از اندروید خسته‌ شده‌اید؟ یا اینکه کلا از آن شیفتگان لینوکس هستید؟ شاید هم امنیت برای شما حرف اول را می‌زند! در هر صورت در حال حاضر نسخه‌های خوبی از لینوکس وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بر روی گوشی‌های هوشمند نصب کنید.

Ubuntu Touch

Ubuntu Touch

با توجه به شروع ناامیدکننده Ubuntu Touch حالا از طرف UBports با کیفیتی بسیار خوب عرضه می‌شود. برنامه‌های خوبی برای آن عرضه شده و امکان داشتن صفحات متعدد خانگی و امکان ویرایش و شخصی‌سازی آن وجود خواهد داشت.البته مطمئنا در تنوع اپلیکیشن‌ها به مشکل بر خواهید خورد اما همین حالا هم بسیاری از ابزارهای کاربردی به خوبی در دسترس هستند.

اما بزرگ‌ترین وجه قدرت Ubuntu Touch را باید در همگرایی آن دید.

Ubuntu Touch به خوبی می‌تواند با دیگر دستگاه‌های و گجت‌ها همچون موس و کیبور ارتباط برقرار کند و به راحتی به تلویزیون‌ها و شبکه‌های مختلف متصل شود

در واقع این نسخه شاید تنها از یک جهت مهم با یک لینوکس واقعی متفاوت باشد آن هم اجرا شدن آن بر روی یک گوشی موبایل است و نه بر روی پردازشگرهای قدرتمند دستکتاپ.

گوشی‌هایی هستند که در بازار حاضر از این سیستم عامل پشتیبانی می‌کنند، مثل OnePlus One، Fairphone 2 و Nexus 5 و گوشی‌هایی نظیر OnePlus 2 و ۳ هم در حال ساختند و از همین حالا پشتیبانی از Ubuntu Touch را اعلام کرده‌اند.

Sailfish OS

Sailfish OS

این سیستم‌عامل را باید ادامه‌ی راه سیستم عامل رها شده‌ی MeeGo دانست. در شروع کار Sailfish OS روی چند گوشی سال ۲۰۱۳ نصب شده بود و همین حالا هم Nexus 5 و ۷، HP Touchpad، OnePlus One و چند گوشی دیگر رده بالا از آن پشتیبانی می‌کنند. حتی بعضی مدل‌های قدیمی نوکیا هم هنوز این سیستم عامل را اجرا می‌کنند.

بزرگ‌ترین مزیت Sailfish OS، این سیستم‌عامل لینوکسی گوشی هم قابلیت اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌های اندرویدی در آن است

برای اینکه بفهمید دستگاه شما قابلیت اجرای آن را دارد نیز کافی است که به xda-developers.com رفته و در آن جستجو کنید. در همین سایت ویدیوهای آموزشی زیادی برای نسب Sailfish OS خواهید یافت.

Plasma Mobile

Plasma Mobile

بیشترین رشد Plasma Mobile زمانی اتفاق افتاد که Ubuntu پشتیبانی خود را از Ubuntu Touch قطع کرد و این سیستم عامل با تمرکز بر ارائه قابلیت‌های بسیار برای گوشی‌های هوشمند توانست نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کند.

Plasma Mobile در حال حاضر برای Nexus 5 و Nexus 5X در دسترس است و با توجه بر اینکه بر پایه Kubuntu بنا شده، می‌توان آن را بر روی تبلت‌هایی که از پردازشگر Intel استفاده می‌کنند نیز نصب کرد.

یک multiROM جذاب نیز برای Nexus 5 عرضه شده که به شما اجازه می‌دهد این سیستم‌عامل را در کنار یک Android ROM دستکاری شده یکجا داشته باشید

در حال حاضر پروژه‌های دیگری نیز همچون Halium یا PureOS نیز در دست توسعه هستند، اما در فعلا اگر قرار است به فکر نصب یک سیستم‌عامل لینوکسی روی موبایل خود باشید، بهتر است از بین این سه عنوان یکی را انتخاب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *