اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

سوالات متداول مربوط به بخش coverage

  • چرا صفحه ای مشخص از وب سایت من ایندکس شده است؟

گوگل به طور پیش فرض هر URL مشخصی که می باید را ایندکس می کند. مگر اینکه شما با استفاده از تگ noindex دسترسی گوگل به صفحه مورد نظر را محدود کنید.

  • چرا اخیرا وب سایت من بعد از تغییرات اعمال شده مجددا ایندکس نشده است؟

گوگل صفحات را بر اساس چندین معیار مختلف دوباره ایندکس می کند. یکی از این معیارها همان تصور گوگل از این موضوع است که هر چند وقت یکبار در صفحات سایت شما تغییراتی اعمال می شود. اگر وب سایت شما جزء آن دسته از سایت هایی است که تغییرات چندانی ندارد، احتمالا سرعت به روز رسانی محتواهای آن پایین تر خواهد بود. اما در هر صورت اگر تصور می کنید که سایت شما نیاز دارد به روز رسانی شود، می توانید از گوگل بخواهید که دوباره خزنده های خود را به وب سایت شما بفرستد. می توانید این کار را به کمک ابزار URL inspection سرچ کنسول گوگل انجام دهید یا نقشه سایت خود را ثبت نمایید. در ابزار URL inspection به صورت دستی درخواست خود را برای گوگل ارسال می کنید. در بحث سایت مپ نیز بعد از ثبت نقشه سایت، گوگل می تواند متوجه تغییرات و به روز رسانی ها سایت شما شود. در این بخش جزییات مربوط به ارورهای موجود در هر یک از لینک ها قرار گرفته است. با کلیک روی هر یک از این ارورها خلاصه ای از جزییات مربوط به وضعیت های عنوان شده و دلیل آن در اختیار شما قرار می گیرد. همچنین با کلیک روی گزینه Learn more می توانید جزییات بیشتری درباره مشکل پیدا شده مشاهده نمایید.

اگر بخواهیم دلایل excluded شدن لینک های مختلف یک وب سایت را بررسی کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. شما با استفاده از فایل robots.txt دسترسی گوگل به صفحات وب سایت خود را محدود کرده اید. با استفاده از URL inspection می توانید این مشکل را رفع نمایید. دارای صفحات تکراری زیادی هستید. معمولا نیز در این نوع صفحات از یک پارامتر برای فیلتر یا دسته بندی یک مجموعه مشخص استفاده شده است. مثلا فیلترهایی برای انواع رنگ یا قیمت یک محصول. این صفحات در بخش coverage سرچ کنسول گوگل برچسب duplicate یا alternate می خورند.URL مشخص شده به یک URL دیگر ریدایرکت شد است. در این حالت تنها لینکی که به آنها ریدایرکت شده است ایندکس می شود و URL های redirect شده ایندکس نمی‌شوند.

  • چرا گوگل نمی تواند به نقشه سایت من دسترسی پیدا کند؟

اطمینان حاصل کنید که نقشه سایت شما از طریق فایل robots.txt بلاک نشده و دارای اعتبار است و از یک URL درست در فایل robots.txt یا گزارش نقشه سایت استفاده شده است.

  • چرا گوگل با وجود حذف یک صفحه باز هم آن را crawling می کند؟

گوگل همواره به crawl کردن تمامی صفخات ادامه می دهد. مگر اینکه از طریق تگ noindex دسترسی گوگل به لینک های موردنظر را محدود کنیم.

  • من می توانم صفحه وب سایت خود را در نتایج مشاهده نمایم، اما گوگل نمی تواند؟

در این حالت بهتر است به کمک URL inspection وضعیت صفحه را بررسی کنید و ببینید که گوگل می تواند صفحه LIVE را مشاهده نماید یا نه. اگر گوگل نمی تواند صفحه مربوط به URL وارد شده را مشاهده نماید، دلیل آن را به شما توضیح می دهد. در غیر اینصورت ممکن است دلیل اتفاق پیش آمده این باشد که ارورهای مشخص شده قبل از آخرین crawl رفع شده است. در این حالت می توانید از طریق همان URL inspection درخواست ایندکس شدن را به گوگل ارسال نمایید.

  • در ابزار URL inspection هیچ مشکلی نشان داده نمی شود اما در بخش coverage سرچ کنسول گوگل اروری نمایش داده می شود. دلیل این اتفاق چیست؟

احتمالا بعد از اینکه URL موردنظرتان توسط خزنده های گوگل crawl شده اند اقدام به رفع ارور مشخص شده کرده اید. در نتیجه بعد از crawl مجدد صفحه این مشکل نیز حل خواهد شد.

  • چگونه می توانیم وضعیت ایندکس شدن یک URL مشخص را پیدا کنیم؟

برای به دست آوردن وضعیت ایندکس شدن یک URL مشخص می توانید از ابزار URL inspection استفاده کنید. اما در گزارش coverage سرچ کنسول قابلیت فیلتر کردن لینک ها به منظور پیدا کردن یک لینک مشخص وجود ندارد.

در هنگام مواجه با مشکلات ایندکس شدن و تلاش برای رفع آنها باید از خودتان سوال‌هایی بپرسید:

  • آیا وب سایت من به اندازه کافی برای crawling بهینه سازی شده است؟
  • آیا تعداد صفحات ایندکس شده و valid وب سایت من رو به افزایش یا رو به کاهش است؟
  • سایت من چه ارورهایی دارد؟

با پرسدین سوالات این چنینی می توانید عملکرد وب سایت خود را بهبود ببخشید. در نتیجه گوگل می‌تواند به راحتی صفحات شما را crawl کرده و در نهایت آنها را ایندکس کند.

آیا تاکنون برایتان پیش آمده که در خصوص ایندکس کردن وب سایت خود با مشکل مواجه شوید؟ تاکنون از خودتان پرسیده اید که چرا گوگل سایت رو ایندکس نمیکند؟ به نظرتان دلیل عدم نمایش سایت در سرچ گوگل چیست؟ در هنگام بروز چنین اتفاقی چه کار می کنید؟ احتمالا بهترین راه حل این است که به حساب سرچ کنسول خود مراجعه کرده و با مطالعه گزارش های مربوطه، در جستجوی علت ایندکس نشدن سایت در گوگل باشید. اما اگر تاکنون به بخش coverage سرچ کنسول خود مراجعه نکرده اید، ممکن است با مشاهده ارورهای قرار گرفته در این قسمت شوکه شوید!

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

در گام اول باید لینک مقابل را در مرورگر خود https://search.google.com/search-console/about وارد نمایید. سپس وارد این صفحه که همان بخش ورود به سرچ کنسول گوگل است، خواهید شد. در این صفحه باید روی گزینه start now کلیک کنید.

در گام بعد باید آدرس ایمیل خود را در باکس مشخص شده وارد نمایید. سپس روی گزینه next کلیک کنید. در نظر داشته باشید که باید آدرس ایمیلی که قصد دارید همیشه با آن وارد سرچ کنسول خود شوید را انتخاب کنید.

در مرحله بعد باید پسورد ایمیلی که انتخاب نمود اید را وارد نمایید. سپس همانند حالت قبل روی گزینه next کلیک کنید.

اگر آدرس ایمیل و پسورد وارد شده صحیح باشد، بعد از طی کردن مراحل قبل وارد صفحه اصلی سرچ کنسول گوگل خود خواهید شد. همچنین با ذخیره اطلاعات مربوطه در Microsoft Edge خود و حافظه مرورگر در دفعات بعدی می توانید بدون وارد کردن ایمیل و پسورد خود وارد گوگل سرج کنسول خود شوید.  ورود به گوگل وبمستر تولز یکی از چالش هایی است که بسیاری از افراد در هنگام اقدام برای استفاده از این سرویس قدرتمند با آن رو به رو خواهند شد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *