جوملا یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و سایت‌ساز است که شما را قادر به ایجاد سایت یا برنامه‌های مختلف و قدرتمند تحت وب می‌کند در واقع جوملا یک سیستم رایگان و متن باز بوده به این معنا که هر کسی می‌تواند آنرا توسعه و گسترش دهد که این مورد می‌تواند یک مزیت حساب شود. امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان جوملا را انتخاب و از آن استفاده می‌کنند.

جوملا یکی از مهم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت حرفه‌ای خود را با صرف کمترین هزینه و زمان راه‌اندازی کنید . در این مقاله و مقالات بعدی قصد داریم به بررسی آموزش کامل این سیستم مدیریت محتوا از مرحله نصب تا مرحله توسعه بپردازیم تا بتوانید بدون هزینه سایت خود را راه‌اندازی کنید.

بخش اتمام ثبت

در این بخش می توانید مراحل نهایی نصب را دنبال کنید و سایت خود را متناسب با نیاز خود راه‌اندازی کنید.

  • نصب اطلاعات نمونه: با استفاده از این بخش می‌توانید برخی از اطلاعات پیش‌فرض را که توسط تیم جوملا در اختیار کاربران قرار داده شده است را درون‌ریزی کنید! البته توجه داشته باشید که اگر سایت برای شما اهمیت دارد، این اطلاعات پس از نصب باید حذف شوند. گوگل به محتوایی که در چندین سایت مورد استفاده قرار گرفته باشد اهمیتی نمی‌دهد و گاهی با جریمه روبرو خواهید شد. بسیاری از کاربران تازه‌کار از این موضوع اطلاع ندارند و اقدام به حذف اطلاعات پیش‌فرض جوملا نمی‌کنند و همین موضوع سبب جریمه شدن سایت آنها توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو خواهد شد.
  • هیچکدام (برای ایجاد یک سایت چند زبانه این گزینه را برای نصب انتخاب کنید): با انتخاب این گزینه از درون‌ریزی اطلاعات پیشفرض جوملا جلوگیری خواهید کرد.
  • اطلاعات نمونه پیش فرض فارسی (IR): با استفاده از این گزینه می‌توانید اطلاعات بومی‌سازی شده توسط تیم جوملا را در سایت خود درون‌ریزی کنید.
  • نصب اطلاعات نمونه به شدت برای کاربران تازه کار توصیه می شود (این اطلاعات نمونه شامل اطلاعات مفیدی برای درک بهتر جوملا می باشد): با استفاده از این گزینه نیز می‌توانید اطلاعات کاملی را که توسط تیم جوملا در اختیار شما قرار گرفته است را در سایت خود درون‌ریزی کنید تا بدانید هر بخش چه کاربردهایی دارد.
  • مقایسه دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا – بخش اول
  • پیکربندی ایمیل: در این بخش می‌توانید ایمیلی را که در مرحله قبل وارد کرده‌اید به عنوان ایمیل پیش‌فرض مدیریت انتخاب کنید.
  • شامل رمزهای عبور در ایمیل: با انتخاب این گزینه می‌توانید از جوملا بخواهید تا رمزعبور حساب‌های کاربری ساخته شده را برای شما و کاربران ارسال کند؛ البته به پیشنهاد خود جوملا این کار باعث پایین آمدن سطح ایمنی حساب‌های کاربری خواه شد!
  • تنظیمات اصلی: در این بخش می‌توانید اطلاعاتی نظیر نام سایت، توضیحات، نام‌کاربری و… که در مراحل قبل برای سایت خود انتخاب کرده‌اید را مشاهده کنید! در صورتی که این اطلاعات با اطلاعات وارد شده توسط شما مغایرت داشته باشد می‌توانید با بازگشت به مرحله قبل این اطلاعات را ویرایش کنید.
  • تنظیمات پایگاه داده: در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به پایگاه داده سایت خود بررسی کنید؛ البته در مرحله قبل اگر اطلاعات پایگاه داده درست وارد نشده باشد، به این مرحله وارد نمی‌شوید و با خطا روبرو خواهید شد.
  • فرآیند پایگاه داده قدیم: در صورتی که سایت جوملایی خود را بر روی یک دیتابیس جدید ایجاد کرده باشید، این گزینه بر روی حالت پشتیبان قرار می‌گیرد! پیشنهاد ما نیز این است که سایت خود را به دیتابیسی که اطلاعات دیگری بر روی آن وجود دارد، متصل نکنید.
  • آموزش راه‌اندازی سایت با سیستم سایت‌ساز دروپال – بخش اول

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وب‌سایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید. این سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *