فضای اینترنت یک فضای بسیار گسترده است و کاربرانی که در این فضا به دنبال مطالب خاصی می‌گردند، انتظار دارند تا گوگل و سایر موتورهای جستجو مقالات کاربردی و حرفه‌ای را در اختیار آنها قرار دهد. در چند سال اخیر این موضوع به عنوان یک خلاء دیده می‌شد و گوگل اقدام به ارائه یک الگوریتم بسیار مفید به نام گوگل پاندا ارائه کرد.

اگر به الگوریتم پاندای گوگل آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات گذشته سایت که به بررسی الگوریتم پاندای گوگل و اهمیت آن در سئو پرداختیم را مطالعه کنید! به طور کلی این الگوریتم به دنبال وبسایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت و کپی دارند می‌گردد تا بتواند رتبه‌بندی سایت‌ها را بر اساس کیفیت محتوا اعمال کند. همچنین بسیاری از سایت‌هایی که به هر دلیلی توسط گوگل پاندا بی‌کیفیت شناخته می‌شود با جریمه‌های گوگل روبرو می‌شوند که برخی از آنها قابل رفع و برخی دیگر همیشگی هستند. البته درنظر داشته باشید که الگوریتم گوگل پاندا به دنبال این است که رضایت کاربران را بدست آورد و در واقع الگوریتم‌هایی که توسط گوگل ارائه می‌شود، همگی برای بهبود وضعیت و کیفیت وبسایت‌ها هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تولید محتوای با کیفیت و همچنین جلوگیری از جریمه شدن با استفاده از گوگل پاندا بپردازیم که امیدواریم بتوانید با رعایت این چند نکته کاربری سایت خود را از جریمه شدن توسط گوگل دور کنید.

تولید محتوا باکیفیت

اگر شما مدیر سایتی هستید که در آن محتوای آموزشی یا خبری ارسال می‌کنید، باید بدانید که اولین موردی که برای کاربران و موتورهای جستجو اهمیت دارد کیفیت مطالب است. کیفیت مطالب از جمله مهم‌ترین مواردی است که اگر نتوانید آن را تا حد قابل قبولی رعایت کنید در آینده توسط موتور جستجو جریمه می‌شوید. اولین موضوعی که برای تولید محتوای باکیفیت باید رعایت کنید، انتخاب یک منبع مناسب، جامع و معتبر است تا بتوانید اخبار آن را در سایت خود درج کنید. در الگوریتم پاندا خدمت شما کاربران پرشین‌تولز گفتیم که لینک دادن به منبع معتبر در رتبه‌بندی سایت شما تاثیر دارد و اگر به یک سایت ضعیف به عنوان منبع لینک بدهید، گوگل نیز آن مقاله را در صدر نتایج خود نمایش نمی‌دهد.

برخی از کاربران نیز به تعداد کلمات و طول مقاله توجه بسیار زیادی می‌کنند اما کیفیت محتوا را فراموش می‌کنند! فرض کنید شما یک مقاله با ۲۰,۰۰۰ کلمه تولید کرده باشید اما در این تعداد نتوانید رضایت کاربران را جلب کنید اما مقاله دیگری در سایت شما با طول ۱,۰۰۰ کلمه وجود دارد که کاربران زیادی نسبت به آن رضایت داشته‌اند! تمامی این موارد در رتبه‌بندی سایت شما با استفاده از الگوریتم پاندا و سایر الگوریتم‌های گوگل موثر هستند که باید در تولید محتوا رعایت کنید. از طرفی باید سعی کنید که طول مقالات با کلمات کلیدی مورد استفاده در مقاله متناسب باشد و تعداد آن بیش از حد یا کمتر از میزان منطقی نباشد؛ لینک‌دهی به کلمات کلیدی نیز بسیار مهم است و اگر بتوانید لینک‌های خود را به صورت منطقی و حرفه‌ای به صفحات دیگر ارجاع دهید، این امر در رتبه‌بندی صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل بسیار موثر است.

تولید محتوای منحصر به فرد

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم که کمتر مورد توجه کاربران و وبمستران قرار می‌گیرد، تولید محتوای منحصر به فرد است! اگر در گوگل عبارت کلیدی موردنظر خود را جستجو کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از سایت‌ها از ایده‌های یکدیگر کپی کرده‌اند و تنها نوع نگارش آنها متفاوت است! گوگل پاندا با این عملکرد مخالف است و به سایت‌هایی که محتوای منحصر به فرد داشته باشند، توجه بیشتری می‌کند. البته این موضوع بسیار منطقی است؛ فرض کنید شما می‌خواهید مقاله‌ای با یک ایده خاص در سایت خود منتشر کنید که در گذشته ده‌ها سایت آن را نوشته‌اند و گوگل آنها را ثبت کرده است! از خودتان بپرسید آیا گوگل دلیلی برای رتبه دادن به محتوای تولید شده در سایتی که قصد انتشار آن را دارید، پیدا می‌کند؟ قطعا خیر! در حقیقت برای گوگل انتشار مطالبی که در گذشته بر روی سایت‌های دیگری منتشر شده باشند، خسته‌کننده است و حتی اگر نوع نگارش نیز کاملا متفاوت باشد گوگل به ایده‌ی مطلب و کلمات کلیدی اصلی شما توجه می‌کند.

اهمیت برندسازی برای کسب‌وکار خود در نتایج جستجو

فرض کنید به عنوان کاربر در حال جستجو برای یک مقاله خاص هستید! در نتایج جستجو هزاران سایت در اختیار شما قرار می‌گیرند که تنها از صفحه اول نتایج جستجو بازدید می‌کنید و کمتر پیش می‌آید که کاربری به سمت صفحات دوم و سوم گوگل برود. در صفحه اول اگر سایتی آشنا به چشم کاربران بخورد که در گذشته از آن سایت پاسخ مفید گرفته باشند، در جستجوهای بعدی نیز به سراغ همان سایت می‌روند و این نوعی برندسازی محسوب می‌شود. در واقع هنگامی که شما محتوای با کیفیت تولید می‌کنید، در حال دریافت بازخورد مثبت از طرف کاربران هستید و در نتایج جستجو اولویت با سایت شما خواهد بود. بنابراین سعی کنید محتوایی که در سایت خود منتشر می‌کنید، از کیفیت بالایی برخوردار باشد و بتواند نیاز کاربران را رفع کند.

اگر شما مدیر یک سایتی هستید که توسط چندین نویسنده اداره می‌شود، حتما به دنبال منحصر به فرد بودن مقالات آنها باشید و از انتشار محتوای تکراری خودداری کنید. اینکار علاوه بر اینکه بر روی برند سایت شما تاثیرگذار است، خطر جریمه شدن توسط گوگل پاندا را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. همچنین سعی کنید مطالب خود را در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، گوگل‌پلاس، لینکدین و… منتشر کنید تا در صورت بروزرسانی الگوریتم‌های گوگل با مشکل مواجه نشوید.

نتیجه‌گیری: مهم‌ترین بخش یک سایت را محتوای آن سایت تشکیل می‌دهد و الگوریتم پاندا منحصرا به بررسی محتوای سایت شما و البته رتبه‌دهی کلی به سایت می‌پردازد. در این مقاله به بررسی روش‌ها و اهمیت تولید محتوای باکیفیت پرداختیم که با رعایت آنها می‌توانید به گسترش و پیشرفت سایت خود کمک کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *