شروع به انجام هرکار و فعالیتی و گسترش آن نیازمند استراتژی و داشتن شناخت کافی از آن فعالیت است تا بتوانید رضایت کافی داشته باشید و موفقیت فعالیت‌ خود را به گوش رقیبان خود برسانید! استارت‌آپ‌ها نیز نوعی فعالیت هستند که برخی از افراد در جهت تجاری‌سازی و اجرای ایده‌های خود در حال انجام هستند. در یکی از مقالات گذشته به معرفی استارت‌آپ و الفبای ورود به این حوزه از تکنولوژی پرداختیم و در یکی دیگر از مقالات راهی را که قرار است شما در ادامه طی کنید را مورد بررسی قرار دادیم.

در این مقاله نیز که ادامه مقاله گذشته است قصد داریم این راه را کامل و جامع برای شما توضیح دهیم تا شاید با شناخت آن بتوانید راه را بهتر طی کنید و ادامه آن برای شما هموارتر باشد.

ثبت رسمی دفتر برای حفظ حق و حقوق استارت‌آپ و فعالیت‌های آن

این مورد ممکن است کمتر به چشم شما برخورد کرده باشد که حق و حقوق یک استارت‌آپ نوپا ضایع شده باشد، اما باید بگوییم متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که استارت‌آپ‌هایی به دلیل ظلم صورت گرفته در حق آنها شکست خورده‌اند! پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای کاری که قرار است صورت بگیرد، دفتری با نام استارت‌آپ خود ثبت کنید تا افراد دیگری نتوانند آن را به نام خود ثبت کنند. ممکن است در ابتدای کار افراد یا تیم‌هایی از موضوع استارت‌آپ آینده‌دار شما باخبر شوند و با کمال رضایت نام استارت‌آپ شما را به صورت رسمی ثبت کنند و ایده شما را کپی کنند! در این صورت تیم برنده تیمی است که نام استارت‌آپ را به صورت رسمی بر روی گروه و دفتر خود قرار داده است و این امر منجر به شکستی سنگین و البته ناجوان‌مردانه می‌شود.

تامین منبع مالی قوی و پیاده‌سازی نسخه فیزیکی محصول یا ایده‌

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از استارت‌آپ‌ها بوجود می‌آید، مشکل تامین منبع مالی است که بدلیل هزینه‌های سنگین یک پروژه است. اگر از ابتدای مسیر فکر تامین یک منبع مناسب برای تامین هزینه‌های استارت‌آپ شما است تا در وسط راه بدلیل مشکلات سنگین مالی متحمل یک شکست بزرگ نشوید. منبع مالی شما می‌توان شخصی باشد یا اگر ایده شما آنقدر خوب باشد تا شرکت‌های بزرگی از شما حمایت مالی و معنوی کنند. در این مرحله شما باید برآورد کاملی از هزینه‌های خود داشته باشید تا از حامیان خود طلب کمک کنید؛ همچنین باید یک نسخه فیزیک از محصول یا ایده خود تهیه کنید تا با نمایش آن به حامیان سایت بتوانید نظر آنها را برای حمایت از ایده خود جلب کنید.

همگانی کردن ایده یا محصول خود

این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحلی است که می‌تواند موفقیت شما را رقم بزند و باید بر روی آن سرمایه‌گذاری زیادی کنید. در این مرحله باید ایده‌ی خود را همگانی کنید و در اختیار کاربران و مخاطبان ایده خود قرار دهید تا آنها با تیم شما، امتیاز تیم، دستاوردها، خدمات، محصول و ایده‌ی شما آشنا شوند. رضایت مخاطبان شما در این مرحله می‌تواند یاریگر و دل‌گرمی بسیار خوبی برای طی کردن ادامه مسیر باشد. سعی کنید همیشه در تیم خود انگیزه را حفظ کنید، زیرا حفظ انگیزه و ایجاد دل‌گرمی در تیم خود همانند نوعی انرژی است که به تیم خود تزریق می‌کنید و سبب می‌شود پرانرژی‌تر از قبل، ادامه مسیر را طی کنید.

بررسی بازخورد‌های کاربران و تعیین مراحل نهایی کار

یکی از مشکلاتی که سبب شکست بسیاری از استارت‌آپ‌ها می‌شود، عدم دریافت بازخورد مناسب از سمت کاربران و مخاطبان ایده‌ شما است! به طور مثال فرض کنید پس از طی تمامی مراحل قبل کاربران حاضر نباشند از محصول شما استفاده کنند یا حتی حاضر نباشند درباره آن چیزی بشنوند! در اینصورت است که نوعی دل‌سردی در تیم بوجود می‌آید و مرحله اول شکست آن تیم را رقم می‌زند. اما باید بگوییم عدم دریافت بازخورد مناسب بر خلاف دیدگاه بسیاری از افراد به معنای شکست پروژه نیست و باید به دنبال مشکل بگردید. به طور مثال ممکن است محصولی را تولید کرده باشید که بسیار مفید و کاربردی باشد اما بدلیل ظاهر نامناسب بازخورد خوبی دریافت نکرده باشد؛ در اینصورت با طراحی یک ظاهر مناسب می‌توانید نظر کاربران و مخاطبان خود جلب کنید و مرحله اول موفقیت خود را مجددا طی کنید.

موفقیت استارت‌آپ شما و تلاش برای رشد و توسعه آن

اکنون فرض کنید تمامی مراحل بالا صورت گرفته است و استارت‌آپ شما مخاطبان و مشتریان اولیه خود را جذب کرده است! اکنون باید به فکر توسعه و رشد کسب‌وکارآنلاین و ایده خود باشید تا بتوانید در میان رقبای احتمالی خود رتبه اول را کسب کنید. برای اینکار لازم است برای خود اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین کنید تا انگیزه‌ای برای تیم خود ایجاد کنید. به طور مثال باید برای خود هدفی تعیین کنید که هر هفته ۵ درصد بر مخاطبان کنونی اضافه شود و کارهایی را برای افزایش و رشد آن تعیین کنید؛ این کارها باید به گونه‌ای باشند که سبب توسعه کسب‌وکار شما شوند و رضایت مشتریان را جلب کند! در فروشگاه‌های اینترنتی که محصولاتی را ارائه می‌کنند، راه‌اندازی جشنواره‌های تخفیفی بسیار مناسب است. در درازمدت نیز شما باید اهدافی را برای توسعه خدمات خود داشته باشید؛ مثلا تعیین کنید که برای سال بعد خدمات خود را گسترش دهید! مثلا برای فروشگاه‌های اینترنتی که با موضوع خاصی فعالیت‌ می‌کنید، بتوانید در سال بعد محصولاتی مرتبط با زمینه فعالیت خود اضافه کنید که اینکار نیازمند سرمایه است! پس برای چنین کاری باید از روز شروع فعالیت خود سرمایه‌ای را از طریق سود یا روش‌های دیگر تهیه کنید تا بتوانید آن را گسترش دهید.

نتیجه‌گیری: با رعایت موارد اشاره شده در این مقاله و مقاله گذشته، بسیاری از کاربران می‌توانند ایده‌های خود را به سمت تجاری‌سازی پیش ببرند و موفقیت خود را رقم بزنند. شرط موفقیت نیز در کنار تیم حرفه‌ای، تلاش آنها برای رسیدن به موفقیت است.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *