آیا تا کنون در کار خود به پاک کردن اطلاعات یک نرم‌افزار یا پاک کردن کش(Cache) آن برخورده‌اید؟ در این مطلب به بررسی این دو مورد و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

کش چیست؟

اپلیکیشن‌هایی که به اینترنت نیاز دارند، معمولا اطلاعاتی را در موبایل دانلود و ذخیره می‌کنند که بعدا در استفاده‌های بعدی از نرم‌افزار بارگذاری می‌شوند.

بنابراین کش کاربر را از دانلود چندباره‌ی برخی فایل‌ها بی‌نیاز می‌کند و مصرف اینترنت را پایین آورده و سرعت کار را بالا می‌برد.

چرا کش را پاک نمی‌کنیم؟

کش می‌تواند چند صد مگابایت حافظه را به خود اختصاص دهد، اما به دلایلی که در قبل ذکر شد(حجم مصرفی و سرعت) از پاک کردن آن به طور معمولا خودداری می‌کنیم.

اگر کش را پاک کنید، تا مدتی لود شدن برخی تصاویر در اپلیکیشن طول می‌کشد و در کل بازده آن پایین می‌آید. مقدار این کاهش نیز به شرایط مختلفی از جمله میزان وابستگی برنامه به کش بستگی دارد. برای مثال نرم‌افزاری مثل Facebook Messenger برای گفتگوی آنلاین به کار می‌رود و پاک کردن کش تاثیر زیادی در سرعت آن ندارد و مواردی مثل تصاویر کاربران دوباره باید دانلود شود. اما از طرفی دیگر برخی بازی‌ها مثل Monster Legends تا حد زیادی به اینترنت وابسته هستند و پاک شدن کش به عملکرد آن‌ها آسیب زیادی می‌زند چرا که تمامی رابط کاربری و محتوای جدید باید مجددا دانلود و بارگذاری شوند.

بسیاری از افراد طبق عادت مرتبا کش نرم‌افزارها را پاک می‌کنند که این عمل مسلما بر روی عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

چه مواقعی کش را پاک کنیم؟

بی‌دلیل پاک کردن کش عملی مضر است، اما در برخی مواقع بهتر است که آن را پاکسازی کنیم:

  • کمبود فضای خالی در حافظه‌ی گوشی
  • کش بسیار زیاد نیز می‌تواند خود از سرعت گوشی بکاهد که این امر نتیجه‌ی پر شدن حافظه است. توصیه می‌کنیم که تنها وقتی که کش بسیار زیاد(در حد گیگابایت) شده‌است به پاک کردن آن بپردازید.
  • کش قدیمی یا خراب می‌تواند در عملکرد نرم‌افزار اخلال ایجاد کند و بنابراین اگر اپلیکیشنی کند شده‌است و یا به درستی کار نمی‌کند، بد نیست که کش را پاکسازی کنید.

اطلاعات اپلیکیشن(App Data) چیست؟

وقتی وارد نرم‌افزاری می‌شوید، با لاگین کردن و تغییر دادن تنظیمات و اعمالی از این دست، آن را به نوعی شخصی‌سازی می‌کنید. تمامی این کارها در قالب اطلاعات اپلیکیشن ذخیره می‌شوند.

این اطلاعات معمولا حجم پایینی دارند، اما نرم‌افزارهایی که بر دانلود بنا شده‌اند را می‌توان استثنایی بر این امر دانست. اپلیکیشن یوتیوب از این دسته است و قابلیت مشاهده‌ی آنلاین آن موجب ذخیره‌سازی ویدیو به صورت App Data در حافظه‌ی گوشی می‌شود. بازی‌ها نیز همانند یوتیوب اطلاعات اپلیکیشن حجیمی دارند.

چرا این اطلاعات را پاک نمی‌کنیم؟

احتمالا اکنون خودتان اهمیت این اطلاعات را دریافته‌اید. پاک کردن آن منجر به حذف تمام اطلاعات مربوط به اکانت شما، تنظیمات، میزان پیشروی در بازی و دیگر اطلاعات می‌شود.

اگر این اطلاعات در فضای ابری(چه توسط خود برنامه و چه شما) بک‌آپ‌گیری نشده‌باشند، پاک کردن آن‌ها موجب از دست رفتن همیشگیشان می‌شود؛ پس به نوعی دکمه‌ی Clear App Data همان گزینه‌ی بازگشت به تنظیمات کارخانه برای اپلیکیشن شماست.

چه مواقعی اطلاعات اپلیکیشن را پاک می‌کنیم؟

علی‌رغم اهمیت بسیار بالای این فایل‌ها، بعضی وقت‌ها این کار عملی مناسب است:

  • شروع مجدد یک بازی
  • اطلاعات اپلیکیشن قدیمی یا خراب می‌تواند به نرم‌افزار آسیب بزند. همچنین پاک کردن این اطلاعات، جایگزینی مناسب برای نصب مجدد یک اپلیکیشن است.
  • گاهی اوقات پاک کردن برخی اطلاعات از طریق خود اپلیکیشن کاری زمان‌بر است؛ در این مواقع می‌توانیم خود App Data را پاک کنیم. مثالی از این بخش، اپلیکیشن یوتیوب است که برای حذف ویدیوهای دانلود شده جهت مشاهده‌ی آفلاین می‌توان از این عمل استفاده کرد. البته باید دقت کرد که این مدل پاکسازی موجب تبدیل تنظیمات به حالت پیش‌فرض نیز می‌شود.

فرق بین کش و اطلاعات اپلیکیشن

به صورت خلاصه، اطلاعات اپلیکیشن فایل‌هایی ضروری است که نبود آن منجر به آسیب جدی می‌شود؛ و این در حالی است که کش شامل فایل‌های به‌دردبخوری است که نبود آن‌ها هم آسیب شدیدی وارد نمی‌کند.

چگونه کش یا App Data را پاک کنیم؟

حال به آموزش پاک کردن این دو مورد می‌پردازیم.

پاک کردن اطلاعات مربوط به نرم‌افزاری خاص

برای این کار کافیست به بخش Apps در تنظیمات گوشی خود بروید و اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید تا گزینه‌های مربوط به پاک کردن کش و App Data را ملاحظه کنید.

پاک کردن همه‌ی کش

به بخش Storage در تنظیمات گوشی بروید و Clear Cache را انتخاب کنید.

نرم‌افزارهای ثالث برای پاک کردن کش

معمولا اینگونه اپلیکیشن‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم، اما به هر حال، اگر دنبال کنترل بیشتر بر روی کش هستید،‌ اپلیکیشن Clean Cache را به شما توصیه می‌کنیم. این نرم‌افزار رایگان، حجم کش تمامی نرم‌افزارها را به شما نشان داده و قابلیت پاک کردن آن‌ها را می‌دهد.

این اپلیکیشن برای پاک کردن کش بسیار کاربردی است، اما همانطور که در ابتدا گفتیم بهتر است از پاک کردن روزمره‌ی کش پرهیز کنید و فقط در مواقع نیاز به این کار بپردازید.

جمع‌بندی

در حالی که به ندرت ممکن است نیازی به پاک کردن اطلاعات اپلیکیشن داشته‌باشید، پاک کردن کش امری است که مرتبا می‌تواند رخ دهد. این دو نوع اطلاعات برای گوشی شما بد نیستند و بهتر است بدانید که چه‌زمانی پاک کردن آن‌ها ضروری و مفید است و بنابراین بی‌دلیل آن‌ها را حذف نکنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *