اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

برای بازاریابی دهان به دهان، چه کار باید کنیم؟

اولین مسئله که در مورد این روش بازاریابی باید بدانید، این است که اغلب روش‌های WOM یا رایگان انجام می‌شوند یا در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی به بودجه اندکی به مجموعه تولیدکننده اپلیکیشن تحمیل می‌کنند. اجرای هر یک از گام‌های زیر به تقویت بازاریابی دهان ‌به ‌دهان کمک زیادی می‌کند. برای انجام بازاریابی دهان به دهان تنها باید دو مرحله را انجام دهید:

  • به مشتریان خود یک مزیت یا دلیل مهم ارائه کنید تا آن‌ها به راحتی، شما را به دوستان خود معرفی کنند.
  • انجام کاری که فرآیند معرفی شما به کاربران دیگر را سریع‌تر کند، اهمیت زیادی دارد.

به عبارت ساده‌تر شما باید یک دلیل مناسب برای بازاریابی دهان به دهان به کاربران ارائه کنید! تا زمانی که آن‌ها دلیل مناسب برای این کار نداشته باشند، حاضر نیستند چنین کاری را انجام دهند. زیرا آن‌ها از اعتبار خود پیش دوستان‌شان استفاده می‌کنند و باید آن‌قدر از کسب‌وکار شما مطمئن باشند که این کار را انجام دهند. بهترین کار ارائه محصولات باکیفیت و پشتیانی مناسب است!

با توجه به تعریف مدرن بازاریابی دهان به دهان، این نوع مؤثر از بازاریابی به صورت کاملاً طبیعی یا از طریق کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات قابل انجام خواهد بود. این دو حالت همیشه هم پوشانی خواهند داشت؛ به این ترتیب که داشتن یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان کارآمد باعث افزایش طبیعی معرفی و پیشنهاد خواهد شد و چنانچه میزان معرفی‌های طبیعی شما زیاد باشد، کمپین‌های بازاریابی دهان به دهان مؤثرتری را تجربه خواهید کرد. این دو نوع بازاریابی دهان به دهان را می‌توان به این طریق تعریف کرد:

بازاریابی دهان به دهان طبیعی: بازاریابی دهان به دهان هنگامی به صورت طبیعی انجام می‌شود که مردم به خاطر رضایت خود از محصول و تمایل طبیعی که برای در میان گذاشتن حمایت و علاقه خود با دیگران دارند درباره آن اطلاع رسانی کرده و خرید آن را پیشنهاد می‌کنند؛

بازاریابی دهان به دهان تقویت شده: در این حالت، بازاریاب به طراحی کمپین‌هایی می‌پردازد تا به ایجاد یا افزایش اطلاع رسانی و پیشنهاد در جوامع موجود یا جدید کمک کند.

اگر محصول یا خدماتی دارید، بر روی کیفیت آن تمرکز کنید. مثلاً اگر یک محصول آموزشی در مورد آموزش اینستاگرام دارید، می‌توانید بر روی کیفیت آن کاربر کنید تا کاربر از شما چیزی یاد بگیرد! از این پس اگر آن کاربر در جمعی قرار بگیرد که در مورد آموزش اینستاگرام صحبت می‌کنند، خیلی سریع محصول شما را با دلایل کافی به دوستان خود معرفی می‌کند. جالب است بدانید قدرت بازاریابی دهان به دهان، از هر نوع بازاریابی دیگر بیشتر است! زیرا کاربران به دوستان خود بیشتر از تبلیغات و روش‌های بازاریابی کسب‌وکار شما اعتماد دارند.

چرا بازاریابی دهان به دهان اهمیت زیادی دارد؟

تا این‌جا به خوبی با بازاریابی دهان به دهان آشنا شدید و الان زمان آن رسیده است که بدانید چرا این روش اهمیت زیادی دارد! برای این مسئله، ابتدا باید بدانیم که کاربران چرا از شما محصولی را می‌خرند یا از خدمات شما استفاده می‌کنند؟ مهم‌ترین دلیل آن اعتماد است!

تا زمانی که کاربر به کسب‌وکار شما اعتماد نداشته باشد، نمی‌تواند محصول شما را خریداری کند. برای ایجاد اعتماد در کاربر راه‌های مختلفی وجود دارد! مثلاً می‌توانید محتوای ارزشمند به آن‌ها ارائه دهید اما این کار زمان زیادی را از شما می‌گیرد. اگر در سایت خود محتوای آموزشی مرتبط با کسب‌وکارتان دارید، تا زمانی که کاربر چند محتوای ارزشمند از شما نبیند نمی‌تواند اعتماد کند. کسب‌وکارها معمولاً به دنبال روش‌هایی هستند که در مدت زمان کوتاه، بازدهی عالی داشته باشد.

بازاریابی دهان به دهان منفی چیست؟

در تعریف بازاریابی دهان به دهان، گفتیم که افراد میزان رضایت خود از خدمات و یا محصولات را با یک‌دیگر به اشتراک می‌گذارند اما طرف دیگر این مسئله هم وجود دارد. اگر خدمت یا یک محصول شما بد باشد و مشتری رضایت کافی نداشته باشد، یک امتیاز منفی از طرف کسب‌وکار شما برای آن کاربر است و احتمال آن که آن شخص مصرف ‌کننده در گفتگویی از برند و کسب و کار بین دوستان، آشنایان و حتی فالوورهای خود بدگویی کند، زیاد است که در این صورت آن کاربر به سراغ شما نمی‌آید و این مسئله، یک امتیاز منفی برای کسب‌وکارتان است.

همان‌طور که افراد به پیشنهادهای مثبت دوستان خود اعتماد می‌کنند، به همان اندازه هم به پیشنهادهای منفی اعتماد می‌کنند! پس فاکتور اصلی موفقیت در بازاریابی دهان به دهان، کیفیت محصولات و خدمات است. اگر کاربر رضایت داشته باشد، برای کسب‌وکارتان تبلیغ می‌کند و اگر کیفیت محصولات شما پایین باشد، باز هم تبلیغ کسب‌وکارتان را می‌کند اما این بار به صورت منفی!  اگر طرفداران زیادی در شبکه‌‌‌های اجتماعی داشته باشید، اما نتوانید ارتباط خوب و سالمی با کاربران خود برقرار کنید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت! به عبارت ساده‌تر، اگر در میان مخاطبان خود محبوب نباشید، نه ‌تنها کمکی به رشد کسب‌وکارتان نمی‌کنند، بلکه ویژگی‌های منحفی محصولات یا خدمات کسب‌وکارتان را پخش می‌کنند و افرادی که احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتریان کسب‌وکارتان زیاد است را از خرید خود منصرف می‌کنند. در نگاه اول این موضوع اهمیت زیادی نداشته ندارد، اما هنگامی که مشتریان زیادی را از دست می‌دهید، این موضوع به مشکل بسیار بزرگی برای کسب‌وکار شما تبدیل می‌شود! با وجود آن که بازاریابی دهان به دهان هزینه‌ای ندارد، اما اگر اخبار منفی در مورد کسب‌وکارتان پخش شود، جبران آن یا غیرممکن است، یا هزینه بسیار زیادی برای شما خواهد داشت که هر کسب‌وکاری از پس آن بر نخواهد آمد! با این وجود، اگر به دنبال یک روش بازاریابی بدون هزینه و تاثیرگذارید، منتظر چه هستید؟ همین الان بازاریابی دهان به دهان خود را شروع کنید.  در مقاله بعد به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

 

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *