بیشتری در اختیارشان قرار می‌گیرد.

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید وبسایت خود را برای جویشگر‌ها جذاب‌تر کنید، باید در ادامه باقی مطالب را با دقت دنبال کنید. اما در همین مطلب نیز می‌توان نقطه‌ی آغاز خوبی در اختیار شما قرار داد.

موتور‌های جستجو بیش از همه به دنبال چه هستند؟

چیزی که موتور‌های جستجو بیشترین ارزش را برایش قائل‌اند محتوای منحصر به فرد، جذاب و مرتبط است، چرا که کار آنها چیزی جز پیدا کردن و به نمایش درآوردن مفید‌ترین نتایج نیست. همین نکته برای شروع کافی است.

جمع‌بندی

استفاده از جستجوی اینترنتی کار آسانی است و بسیاری از ما روزانه با آن سر و کار داریم. اما آنچه که در پشت صحنه در حال رخ دادن است مدام تغییر می‌کند. برای آنکه بتوانید وبسایت خود را به شکلی مطلوب تبلیغ و معرفی کنید، باید همیشه حواستان به چیز‌هایی باشد که نزد موتور‌های جستجو بیشترین اهمیت را می‌یابند. سپس باید اطمینان حاصل کنید وبسایت شما نیز این موارد را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

در ادامه در مورد نحوه‌ی کار جویشگر‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد و به شما کمک خواهیم کرد برای بهبود سئوی خود استراتژی درستی خلق کنید تا به اهداف کسب‌و‌کاری‌تان برسید.

 

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *