معمولاً وقتی یک گوشی ‌هوشمند اندرویدی جدید خریداری می‌کنید با خود می‌گویید: «حجم حافظه‌ی این دستگاه بسیار زیاد است و احتمالاً هرگز نمی‌توانم آن را پر کنم.» اما چند ماه که می‌گذرد حافظه‌ی موبایل پر می‌شود و شما هم هیچ ایده‌ای ندارید که کدام فایل‌ها فضای آن را اشغال کرده‌اند.

به راستی چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟ در پاسخ باید بگوییم برای رفع این مسئله می‌توان از قابلیت‌های گنجانده شده در خود اندروید و یا اپ‌های شخص ثالثی که به همین منظور توسعه یافته‌اند بهره گرفت. در ادامه‌ی مطلب این موضوع را به شکلی مفصل‌تر توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

چگونه از میزان مصرف فضای حافظه در اندروید خالص آگاه شویم؟

برای اینکه از وضعیت حافظه در دستگاهی که سیستم عامل اندروید خالص را اجرا می‌کند آگاه شوید، ابتدای منوی نوتیفیکیشن را باز کرده و سپس روی آیکون چرخ دنده مانندی که در تصویر زیر نشان داده شده تپ کنید. (اگر یکی از دستگاه‌های سامسونگ گلکسی استفاده می‌کنید از این مرحله گذر کرده و به سراغ مرحله‌ی بعدی بروید)

حال به سمت پایین اسکرول کرده تا به گزینه‌ی Storage برسید و سپس آن را انتخاب کنید.

در اندروید اوریو تغییرات قابل توجهی در منوی Storage  اعمال شده است، لذا در این مطلب عمدتاً به این تغییرات خواهیم پرداخت.

در اندروید نوقا شما با دسته‌بندی‌های موضوعی فایل‌ها مانند اپلیکیشن‌ها، تصاویر، ویدیوها و موارد دیگری از این دست مواجه بودید. روی یکی از این دسته‌بندی‌ها که تپ می‌کردید می‌توانستید لیستی از فایل‌های مرتبط به آن دسته‌بندی را ببینید که بر حسب مقدار فضایی که هر فایل اشغال کرده مرتب شده بود.

در اندروید اوریو گوگل تصمیم گرفته است شیوه‌ای متفاوت نسبت به گذشته را به کار ببندد. دسته‌بندی‌های موضوعی هنوز هم وجود دارند اما برخی از آنها به یکدیگر پیوست داده شده‌اند. برای مثال تصاویر و ویدیوها دیگر دو دسته‌ی جداگانه به حساب نمی‌آیند. دسته‌بندی‌های جدیدی مانند Games، Movie & TV apps و… هم اضافه شده‌اند.

اصلی‌ترین تغییر در اوریو باز می‌گردد به این نکته که تمامی اپلیکیشن‌ها در دسته‌بندی Apps قرار نگرفته‌اند و بر حسب موضوع و کاربردشان به دسته‌های مختلف و متفاوتی وارد شده‌اند. برای مثال تمامی اپلیکیشن‌های مبتنی بر تصاویر مانند ویرایشگر تصویر و اپلیکیشن‌های دوربین در دسته‌بندی موضوعی Photos & Videos جای می‌گیرند. این رویه برای Music & Audio، Movie & TV apps و… نیز اعمال شده است.

اگر مدت طولانی است که کاربر اندروید هستید احتمالاً این شیوه‌ی تازه که در بالا از آن صحبت کردیم قدری برایتان عجیب خواهد بود. در واقع به جای اینکه روی Apps تپ بکنید و لیست تمامی اپ‌های نصب شده روی تلفن هوشمند خود را ببینید، حال باید به منوها و دسته‌بندی‌های گوناگونی وارد شوید.

اما در سوی دیگر گوگل سعی کرده به این طریق اپ‌ها را در کنار فایل‌هایی قرار دهد که به آنها مربوط می‌شوند. به این ترتیب کاربر به سادگی متوجه خواهد شد که یک اپ و فایل‌های مرتبط به آن، بخش قابل توجهی از حافظه موبایلش را در بر گرفته‌اند.

ضمناً اگر اپلیکیشنی در هیچکدام از دسته‌بندی‌های موضوعی جای نگیرد می‌توانید آن را در دسته‌بندی «Other Apps» پیدا کنید.

چگونه از وضعیت حافظه روی دستگاه‌های گلکسی سامسونگ آگاه شویم؟

سامسونگ معمولاً کارها را به روش خودش انجام می‌دهد و بر همین اساس گاه رویه‌های متفاوتی را نسبت به روش‌های مرسوم در دیگر موبایل‌های اندرویدی پیاده‌سازی می‌کند. مدیریت حافظه در اسمارت فون‌های این شرکت هم از این قاعده مستثنی نیستند.

برای وارد شدن به منوی تنظیمات در دستگاه‌های گلکسی ابتدا منوی نوتیفیکیشن را باز کرده و سپس روی آیکون چرخ دنده مانندی که در تصویر زیر نشان داده شده است تپ کنید.

بعد از ورود به منوی Settings‌ کمی به سمت پایین اسکرول کرده، گزینه‌ی Device maintenance را پیدا و روی آن تپ نمایید.

حال و در این صفحه باید گزینه‌ی Storage را انتخاب کنید.

در این بخش دسته‌بندی‌های موضوعی ساده‌ای مانند داکیومنت‌ها، تصاویر، ویدیوها و اپلیکیشن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

اگر روی هر یک از دسته‌بندی‌های موضوعی تپ کنید، می‌توانید فایل‌های مرتبط به آن دسته‌بندی موضوعی را ببینید که فضای حافظه‌ی شما را اشغال کرده‌اند. خبر بد اینکه با ظاهر شدن فهرست فایل‌ها گزینه‌ای برای مرتب کردنشان در اختیار ندارید. از همین رو، مثلاً نمی‌توانید اپ‌ها را به ترتیب و بر حسب حجمی که اشغال کرده‌اند ببینید؛ باید به سمت پایین اسکرول کنید و دقت نمایید که کدام اپ فضای زیادتری را در اختیار گرفته است و بعد هم آن را پاک کنید.

بهترین اپلیکیشن شخص ثالث برای مدیریت حافظه: Google Files Go

اگر از آنچه اندروید نصب شده روی موبایل‌تان برای مدیریت حافظه در اختیارتان گذاشته رضایت ندارید، باید بگوییم اپلیکیشن‌های جایگزین مختلفی در همین رابطه روی پلی استور وجود دارند. اما در میان همه‌ی این اپ‌ها بر اساس نقد‌های کاربران به نظر می‌رسد Files Go بهترین کارایی را ارائه می‌کند.

این اپ ابزاری ایده‌آل برای مدیریت کردن فضای حافظه یک اسمارت فون اندرویدی است، خصوصاً در دستگاه‌هایی مانند گلکسی‌های سامسونگ که امکانات ناقصی را در اختیار کاربران خود می‌گذارند و به راحتی می‌توانید به کمک آن فایل‌های خود را به شیوه‌های مختلف فهرست کرده و مواردی که به آنها نیاز ندارید را حذف کنید.

منبع: HowToGeek

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *