در مقاله قبلی به بررسی برخی از مزایای استفاده از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی پرداختیم؛ در این بخش هم قصد داریم به بررسی ادامه مزایای اینستاگرام  و برخی معایب این شبکه اجتماعی در استراتژی کسب‌وکارها بپردازیم.

  • استفاده از اینستاگرام به عنوان سرگرمی و وقت گذراندن:

تعداد زیادی از کاربران جهان در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و روزانه میلیون‌ها عکس و ویدیو در اینستاگرام منتشر می‌شود! به طوری که اگر تنها چند ساعت به صفحه اینستاگرام خود سر نزنید، پس از آن تعداد بسیار زیادی پست جدید برای دیدن در دسترس شما قرار دارد. اگر بخواهیم اعتراف کنیم، باید بگوییم شبکه های اجتماعی واقعا سرگرم کننده هستند! خیلی از مردم وقتی سر کار یا در خانه فرصت استراحتی پیدا می‌ کنند سریع شبکه‌های اجتماعی خود را را بررسی می کنند. استوری‌ ها، پست‌ها و IGtv سایر افراد یکی از سرگرمی‌های روزمره بسیاری از کاربران شده است و در دسترس بودن اینترنت در هر جایی سبب شده است تا بتوانند از این شبکه اجتماعی و محتوای آن استفاده کنند. از آنجایی که انسان ها ذاتا موجودات اجتماعی ای هستند، اغلب برایشان بسیار خوشحال کننده است که کامنت ها و لایک های بیشتری را پای پست هایشان ببینند و هرچه میزان این لایک ها و کامنت ها بیشتر باشد آنها راضی تر و خوشحال تر هستند؛ اما برای داشتن تعامل بیشتر کاربران چه کاری باید انجام داد؟

این بخش از مسئله مربوط به دیجیتال مارکتینگ می‌شود! دیجتیال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای خوب تولید کنید و اصول تولید محتوا را در پست‌های خود رعایت کنید! سپس به شما راه‌کارهایی ارائه می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید محتوای خود را توزیع کنید و به تعداد زیادی از کاربران نمایش دهید. یک نکته ی جالب دیگر این است که با استفاده از شبکه های اجتماعی می‌توان بدون اینکه مستقیما از دوستان و نزدیکانمان بپرسیم چه کار میکنند و در چه حال هستند از طریق پست هایشان در شبکه‌های اجتماعی از احوالشان باخبر شویم.

  • دنبال کردن علاقه‌ها در اینستاگرام

بسیاری از کاربران می‌خواهند تا علایق خود را به کمک شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند؛ به همین سبب بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و البته کاربران خود را تشویق به دنبال کردن می‌کنند. فرض کنید شما به محصول دیجیتال شرکت اپل علاقه زیادی دارید و می‌خواهید از آخرین محصولات نرم‌افزار و سخت‌افزار اطلاع پیدا کنید. به راحتی می‌توانید صفحه اینستاگرام شرکت اپل را دنبال کنید و به راحتی آخرین محصولاتشان را مشاهده کنید. اما چرا بسیاری از شرکت‌ها در دنیا از اینستاگرام استفاده می‌کنند؟ همان طور که در مقالات قبلی گفتیم، اینستاگرام کاربران بسیار زیادی دارد و اگر شرکتی در این شبکه فعالیت کند، به راحتی می‌تواند اکثر دنبال‌کنندگان خود را جذب کند. با این وجود چرا باید در شبکه‌های اجتماعی دیگر فعالیت بیشتری داشته باشند؟ به همین خاطر است که بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ ترجیح می‌دهند در شبکه‌های پرطرفدار مثل اینستاگرام فعالیت کنند.

در ایران نیز با توجه به محدودیت‌ها اینستاگرام بهترین گزینه است و هنوز محدودیت خاصی برای آن وجود ندارد. بنابراین شرکت‌های زیادی ترجیح می‌دهند که به جای شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک و توییتر در این شبکه فعالیت کنند. همچنین این شبکه برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم است که شرکت‌های کوچک و بزرگ می‌توانند تصاویر و ویدیوهای مربوط به رویدادها، محصولات، خدمات و… را با کاربران و طرفداران خود به اشتراک بگذارند و فیدبک‌های خوبی دریافت کنند. از طرف دیگر هرچقدر یک محصول بیشتر به کاربران نمایش داده شود، میزان فروش شرکت نیز افزایش پیدا می‌کند و بازاریابی در اینستاگرام به همین دلیل است که اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اگر مدیریت یک شرکت یا فروشگاه را برعهده دارید، در کنار استفاده از سایت می‌توانید از اینستاگرام برای افزایش فروش خود استفاده کنید. البته تمامی شبکه‌های اجتماعی پتانسیل افزایش فروش را دارند و نباید از آن‌ها غافل شوید.

معایب اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید یک استراتژی خوب برای کسب‌وکار اینترنتی خود تدوین کنید، پیشنهاد می‌کنم علاوه بر مزایا حتما معایب اینستاگرام  را نیز در نظر داشته باشید:

  • انتشار زیاد محتوا و پست‌های باکیفیت

با وجود این همه آدم در شبکه‌های اجتماعی افراد همیشه در حال اشتراک‌گذاری لحظات مختلف زندگی هستند؛ مثلاً برخی از آن‌ها در مسافرت هستند و تصاویر مختلفی به اشتراک‌ می‌گذارند، برخی تصاویر سلفی پست می‌کنند، برخی از کسب‌وکارها لینک‌های مربوط به  کسب‌وکار یا تبلیغاتی به اشتراک می گذارند و حتی برخی از کسب‌وکارها در صفحه خود روزانه چندین پست آپلود می‌کنند! به همین دلیل اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار شلوغ محسوب می‌شود و نباید از این مسئله غافل بود! صفحات پرایوت هم با تعداد زیادی از درخواست‌های فالو روبرو می‌شوند که باید از بین چندین نفر به دنبال دوستان خود برای تایید آن‌ها باشند.

حتی صفحه بسیار از ما، پر از پست‌ها و درخواست‌های دوستی قبول شده و نشده است. با گذشت زمان شاید دوست داشته باشیم دست از دنیال کردن یک سری افراد یا گروه ها برداریم چونکه یک دفعه به خودمان می آییم و میبینیم در صفحه مان کلی پست و عکس و کلی آدم ها وجود دارند که نه به موضوعات پست شده علاقه‌ای داریم و نه آن آدم ها را می شناسیم! بنابراین حتی آنفالو کردن آن‌ها زمانی زیادی از ما می گیرد و باید مراقب باشیم تا زمان کمتری از روزمرگی خود را درگیر شبکه های اجتماعی کنیم! در میان افراد، کسانی که اینستاگرام ندارند به کارهای خود بیشتر می‌رسند اما هیچوقت نمی‌توانند مزایای اینستاگرام را تجربه کنند. تعداد زیاد پست‌ها، حجم زیادی از اینترنت و وقت شما را مصرف می‌کند و شاید در درازمدت باعث پشیمانی افراد شود. اما اگر در صفحات کاربران تنها پست‌های مورد علاقه‌شان دیده شود، نه تنها اینستاگرام خسته کننده نیست، بلکه لذت زیادی برای کاربران خواهد داشت.

  • مسائل مربوط به حریم خصوصی:

امنیت در هر شبکه اجتماعی، یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران است و اگر نتوانید دغدغه خود را رفع کنید، شاید استفاده از اینستاگرام همیشه شما را اذیت کند. مثلاً اگر اکانت شما هک شود، پیام‌های محرمانه شما به آن کاربر نمایش داده می‌شود! حتی با این همه پست و عکس‌ های که روزانه ارسال می کنیم، مطمئناً حریم خصوصی نگرانی بزرگی برای ما بشمار می آید. مثلاً اگر در پست‌های خود لوکیشن درج کنیم، ممکن است سایر کاربران از محل زندگی ما مطلع شوند و مشکلاتی برایتان بوجود بیاورند. زیرا که ممکن است مثلا با نشان دادن لوکیشن در پست هایمان هدف دردسر های مختلف قرار بگیریم یا مطلبی که پست میکنیم در محل کار برایمان دردسرساز شود. اینکه همه چیز را با دیگر مردم به اشتراک بگذاریم میتواند باعث مشکلاتی شود که گاها از بعضی هایشان هیچ راه برگشتی نیز وجود ندارد! بنابراین اگر از اینستاگرام استفاده می‌کنید، بهتر است مراقب حریم شخصی خود باشید. زیرا اگر نتوانید حریم شخصی خود را رعایت کنید، ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید! همچنین گاهی فرهنگ‌سازی غلط ممکن است باعث مشکلاتی برای کسب‌وکارهای اینترنتی شود! مثلاً اگر در ویدئوهای صفحه خود به کاربران از ویژگی‌های محصولات خود بگویید تا بتوانید کاربران بیشتری جذب کنید اما محصول شما واقعاً آن ویژگی‌ها را نداشته باشد، به اعتبار برند شما ضربه می‌خورد و نمی‌توانید اعتبار قبلی خود را کسب کنید. اگر مدیریت یک کسب‌وکار را برعهده دارید، یک اصل دیجیتال مارکتینگ می‌گوید در پست و ویدیوهای خود صداقت را رعایت کنید و محتوایی به کاربران ارائه کنید که اعتماد آن‌ها را نسبت به شما افزایش می‌دهد.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *