سئوی وردپرس یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در میان وبمستران و فعالان حوزه وب ایران اهمیت بسیار زیادی دارد؛ دلیل این موضوع نیز این است که بهترین سیستم مدیریت محتوایی که به صورت رایگان عرضه شده ، وردپرس است. البته وردپرس رتبه اول را در سیستم‌های مدیریت محتوا دارد اما سیستم‌های مدیریتی پولی در دنیا می‌توانند جایگزین وردپرس باشند. باتوجه به اینکه کاربران ایران از نظر پرداخت ارزی با مشکل مواجه هستند، وردپرس را به تمامی سیستم‌های رایگان و پولی ترجیح می‌دهند. بنابراین اکثر کاربران در ایران به دنبال سئوی سایت‌های وردپرسی هستند و کلمه سئو وردپرس یکی از کلمات بسیار پرجستجو در گوگل است. علاوه بر افزونه‌های سئوی وردپرس برخی از راه‌کارها وجود دارند که باید آنها را رعایت کنید تا بتوانید رتبه اول موتورهای جستجو را به خود اختصاص دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی این راه‌کارها بپردازیم که البته راه‌کارهای آن تنها مختص به سایت‌های وردپرسی نیست .

ابزارهای وردرپرس برای بهینه‌‍سازی سایت

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای کاملا بهینه است اما بازهم بهینه‌سازی سایت باید صورت بگیرد؛ در واقع وردپرس ابزارهای مختلفی برای کاربران درنظر گرفته است تا بتوانند آنچه که توسط خود تیم وردپرس عرضه نشده است را بهینه‌سازی کنند! بنابراین با وجود آنکه خود وردپرس بهینه است اما قالب و سرور میزبان سایت شما ممکن است سایت را به بدترین حالت ممکن تبدیل کنند. بنابراین اگر از کاربران وردپرسی هستید، لازم است تا با ابزارهای مختلف بهینه‌سازی سایت آشنا شوید تا بتوانید یک سایت وردپرس بهینه داشته باشید.

وردپرس بهینه، نیاز به بهینه‌سازی دارد!

وردپرس از نظر موتورهای جستجو کدنویسی بسیار استاندارد و مطابق با آخرین تکنولوژی‌های وب دارد اما استفاده از قالب و افزونه‌ها بهینه‌تر است! اگر از کاربران وردپرسی هستید، باید بدانید که قالب شما در بهینه‌سازی سایت تاثیر زیادی دارد. با استفاده از پلاگین‌ وردپرس می‌توانید قالب خود را بهینه کنید و سرعت سایت را تا حد زیادی افزایش دهید.

از طرفی باید بدانید سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو را تشکیل می‌دهد که باید زمان بارگذاری سایت تا حد امکان کاهش پیدا کند. اگر در نتایج جستجو نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که سایت‌هایی که رتبه‌های اول را به خود اختصاص داده‌اند، زمان بارگذاری مناسبی دارند و البته فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

محتوا باید برای کاربران جذاب و مفید باشد!

محتوای سایت مهم‌ترین و ارزشمندترین چیزی است که کاربران را به خود جلب می‌کند؛ موتورهای جستجو کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند و می‌دانند که سایت‌هایی وجود دارند که با استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سیاه سعی در فریب دادن گوگل یا دیگر موتورهای جستجو دارند. بنابراین گوگل به دنبال رفتار کاربران در سایت است و بر اساس آن سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. شما باید محتوای نگارشی را برای کاربران بنویسید و سعی کنید تا نظر کاربران را جلب کنید. در واقع اگر کاربری وارد سایت شما شود و ببیند محتوای شما نمی‌تواند موثر باشد، سایت را ترک می‌کند!

این مورد از دو دیدگاه برای سایت شما اثر منفی دارد:

  • اولین مسئله این است که گوگل هنگامی که رفتار کاربر را بررسی می‌کند و می‌بیند که زمان ماندن کاربر در صفحه بسیار کوتاه است، متوجه می‌شود که شما تنها از ترفندهایی برای افزایش رتبه سایت در گوگل استفاده کرده‌اید و شما را به صفحات دیگر یا رتبه‌های پایین‌تر منتقل می‌کند. اگر این مورد تداوم داشته باشد، گوگل شما را جریمه می‌کند و به حالت عادی در آمدن سایت بسیار سخت خواهد بود.

  • دومین مسئله اعتماد کاربران است؛ کاربر هنگامی که وارد سایت می‌شود به دنبال محتوای مفید است و اگر با آن مواجه نشود سایت را ترک می‌کند. مهم‌تر از مسئله ترک کردن کاربران این است که اگر کاربر در دفعات بعدی جستجوی خود با سایت شما روبرو شود، هرگز حاضر به بازدید از سایت شما نخواهد شد.

باتوجه به دو نکته بالا شما نیاز به رعایت مسئله بهینه‌بودن محتوا و مفید بودن آن برای کاربران خواهید داشت؛ اگر شما محتوایی بنویسید که برای کاربران مفید باشد، قطعا گوگل نیز لبخند رضایت به شما می‌زند و همین مسئله سبب می‌شود تا بتوانید رتبه‌های اول را به خود اختصاص دهید.

استفاده از افزونه‌های سئو در کنار فعالیت‌های دیگر مفید هستند!

حتما تاکنون با افزونه‌های سئو برخورد کرده‌اید و برای مدیریت فعالیت‌های سئوی سایت یکی از آنها را استفاده می‌کنید. در واقع افزونه‌های سئو ضروری هستند اما هیچ‌گاه نمی‌توانند نیاز سئو را برطرف کنند؛ در واقع این افزونه‌ها ساختارهای سئو را فراهم می‌آورند اما اگر فعالیت‌های دیگری نظیر لینک‌سازی، تحقیق کلمات کلیدی، تراکم واژه، طول مقالات و… را رعایت نکنید، نمی‌توانید رتبه‌های اول یا حتی لینک‌های اول را به مطالب خود اختصاص دهید. به طور مثال افزونه Yoast Seo محتوای ۳۰۰ کلمه‌ای را مناسب می‌داند اما آمار نشان‌دهنده وجود محتوای بالای ۱۰۰۰ کلمه و گاهی ۳۰۰۰ هزار کلمه در صفحات اول گوگل است.

اگر مدیریت یک سایت را برعهده‌ دارید، حتما با سئو و بهینه‌سازی سایت آشنا هستید یا حداقل نام آن به گوش‌تان خورده است! کاربران وردپرس افزونه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی بخش‌های مختلف سایت نظیر محتوا، تصاویر، قالب و… در اختیار دارند که هریک از آنها به شما کمک زیادی می‌کنند؛ اما برخی از تکنیک‌ها و مسائل هستند که در کنار افزونه‌های سئو، مدیران سایت باید به رعایت آنها بپردازند و از طرفی رعایت آنها بدون افزونه‌های سئو تاثیر زیادی ندارد. در این مقاله به بررسی برخی از این تکنیک‌ها پرداختیم و در مقاله بعدی نیز به بررسی ادامه این تکنیک‌ها خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *