اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

اگر شما هم به دنبال یک روش عالی برای گسترش و معرفی بیشتر محصولات یا خدمات خود هستید، بازاریابی دهان به دهان بهترین راه‌کار است! در این روش کاربران به‌خاطر تعریفی که دوستانشان از شما کرده‌اند، سریعاً به شما اعتماد می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، حدود ۹۲ درصد کاربران به پیشنهادهای دوستان خود اعتماد دارند! از طرف دیگر این روش بازاریابی هزینه‌ زیادی برای شما ندارد و به راحتی می‌توانید آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ اجرا کنید!

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، مشتریان هر کسب ‌و کار پیشنهادهای خانواده یا دوستان خود را بیشتر از تبلیغات قبول دارند! به همین دلیل است که بازاریابی دهان به دهان ارزشمندترین نوع بازاریابی محسوب می‌شود.  مسئله مهم دیگر این است که بازاریابی دهان به دهان بعد از یک تعامل، قطع نمی‌شود! بلکه موضوعی که به یک نفر به نفر گفته می‌شود، آن فرد هم با اشخاص دیگری درباره آن موضوع گفتگو می‌کند. به همین ترتیب افراد این موضوع را به یک‌ دیگر منتقل می‌کنند و موضوع بیشتر و بیشتر گسترش پیدا می‌کند. البته فراموش نکنید که خبرهای منفی هم به همین سرعت منتشر می‌شوند که به این موضوع بازاریابی دهان به دهان منفی می‌گویند که در مقاله قبلی به بررسی آن پرداختیم.

مزایا و معایب بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان هم مانند سایر روش‌های بازاریابی مزایای و معایبی دارد! اگر قصد استفاده از این روش را دارید، ابتدا باید مزایا و معایب آن را بدانید:

مزایای بازاریابی دهان به دهان

  • ایجاد اعتبار برای کسب‌وکارها: اعتبار هر کسب‌وکاری، از هر چیزی مهم‌تر است! اگر کسب‌وکاری اعتبار زیادی در میان کاربران نداشته باشد، پس از مدتی شکست می‌خورد. در بازاریابی دهان به دهان، با توجه به این که کاربران تعریف کسب‌وکارتان را از دوستان خود می‌شنوند، به آن اعتماد می‌کنند. اعتماد کاربران به معنای ایجاد اعتبار است که در نهایت منجر به استفاده از خدمات یا محصولات شما می‌شود!
  • هزینه بسیار کم نسبت به سایر روش‌های بازاریابی: در روش‌های مختلف بازاریابی شما نیاز به زیرساخت‌های مختلفی هستید و باید سرمایه زیادی را مصرف کنید! در این روش بازاریابی شما نیاز به هیچ زیرساختی ندارید و به کمک سایت، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ می‌توانید این کار را انجام دهید. بنابراین هزینه بازاریابی دهان به دهان نسبت به سایر روش‌های بازاریابی بسیار کم است! هزینه کم روش بازاریابی دهان ‌به ‌دهان نسبت به سایر روش‌‌های بازاریابی، تقریباً مهم‌ترین ویژگی‌ این روش محسوب می‌شود!
  • ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب: یکی از مزیت‌های روش بازاریابی دهان به دهان، این است که حتی اگر مخاطبان شما همان لحظه از محصول یا خدمت شما استفاده نکنند، اما در ذهن آن‌ها ماندگار می‌شوید و وقتی به محصول یا خدمت شما نیاز داشته باشند، در بین گزینه‌‌های مختلف پیشنهادی، محصول و خدمتی که قبلاً به آن‌ها معرفی شده است، شما را انتخاب می‌کنند.
  • افزایش خرید یا نصب اپلیکیشن: اهداف مختلفی برای استفاده از روش‌های بازاریابی وجود دارد که یکی از آن‌ها، افزایش تعداد نصب اپلیکیشن‌ها است! اگر بخواهید برای این کار تبلیغ کنید، به ازای هر نصب چندین هزار تومان باید هزینه کنید. با استفاده از بازاریابی دهان به دهان، می‌توانید بدون هزینه این کار را انجام دهید.
  • با مقدمات بازاریابی محلی در دنیای آنلاین آشنا شوید

این ۳ مورد از مهم‌ترین مزایای بازاریابی دهان به دهان است و برای استفاده از این روش، همین موارد کافی است.

معایب بازاریابی دهان به دهان

  • نظارتی بر روی آن ندارید: درست است که بازاریابی دهان به دهان هنگامی که کاربران تجربه مثبت خود را انتقال می‌دهند، عالی است اما اگر چند کاربر تجربه منفی در استفاده از اپلیکیشن شما نداشته باشند چطور؟ همان‌قدر که بازاریابی دهان به دهان تاثیر مثبت دارد، می‌تواند تاثیر منفی هم داشته باشد. فرض کنید چند کاربر که اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی هستند، از محصولات، خدمات یا اپلیکیشن شما استفاده کرده‌اند اما تجربه خوبی از آن ندارند. در این صورت کافی است یک استوری یا پست در مورد اپلیکیشن شما منتشر کرده و از آن بدگویی کنند؛ کاربران حرف او را باور می‌کنند و اعتماد خود را نسبت به شما از دست می‌دهند. از مهم‌ترین معایب بازاریابی دهان به دهان، این است که شما نظارتی بر روی محتوا و حرف‌هایی که بین کاربر مبادله می‌شود اطلاع و نظارت ندارید. در واقع نداشتن کنترل روی محتوای پیام‌هایی که کاربران به اشتراک می‌گذارند، اشکال بسیار بزرگی است. در ساده‌ترین حالت، اگر تعدادی از کاربران تجربه منفی از محصول یا خدمت شما داشته باشند و این تجربه رو با دیگران به اشتراک بگذارند، تأثیر مخربی روی کسب‌وکارتانخواهد داشت. به همین دلیل همیشه باید به کیفیت محصولات و خدمات و همچنین نظرات و بازخوردهای کاربران توجه کنید.
  • نرخ تعامل کاربر و روش‌های افزایش آن – بخش اول
  • آنالیز آن بسیار مشکل است: همان‌طور که گفتیم بازاریابی دهان به دهان در هر جایی امکان‌پذیر است و حتماً نیاز به سیستم یا زیرساخت خاصی ندارد! بنابراین شما نمی‌توانید آن را به راحتی آنالیز کنید و همه‌چیز به حدس شما یا اطلاعاتی که از کاربر دریافت می‌کنید، برمی‌گردد. تنها راهی که برای آنالیز تاثیر این روش دارید، این است که در فرم ثبت‌نام یا سفارش سایت خود یک گزینه قرار دهید و از کاربران بپرسید که چگونه با شما آشنا شده‌اند! راه دیگری وجود ندارد؛ زیرا معمولاً این نوع بازاریابی در قالب گفتگو‌های روزمره اتفاق می‌افتد و هیچ راهی برای آنالیز این گفتگوها وجود ندارد. به عبارت ساده‌تر، تحلیل میزان تأثیرگذاری بازاریابی دهان‌ به ‌دهان نسبت به سایر روش ‌های بازاریابی بسیار مشکل است! این نوع بازاریابی اغلب در قالب گفتگوهای روزانه اتفاق می‌افتد و اصلاً قابل ‌اندازه‌گیری نیست. با این‌ وجود اندازه‌گیری نتایج کمپین‌هایی که بر اساس کلیک روی یک دکمه کال تو اکشن یا اشتراک‌گذاری محتوای مشخص باشد، قابل دنبال کردن و اندازه‌گیری است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *