به تازگی گوگل اپلیکیشنی با عنوان «Files Go» را منتشر کرد که در اصل یک ابزار مدیریت فایل با هدف خالی کردن فضا روی گوشی هوشمند اندرویدی محسوب می‌شود. تمرکز اصلی این اپلیکیشن روی مدیریت حافظه قرار گرفته، اما در آن قابلیت‌های کاربردی دیگری مانند امکان به اشتراک گذاری فایل‌ها با سایر دستگاه‌هایی که در نزدیکی دیوایس شما هستند نیز گنجانده شده است.

در ادامه قصد داریم نگاهی به این اپلیکیشن و امکانات جالب و کاربردی آن بیاندازیم.

Files Go برای چه کسانی کاربرد دارد؟

پیش از اینکه به بحث در رابطه با قابلیت‌های اپلیکیشن مورد بحث بپردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که گوگل آن را برای کسانی توسعه داده است که از Android Go بهره می‌گیرند. «اندروید گو» نسخه‌ای سبک و ساده‌تر از اندروید اوریو است که برای تلفن‌های هوشمند اقتصادی و ارزان قیمت توسعه یافته. معمولاً این دست از موبایل‌ها از حافظه‌ی چندانی برخوردار نیستند و همین امر کاربران آنها را ملزم می‌نماید تا برای حفظ کارایی دستگاه، حافظه‌ی آن را به صورت مداوم مدیریت کنند.

البته ناگفته نماند همه‌ی کسانی که از اسمارت‌فون‌هایی با سیستم عامل اندروید بهره می‌گیرند چنین نیازی را کم و بیش دارند و خوشبختانه گوگل محصول تازه‌اش را در اختیار عموم قرار داده و هر کسی قادر است آن را از پلی استور دانلود و نصب کند.

فراموش ننمایید که Files Go هنوز بتا است، یا به زبان ساده‌تر نسخه‌ای آزمایشی از آن ارائه شده و در آینده پس از دریافت بازخوردهای کاربران شاهد عرضه نسخه‌ی نهاییش خواهیم بود. برای دانلود اپلیکیشن مذکور می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

  •  پاکسازی کش اپلیکیشن‌های گوناگون

بر کسی پوشیده نیست که اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و یا فیسبوک می‌توانند بخش قابل توجهی از حافظه‌ی  دستگاه شما را اشغال کنند. البته خوشبختانه بر خلاف سیستم عامل iOS، اندروید اجازه می‌دهد کش (فایل‌هایی که برای بارگذاری راحت‌تر و سریع‌تر اپ روی دستگاه در طول زمان ذخیره شده‌اند) هر یک از این اپ‌ها را به صورت دستی پاکسازی نمایید.

به صورت معمول کاربران مجبور هستند کش اپلیکیشن‌ها را یک به یک پاکسازی نمایند، اما حال Files Go یک قدم فراتر رفته و به شخص این امکان را می‌دهد تا کش کلیه‌‌ی اپ‌هایش را یکجا حذف کند.

  •  حذف کردن اپلیکیشن‌های بدون استفاده

بسیاری از افراد توجه‌شان به اپلیکیشن‌های مختلف جلب می‌شود و آنها را برای امتحان کردن روی دستگاه خود نصب می‌کنند، اما در گذر زمان به ندرت از این اپ‌ها استفاده می‌نمایند و آنها را باز می‌کنند. چنین اپ‌هایی برای مدت طولانی روی اسمارت فون شما باقی می‌مانند و مقداری از فضای حافظه‌ای را اشغال می‌نمایند که می‌توانید از آن برای کارهای مهم‌تری بهره بگیرید.

برای اینکه Files Go بتواند اپلیکیشن‌های بدون استفاده‌ی شما را تشخیص دهد، باید به آن اجازه بدهید تا به داده‌های مربوط به نحوه‌ی استفاده‌تان از اپ‌های گوناگون دسترسی پیدا کند. برای اینکار در درون این اپلیکیشن به سراغ کارت Find unused apps بروید و گزینه‌ی Fined unused apps را لمس کنید. سپس به ترتیب گزینه‌های Go to Settings و Files Go را تپ نمایید و در نهایت عبارت Permit usage access را لمس کنید.

بعد از اینکه سطح دسترسی‌های لازم را با طی کردن مراحل بالا به Files Go دادید، می‌توانید در آن اپلیکیشن‌هایی که طی ۳۰ روز اخیر هرگز مورد استفاده قرار نداده‌اید را مشاهده کرده و هر یک را که واقعاً نیاز ندارید حذف کنید تا فضایی که توسط آن اشغال شده است آزاد گردد.

  •  پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری

تنها چند دلیل وجود دارد که فایل‌هایی تکراری روی دستگاه شما حاضر باشند و از جمله‌ی آنها می‌توان به کپی‌های تصادفی یا دانلود چند باره فایلی یکسان اشاره کرد. قسمت بد قضیه اینجاست که شما می‌دانید چنین فایل‌هایی رو تلفن هوشمندتان وجود دارند ولی پیدا کردن‌شان کاری سخت و دشوار است.

خوشبختانه Files Go راه‌حلی را برای این مسئله در خود جای داده و قادر است تصاویر، ویدیوها و اسناد تکراری روی دستگاه را پیدا و فهرست کند.

برای شروع کارت Duplicate files را در اپلیکیشن پیدا کرده و روی گزینه‌ی Free up در این کارت تپ کنید. حال می‌توانید فهرستی از فایل‌های تکراری که روی دستگاه‌تان وجود دارد را ببینید. در گوشه‌ی پایینی هر فایل هم ذکر شده که با چه تعداد کپی تکراری از آن مواجه هستید. مواردی که مد نظر دارید را انتخاب کرده و دکمه‌ی Delete را لمس کنید به این ترتیب تمامی نسخ تکراری فایل‌هایی که برگزیدید حذف خواهند شد.

  •  حذف فایل‌های بسیار بزرگ

بسیاری از ما فایل‌هایی حجیم را روی گوشی هوشمند خود کپی می‌کنیم و رفته رفته فراموش می‌نماییم که آنها را به موبایل‌ خود انتقال داده‌ایم. Files Go می‌تواند فهرستی از فایل‌های بزرگی که روی دستگاه شما حاضر هستند و آنها را فرموش کرده‌اید تهیه نماید. بد نیست از این قابلیت استفاده کنید، زیرا احتمالاً شما را شگفت زده خواهد کرد.

ابتدا کارت Large files –فایل‌های بزرگ- را پیدا کنید و سپس روی گزینه‌ی Free up در این کارت تپ نمایید. توصیه کلی بر این است که فهرست فایل‌ها را بر اساس مواردی که حجم بیشتری دارند مرتب کنید، بعد هم آنهایی را که لازم ندارید انتخاب نمایید و روی دکمه‌ی Delete تپ کنید.

  •  مرور کردن فایل‌ها بر اساس دسته‌بندی موضوعی آنها

پیش از هر چیز Files Go قرار بوده که یک نرم افزار مدیریت فایل باشد، پس بدیهی است که به شما اجازه می‌دهد فایل‌های خود را به سادگی مرور و بررسی نمایید.

ابتدا در پایین اپلیکیشن تب Files را انتخاب کنید. در این تب فایل‌های شما بر اساس موضوعات مختلفی مانند دانلود‌ها، تصاویر، ویدیوها و… دسته‌بندی شده‌اند. انتخاب یکی از این دسته‌بندی‌های موضوعی سبب می‌شود تمامی فایل‌های مرتبط به آن را ببینید.

پس از اینکه فهرست یک دسته‌بندی به شما ارائه شد، می‌توانید فایل‌های حاضر در آن را در دو نمای متفاوت list view و grid view مشاهده نمایید. ضمناً این امکان هم وجود دارد که فایل‌ها را بر حسب نام، تاریخ آخرین ویرایش و یا حجم‌شان ساماندهی کنید. اجرای برخی از عملیات‌های اولیه مانند عوض کردن نام یک فایل یا حذف آن هم امکان‌پذیر هستند، اما با این حال نمی‌توانید یک فایل را کپی کرده یا آن را جا به جا نمایید.

  •  اشتراک‌گذاری فایل‌ها با سایر دستگاه‌‌هایی که در نزدیکی دیوایس شما هستند

Files Go این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا فایل‌هایشان را به سادگی با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارند. برای ارسال یک فایل به سراغ تب Files بروید و روی گزینه‌ی Send تپ کنید. اگر برای اولین بار است که از این گزینه استفاده می‌کنید لازم است در کادری که باز می‌شود دکمه‌ی Allow را لمس نمایید، گزینه‌ی Allow modify system settings را فعال کنید و بعد هم یک نام برای دستگاه خود وارد کرده و دکمه‌ی Next را بزنید.

به این ترتیب کار تنظیمات اولیه به اتمام می‌رسند، حال فردی که می‌خواهد فایل را دریافت کند نیز باید مراحل بالا را طی کند ولی به جای دکمه‌ی Send دکمه‌ی Receive را بزند. گفتنی است در این شیوه بین دو دستگاه یک ارتباط امن مبتنی بر بلوتوث شکل می‌گیرد که فایل‌ها بر بستر آن انتقال می‌یابند.

مروری بر کمبودهای اپلیکیشن Files Go

Files Go همانند دیگر ابزارهای مدیریت فایل به کاربران خود اجازه ی دسترسی کامل به فایل سیستم را نمی‌دهد و اشخاص را محدود می‌کند تا فایل‌هایشان را بر اساس دسته‌بندی‌های موضوعی ببینند. ضمناً این اپلیکیشن هیچگونه اتصالی با سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل درایو، دراپ باکس و… برقرار نمی‌کند و از بسیاری از پروتکل‌های مهم به اشتراک گذاری فایل بر بستر شبکه مانند FTP، WebDAV و… هم پشتیبانی به عمل نمی‌آورد.

یکی دیگر از ایرادهای اصلی وارد به آنهم عدم پشتیبانی از حالت لند اسکیپ (یا همان افقی) در تلفن‌های هوشمند است.

در سوی دیگر اپلیکیشن مورد بحث برای کاربرانی طراحی شده که می‌خواهند به سادگی و بدون درگیر شدن با مسائل فنی فضای حافظه‌ی اسمارت فون‌شان را مدیریت کنند. اگر شما هم چنین نیازی دارید Files Go می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای‌تان محسوب شود.

منبع: MUO

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *