مطالب زیادی به صورت روزانه بر روی وبسایت‌های مختلف منتشر می‌شود که گاها نمی‌شود تمام موارد مهم آن را مطالعه کرد. مضاف بر اینکه گاهی ممکن است بخواهید مقاله‌ای که به صورت موقت عرضه می‌شود را پیش خود داشته باشید یا اینکه جایی می‌روید که اینترنت به خوبی در دسترس نیست و با ذخیره مقاله مورد نظر خود می‌توانید به راحتی به مطالعه آن به صورت آفلاین بپردازید.

برای انجام این کار دو راه حل کلی وجود دارد. یکی راه حلی رایگان و با استفاده از مرورگرها و ذخیره صفحات وب به شکل‌های گوناگون است و دیگری استفاده از ابزارهای جانبی بر روی موبایل یا کامپیوتر که اگر چه نمونه‌های رایگان دارد اما برای امکانات کامل باید هزینه‌ای به صورت ماهانه یا سالانه برایشان در نظر بگیرید.

ما ۴ شیوه مختلف از هر دو روش را به شما معرفی می‌کنیم تا شما تصمیم بگیرید که کدام روش به درد کاری که می‌خواهید انجام دهید، می‌خورد.

۱- ذخیره صفحه وب به صورت فایل HTML

راحت‌ترین و کم‌دردسرترین حالت ممکن این است که بعد از باز کردن یک صفحه وب، با رفتن به منو و انتخاب گزینه Save page as  یا فشردن کلید‌های CTRL+S در سیستم عامل ویندوز یا CMD+S در سیستم عامل مک، آن را ذخیره کنید. البته این راه ساده همیشه برایتان جوابگو نخواهد بود چون بعضی صفحات وب به خوبی ذخیره نمی‌شوند و یا در نمایش به مشکل می‌خورند. برای نمایش آن‌ها در گوشی‌ هوشمند نیز مشکلاتی خواهید داشت. اما اگر این صفحه وب را بر روی سرویس ذخیره سازی ابری ذخیره کنید، آن را بر روی همه‌ی دستگاه‌ها و البته به شکل درست در دسترس خواهید داشت.

۲- ذخیره صفحه وب به صورت PDF

یکی از بهترین روش‌ها که شما را از دردسر نشناختن فایل در دستگاه‌های مختلف راحت می‌کند، ذخیره صفحه وب به صورت فایل PDF است. به این صورت شما یک فایل خواهید داشت نه مجموعه‌ای از فایل‌ها که در HTML مشاهده می‌کردید و البته با حجمی به مراتب پایین‌تر.۳ روش آسان برای تیدیل صفحه‌های وب به فایل PDF را به شما آموزش دادیم ، برای این کار کافی است تا در هر مرورگری اعم از مرورگر فایرفاکس یا مرورگر کروم کلیدهای CTRL+P را با هم بفشارید تا صفحه پرینت ظاهر شود. حالا در بخش Destination گزینه PDF را انتخاب کرده، اسمی برایش انتخاب کنید و در نهایت کلید Save را بفشارید. به همین سادگی!

۳- Pocket

در میان ابزارهای موجود برای پلت‌فرم‌های مختلف، Pocket یکی از بهترین گزینه‌ها برای ذخیره صفحات وب و مطالعه آن‌ها خواهد بود. تیم سازنده این نر‌م‌افزار کاملا درک می‌کنند که کاربر چه چیزی می‌خواهد و برنامه خود را مطابق با میل مصرف کننده تولید کرده‌‌اند.

Pocket

به همین خاطر است که Pocket تقریبا برای تمامی مرورگرهای معروف و البته در قالب اپلیکیش برای سیستم عامل اندروید و سیستم عامل iOS در نظر گرفته شده و به کاربر اجازه می‌دهد تا صفحات وب را به همان شیوه که هستند ذخیره کرده و در نهایت به مرور آن‌ها در آن برنامه یا افزونه مشغول شوند. نکته جالب برای کاربران فایرفاکس این است که افزونه مورد نظر از پیش بر روی آن نصب شده است. با ورود به برنامه می‌توانید آن را بین پلت‌فرم‌های مختلف همگام‌سازی کنید و در نهایت زمانی که آفلاین هستید روی هر دستگاهی که مد نظر دارید به مرور برنامه مشغول شوید.

برای آشنایی با افزونه‌های مرورگر فایرفاکس لینک‌های زیر را دنبال کنید:

در نظر داشته باشید که نسخه رایگان این برنامه محدودیت‌هایی برای استفاده دارد و سالانه ۴۵ دلار برایتان هزینه در بر خواهد داشت.

دانلود: iOS | Android | Chrome

۴- Instapaper

راه حل پولی کم خرج تر و البته تنها رغیب برنامه قبلی، Instapaper خواهد بود. جدا از ارائه این برنامه و همگام‌سازی آن برای چند پلت‌فرم مختلف، مهم‌ترین ویژگی این برنامه دسته‌بندی‌های آن است که می‌تواند بعد از ذخیره صفحات آن را درون این دسته‌بندی‌ها اضافه قرار داد.

Instapaper

خیلی از عملگرهای این برنامه با پاکت به یک صورت است اما شاید بتوان غیر از مبحث دسته‌بندی‌ها، اضافه کردن نوشته به مقالات را یکی دیگر از موهبت‌های آن به شمار آورد.

دانلود:  iOS | Android | Chrome | Firefox

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *