کسب‌وکارهای مختلف برای افزایش میزان فروش محصولات و خدمات خود روش‌های مختلفی را بررسی می‌کنند؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است. برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی شما باید نرخ تعامل صفحه خود را بدانید تا اگر زیاد است، نقطه قوت آن را پیدا کنید و اگر کم است، نقطه ضعف تعامل خود را پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی نرخ تعامل و اهمیت آن در مدیریت کسب‌وکار بپردازیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش فروش کسب‌وکارتان استفاده کنید.

نرخ تعامل چیست؟

نرخ تعامل در واقع نسبت میان تعامل کنندگان یک پست به کل فالوور های صفحه است. تعامل کاربران در اینستاگرام را با توجه به نیاز و اهمیت تجاری مورد نظر خود می توانید از دو راه جداگانه بسنجید: یکی با تمرکز بر روی تعداد لایک ها و دیگری با بررسی تعداد کامنت ها. اما به طور کلی تمامی تعاملاتی که کاربران در زیر یک پست دارند، engagement نامیده می شود.

امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، سبب به وجود آمدن مفاهیم و اصطلاحات جدیدی در این زمینه شده است. اطلاع از این مفاهیم و نحوه اندازه‌گیری آن‌ها برای فعالان اینستاگرامی بسیار مهم و حائز اهمیت است. نرخ تعامل یکی از کاربردی‌ترین فاکتورهایی سنجش میزان موفقیت یک صفحه اینستاگرامی بوده که به بررسی روابط بین افراد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌پردازد. اینکه اصولاً نرخ تعامل اینستاگرامی، اهمیت و کاربرد آن چیست و نیز چگونه می‌توان نرخ تعامل یک پیج اینستاگرامی را محاسبه کرد. به نسبت تعداد لایک‌ها و کامنت‌های یک پست به تعداد فالوورهای طی یک دوره مشخص نرخ تعامل اینستاگرام (Instagram Engagement Rate) گفته می‌شود. عدد به دست آمده از این تقسیم، میزان فعالیت افراد و بازدید آن‌ها از پیج اینستاگرامی را نشان می‌دهد تا ادمین‌ها از نحوه عملکرد و رشد پیج خود مطلع شوند.

نرخ تعامل در اینستاگرام

در اینستاگرام حاکی از آن است که میانگین نرخ تعامل چیزی در حدود ۳% الی ۴% است. این رقم با توجه به ماهیت تصویری پست ها در اینستاگرام، بیشتر از سایر شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر است. در حقیقت تعامل در شبکه اجتماعی وقتی است که کسی از صفحه شما بازدید می کند. باید اذعان کرد که نرخ تعامل از مهمترین معیارهای موثر در رتبه بندی شبکه های اجتماعی می باشد. این مولفه که درصد تعداد تعامل کنندگان به کل فالوورهای صفحه است یکی از فاکتورهای اصلی در الگوریتم شبکه اجتماعی می باشد. در تعامل چند مورد نظیر لایک، فالو، کامنت و… اهمیت دارند!

به عبارتی تعامل در شبکه اجتماعی به معنای تعداد افرادی است که در شبکه‌های مختلف مثل توییتر یا فیسبوک با شما ارتباط برقرار می کنند . عوامل بالا فاکتورهای مهمی هستند که می توانند میزان اثر بخشی کمپین‌ها و میزان دستیابی شما به اهدافتان را مثل تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری واقعی و یا میزان فروش شما را اندازه‌گیری کنند. رسیدن به یک نرخ تعامل خوب (افزایش engagement)، برای رونق هر حساب کاربری بسیار کلیدی است. از همین رو طبیعی است که رسیدن به چنین هدفی برای ادمین‌های اینستاگرام و بازاریابان شبکه‌های اجتماعی به «هدفِ شماره ۱» آن ها بدل شود. با این حال، بخش سخت ماجرا آن است که این «نرخ تعامل» یا همان اینگیجمنت ریت دستخوش تغییر الگوریتم‌های مرتبط با آن در آن شبکه اجتماعی شده و حفظ یا بهبود وضعیت در این شاخص بسیار دشوار به نظر می‌رسد. تریبون آزادها در شبکه های اجتماعی اصطلاحا به صفحاتی گفته می شود که تنها حول محور خودشان فعالیت می کنند. کسب وکارها بالای این تریبون می روند، آن میکروفن مشهور را به دست می گیرند و شروع می‌کنند درباره ی محتوای خودشان صحبت می‌کنند تا وقتی که نطقشان تمام شود و بعد آن صفحه را ترک می‌کنند؛ هر چند وقت یکبار دوباره مثل رهگذر بر می گردند و همان پروسه را تکرار می کنند. در چنین شرایطی آن ها باید با نرخ تعامل شبکه های اجتماعی مثل یک مهمانی شام رفتار کنند، به گرمی مهمان ها را به داخل دعوت کنند و بین میزبان و مهمان بحث و گفت و گو ایجاد کنند. مشخصا ساده است که از شبکه اجتماعی خود فقط به عنوان محلی برای نشر محتوای خودتان استفاده کنید، اما اگر از آن به عنوان شاهراهی برای تعامل با مشتری های خود استفاده کنید در این صورت قادر خواهید بود تا از هر پلتفرم دیگری برای افزایش مشتریان بالقوه، آگاهی از برند و یا پشتیبانی مشتری های خودتان استفاده کنید در واقع تعامل یک عامل کلیدی در شبکه‌های اجتماعی است که نیاز هست آن را دنبال کنید.

به بیانی ساده، نرخ تعامل اینستاگرام , تعداد لایک ها و کامنت های دریافت شده در یک پست تقسیم بر تعداد فالوورهایی که در یک دوره زمانی خاص در نظر گرفته می‌شوند، تعریف می‌شود. این معیار معمولاً برای یک دوره زمانی خاص مانند یک ماه محاسبه می‌شود. نتایج این محاسبات به طور کلی اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌توانیم به کمک آن میزان تکامل و رشد صفحه اینستاگرام خود را در طول زمان رصد کنیم. در حقیقت اعداد به دست آمده برای این نرخ می‌تواند میزان مشارکت سایر افراد در پیج ما را نشان دهد و به فاکتورهای مختلفی مانند تعداد لایک، تعداد فالوورها، تعداد کامنت ها و تعداد بازدیدها از صفحه بستگی دارد. برای استفاده از نرخ تعامل اینستاگرام موارد مختلفی وجود دارد و در حوزه‌های مختلفی می‌تواند اهمیت داشته باشد. به گفته بازاریابان حرفه‌ای حوزه شبکه‌های اجتماعی فالوئرهای شما مایل نیستند تا با یک سازمان بدون چهره در ارتباط باشند بلکه آن‌ها می‌‎خواهند با افراد واقعی در شبکه های اجتماعی صحبت کنند. ارتباط دوطرفه نشان می دهد که یک شخص واقعی پشت صفحه نشسته است و همین مسئله باعث افزایش اعتماد آن ها نسبت به برند شما خواهد شد. یکی از کمپانی هایی که این کار را خیلی خوب انجام می دهد برند نایک است. در واقع آن ها یک صفحه توییتر مجزا برای پاسخ به سوالات و در کل ،خدمات مشتریان اختصاص داده است.

توجه به مشتریان توسط برند نایک باعث شده تا مردم حس کنند اگر مشکلی با محصول شان داشتند می توانند به نایک مراجعه کنند و پاسخ راهگشایی دریافت کنند. البته، شبکه‌های اجتماعی فقط برای اختصاص به امور مشتریان نیست بلکه می توانید از آن برای افزایش آگاهی از برند (Brand awareness) خود استفاده کنید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *