با پیشرفت تکنولوژی و گذشت زمان، صنعت نرم‌افزاری نیز توسعه پیدا کرده است و امروزه ابزارهای زیادی برای استفاده راحت‌تر از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها در دسترس قرار گرفته است. ویندوز یکی از مواردی است که در صنعت کامپیوتر انقلاب عظیمی به کرد و باعث شد تا کامپیوترهای شخصی از محیط داس پا به یک محیط گرافیکی و حرفه‌ای بگذارند. یکی از مشکلاتی که برای برخی از کاربران کامپیوتر‌های شخصی ممکن است بوجود بیاید، مشکل در نصب ویندوز با استفاده از دی‌وی‌دی است! این مشکل ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل آن و همچنین آموزش استفاده از فلش‌های بوتیبل و نصب ویندوز با استفاده از آن بپردازیم.

دلایل استفاده از فلش‌ بوتیبل و جایگزین DVDهای ویندوز

استفاده از فلش‌ بوتیبل دلایل زیاد و متنوعی می‌توانند داشته باشند اما سه دلیل عمده برای چنین موردی وجود دارند.

  1. استفاده از فلش‌های بوتیبل برای سیستم‌های بدون درایور نوری

امروزه کاهش حجم و ابعاد یک کامپیوتر شخصی یکی از معیارهای مهم طراحی و انتخاب سیستم است؛ این مورد در لپ‌تاپ‌ها بسیار به چشم می‌خورد و دلیل آن نیز اهمیت حمل لپ‌تاپ در مکان‌های مختلف است! شرکت‌های فعال در زمینه تولید لپ‌تاپ سعی می‌کنند تا بتوانند ابعاد و وزن آنها را تا حد امکان کاهش دهند که همین مورد سبب حذف درایورهای نوری توسط برخی از شرکت‌ها شده است! بسیاری از افراد لپ‌تاپ‌های کوچک را ترجیح می‌دهند تا بتوانند آنها را در جلسات و کنفرانس‌های خود استفاده کنند و وزن لپ‌تاپ بسیار مهم است؛ حذف بخش درایور نوری از لپ‌تاپ‌ها کمک زیادی به کاهش وزن لپ‌تاپ می‌کند و نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می‌کند. در چنین مواقعی کاربران باید از درایور نوری جداگانه استفاده کنند که بازهم هزینه‌هایی را برای آنها در پی خواهد داشت. بهترین راه‌کار برای نصب سیستم عامل ویندوز بر روی چنین لپ‌تاپ‌هایی استفاده از روش فلش بوتیبل است تا بتوانند با استفاده از یک فلش مموری ساده، ویندوز موردنظر خود را بر روی لپ‌تاپ یا حتی کامپیوترهای خانگی نصب کنند.

  1. استفاده از فلش‌های بوتیبل در هنگام مشکل سخت‌افزاری

یکی دیگر از مسائلی که سبب افزایش اهمیت استفاده از فلش‌ بوتیبل می‌شود، مشکلات سخت‌افزاری است! برخی از مشکلات سخت‌‌افزاری نظیر مشکل در بخش درایور نوری یا همان وسیله بوت شدن دی‌وی‌دی است که سبب می‌شود تا کاربران نتوانند ویندوز موردنیاز خود را از طریق دی‌وی‌دی بر روی سیستم خود نصب کنند. در چنین مواقعی استفاده از فلش‌ بوتیبل است که دیگر نیازی به سخت‌افزار درایور نوری نخواهید داشت و به سادگی می‌توانید ویندوز خود را نصب کنید.

  1. استفاده از فلش‌ بوتیبل برای راحتی نصب ویندوز

یکی دیگر از مواردی که کاربران استفاده از فلش‌ بوتیبل را ترجیح می‌دهند، راحتی نصب ویندوز با استفاده ازآن است! فرض کنید بخواهید دی‌وی‌دی ویندوز را بر روی سیستم شخصی‌ خود راه‌اندازی کنید؛ در اینصورت باید مدت زمانی را منتظر فراخوانی دی‌وی‌دی و در نهایت زمان زیادی را منتظر نصب ویندوز بمانید. امروزه به لطف فلش‌های نسل جدید (USB3) و هارد‌های SSD با سرعت بسیار بالاتری نسبت به دی‌وی‌دی اقدام به نصب و راه‌اندازی ویندوز بر روی کامپیوتر شخصی‌ خود کنید! در این مواقع نیز می‌توانید فایل‌های ویندوز را از طریق فلش‌ بوتیبل فراخوانی کنید.

برخی از دلایل برتری نصب ویندوز از روی فلش نسبت به روش‌های دیگر

در استفاده از فلش‌ بوتیل برای نصب ویندوز مزیت‌هایی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • سرعت نصب بالاتر: مهم‌ترین مسئله‌ای که سبب می‌شود تا بسیاری از کاربران از فلش‌ به جای درایور نوری برای ویندوز استفاده کنند، سرعت بالای این روش نسبت به استفاده از DVD ویندوز است.
  • حافظه بیشتر فلش‌ها نسبت به دی‌وی‌دی‌های ویندوز: امروزه فلش‌های مختلف تولید می‌شوند که برخی از آنها حافظه‌های بسیار زیادی دارند و گاهی حافظه‌ای به اندازه ده‌ها دی‌وی‌دی دارند! در واقع در چنین فلش‌هایی اطلاعات زیادی قابل ذخیره‌سازی است که بر روی دی‌وی‌دی‌ها چنین قابلیتی وجود ندارد و در هنگام ذخیره اطلاعات حجیم بر روی آنها، نیازمند چندین دی‌وی‌دی هستید! برخی از سیستم‌عامل‌ها حجم زیادی را می‌گیرند که نصب آن از روی دی‌وی‌دی مشکلاتی را برای شما ایجاد می‌کند و استفاده از فلش‌های بوتیبل توصیه می‌شود.
  • امکان آسیب دیدن دی‌وی‌دی و از بین رفتن اطلاعات آن: دی‌وی‌دی‌ها از یک قطعه پلاستیک نازک تشکیل شده‌اند که هر لحظه امکان شکستن یا خط افتادن بر روی آنها وجود دارد؛ در بسیاری از مواقع هنگامی که یک دی‌وی‌دی پر از خط و خش شود، فراخوانی آن توسط سیستم با مشکل مواجه می‌شود که این مورد در فلش‌ها مشاهده نمی‌شود.
  • قابلیت استفاده از کارت حافظه موبایل و دوربین به جای فلش و دی‌وی‌دی‌: یکی از مسائل جالبی که در هنگام استفاده از فلش‌ بوتیبل وجود دارد، این است که شما به راحتی می‌توانید به جای استفاده از فلش یا دی‌وی‌دی، از کارت حافظه موبایل یا دوربین استفاده کنید و سیتسم‌عامل موردنظر خود را بر روی آن پیاده‌سازی و نصب کنید.
  • ۵ روش پسورد گذاری و محافظت از فایل‌های فلش

نتیجه‌گیری: استفاده از فلش‌های بوتیبل نسبت به روش‌های قدیمی نظیر استفاده از دی‌وی‌دی‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارد؛ با استفاده از این فلش‌ها دیگر دردسر نصب ویندوز در زمانی طولانی و مشکلاتی که ممکن است که این مسیر به سراغ شما بیایند را نخواهید داشت. با استفاده ازفلش‌های بوتیبل می‌توانید فایل‌های سیستم‌های عامل‌های حجیم را بدون نیازی به بخش‌بندی کردن آنها بر روی چند دی‌وی‌دی قرار دهید. در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از فلش‌های بوتیبل پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شود و در مقالات بعدی به نحوه استفاده از فلش‌های بوتیبل خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *