بعد از نصب ویندوز، مرورگر اج (Edge) به صورت پیش‌فرض نصب است و مثل قبل نیست که مجبور باشید با عجایب اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) سرو کله بزنید تا چیزی را در ابتدای کار نصب کنید. با این حال، بهتر است یاد بگیرید که چطور بدون احتیاج به هیچ مرورگری، یک مرورگر تازه روی ویندوز نصب کنید.

برای شروع، ابتدا باید مرورگر خود را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که نصب یک مرورگر معروف مثل کروم (Chrome) یا فایرفاکس (Fire Fox) بهترین گزینه برای این روش خواهد بود. در ادامه کاملا توضیح خواهیم داد که چطور برنامه‌های مد نظر را دانلود، نصب و اجرا نمایید.

دانلود مرورگر بدون نیاز به مرورگری دیگر

  1. استفاده از فروشگاه مایکروسافت

قبل از این که به سراغ روش‌های سخت برویم، باید بگوییم که بعضی مرورگرها را می‌توان از طریق فروشگاه مایکروسافت و بدون نیاز به هیچ گونه مرورگری نصب کرد. البته همین اول بگوییم که مرورگر کروم روی فروشگاه مایکروسافت نیست اما از طریق آن، می‌توانید، مرورگرهایی مثل فایرفاکس، بریو (Brave) یا اوپرا (Opera) را نصب نمایید.

برای نصب از این طریق، کافی‌ست فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) را از طریق منو استارت اجرا کرده، برنامه مورد نظر خود را جستجو کنید و روی کلید Install بزنید. بعد از دانلود برنامه، مرورگر نصب شده و قابل اجراست. فقط حتما موقع نصب، به اسم برنامه دقت کنید تا از نصب مرورگرهای متفرقه که در این فروشگاه کم نیستند، جلوگیری نمایید.

  1. نصب مرورگر از طریق فرمان متنی

با استفاده از PowerShell و Command Prompt نیز، امکان نصب برنامه بر روی سیستم عامل ویندوز را دارد. برای ساده‌تر کردن کار شما، ما در این آموزش از PowerShell استفاده خواهیم کرد. نیازی نیست چیز خاصی درباره فرمان‌های متنی بدانید، کافی است قدم به قدم مراحل گفته شده را انجام دهید. برای نصب برنامه، دو ابزار پیش فرض در خود ویندوز و یک ابزار شخص ثالث وجود دارد که امکان استفاده از آن‌ها را خواهید داشت.

  • Winget: Winget نام ابزار مدیریت بسته‌ای است که در نسخه 1809 ویندوز 10 به بعد وجود دارد.
  • Curl: با فرمان‌های Curl شما امکان دانلود از طریق وب و دانلود فایل را خواهید داشت. این ابزار از نسخه 1803 ویندوز 10 در دسترس است.
  • Chocolatey: این ابزار مدیریت بسته به شما امکان نصب و حذف برنامه‌ها از طریق فرمان‌های متنی را می‌دهد.
استفاده از Winget

اگر از ویندوز 10 نسخه 1809 به بعد  و یا ویندوز 11 استفاده می‌کنید، بهترین راه استفاده از Winget برای نصب مرورگر است. ابتدا PowerShell را در منو استارت جستجو کرده و اجرا نمایید.

سپس یکی از فرمان‌های زیر را بسته به مرورگری که مد نظر دارید تایپ و اجرا کنید.

winget install --id=Google.Chromewinget install --id=Mozilla.Firefoxwinget install --id=Opera.OperaGXwinget install --id BraveSoftware.BraveBrowser

دقت داشته باشید که ابتدا winget install را تایپ کنید و سپس یکی از فرمان‌هایی که در ادامه آورده شده را وارد نمایید. بعد از زدن اینتر کلید Y را بزنید تا اجرای فرمان را تایید نمایید.

از PowerShell بیرون بیایید و به منو استارت بروید، می‌بینید که برنامه شما بعد از دانلود، نصب و قابل اجراست.

استفاده از فرمان Curl

برای این منظور نیز باید PowerShell را اجرا نمایید. با اجرای فرمان زیر، به مسیر دسکتاپ بروید:

cd Desktop

حالا لینک یکی از مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اوپرا یا بریو را از لیست، در فرمان زیر به جای عبارت -link- وارد نموده و اینتر بزنید.

لیست لینک‌ها:

نمونه فرمان لینک گذاری شده را در عکس زیر مشاهده می‌کنید:

این فرمان در واقع به مسیر داده شده رفته، و فایل مورد نظر شما را دانلود می‌کند. فایل اجرایی بر روی دستکتاپ ذیره می‌شود که با اجرای آن، می‌توانید مرورگر مورد نظر خود را نصب نمایید.

استفاده از Chocolatey

این ابزار خیلی شبیه به winget کار می‌کند و از آن برای نصب یا حذف برنامه‌ها می‌توان استفاده کرد. البته Chocolatey به طور پیش فرض بر روی ویندوز نصب نیست و شما ابتدا از طریق PowerShell باید خود این ابزار را نصب نمایید. اگر نسخه‌های جدید ویندوز 10 را دارید، استفاده از خود winget راحت‌تر خواهد بود.

برای شروع PowerShell را باز کرده و ابتدا فرمان زیر را اجرا نمایید:

Set-ExecutionPolicy AllSigned

سپس فرمان زیر را اجرا کنید:

Set-ExecutionPolicy Bypass -Scope Process -Force; [System.Net.ServicePointManager]::SecurityProtocol = [System.Net.ServicePointManager]::SecurityProtocol -bor 3072; iex ((New-Object System.Net.WebClient).DownloadString('<a class="url" href="https://community.chocolatey.org/install.ps1" target="_blank">https://community.chocolatey.org/install.ps1</a>'))

مراقب باشید تا این فرمان طولانی را به درستی وارد کنید. بعد از اتمام کار، نصب برنامه‌ها از طریق Chocolatey ساده خواهد بود. کافی‌ست فرمان choco install را زده و نام بسته برنامه را اجرا نمایید. نمونه بعضی از مرورگرها را در زیر قید کرده‌ایم:

choco install googlechrome
choco install firefox
choco install opera

برای مثال، دانلود کروم از طریق Chocolatey به این صورت خواهد بود:

البته روش‌های دیگری هم برای این کار وجود دارد، اما بعید است که نیازی به روش دیگر داشته باشید. اگر نمی‌خواهید خیلی کار خود را سخت نمایید، بهتر است به سراغ فروشگاه مایکروسافت رفته یا از مرورگر ادج که به صورت پیش فرض روی ویندوز نصب است، استفاده نمایید و مرورگر مورد نظر خود را نصب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *