اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد ویژگی‌های یک فروشگاه‌ساز مناسب را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این یک فروشگاه‌ساز مناسب، بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید و درآمد خود را افزایش دهید.

هزینه‌های عملیاتی شرکت‌تان را کاهش دهید

فقط انجام یک کار ساده می‌تواند هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد. به‌عنوان مثال، ثبت آنلاین سفارشات باعث می‌شود دیگر نیازی به کارکنان بخش خدمات مشتریان نداشته باشید. فروش آنلاین این امکان را فراهم می‌آورد که هم سفارش‌ها و هم پرداخت‌ها را اینترنتی انجام دهید. با این کار از تعداد کارکنان و در نتیجه هزینه‌های اداری و دفتری کاسته می‌شود.

با داشتن فروشگاه اینترنتی به جز ثبت سفارش‌ها و پرداخت‌ها، بقیه‌ی فعالیت‌های تجاری‌تان را نیز می‌‌توانید به صورت اینترنتی مدیریت کنید. از این فعالیت‌‌ها می‌توان به پرداخت صورت‌حساب‌ها و قبوض، ردیابی سفارشات و فرستادن کالاها نام برد. از دیگر کاربردهای اینترنت، پاسخ‌دهی سریع و آسان به سؤالات و مشکلات مشتریان از طریق سؤالات رایج و انجمن‌های آنلاین است.

می‌توانید بازار جهانی را هدف بگیرید

شرکت‌ها و فروشگاه‌های سنتی فقط می‌توانند پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمان‌های خاصی باشند، بگذریم از اینکه خیلی از افراد اصلا خیلی از این شرکت‌ها را نمی‌شناسند و از وجودشان بی‌اطلاع هستند. با داشتن یک وب‌سایت خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر می‌توانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما می‌تواند چقدر رونق بگیرد!

البته توانایی برخوردار بودن از هزاران بازدیدکننده تفاوت زیادی با داشتن هزاران بازدید کننده دارد. برای برخوردار شدن از مزایای فروشگاه اینترنتی باید همان کارهایی را انجام دهید که شرکت‌های سنتی انجام می‌‌دهند: بازاریابی و تبلیغات. باید بیاموزید چطور می‌توانید ترافیک وب‌سایتِ فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. یکی از روش‌های مؤثر و کم‌هزینه در این راه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ وب‌سایت‌تان است.

سرعت پاسخ‌دهی شرکت افزایش می‌یابد

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد به سفارش‌های خرید، پیشنهادات و دیگر نیازهای مشتریان به سرعت و در لحظه پاسخ دهید. فروشگاه‌های اینترنتی سفارش‌های مشتریان را ثبت و تأیید می‌کنند. در فروشگاه‌ها یا شرکت‌های سنتی، ثبت سفارش‌ها معمولا از طریق تماس تلفنی انجام می‌گیرد و روند ثبت و پیگیری آن توسط کارمندان انجام می‌شود. بسته به میزان کارهای روزانه‌ی کارکنان، رسیدگی به سفارش ممکن است روزها طول بکشد. اما فروشگاه‌های اینترنتی با داشتن یک اپلیکیشن مناسب به شما این امکان را می‌دهند که نه تنها سفارش‌‌ها، بلکه موجودی انبار، تعداد فروش روزانه و هر چیز دیگری را که لازم دارید، به سرعت چک کنید. پاسخ‌دهی سریع به نیازهای مشتریان، برای آنها رضایت به همراه دارد و برای شما کار اداری کمتر.

اگر به دنبال استفاده از حالت ابری یا SaaS هستید هزینه‌ها بسته به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید و امکانات آن متغیر خواهد بود. به عنوان نمونه، معمولاً سرویس‌دهنده‌ها خدمات خود را در قالب بسته‌های مختلف (مثلاً طلایی، نقره‌ای و برنز، یا حرفه‌ای و مبتدی و موارد مشابه) عرضه می‌کنند که طبیعتاً قیمت سرویس‌های پیشرفته‌تر با توجه به امکاناتی که دارند بالاتر خواهد بود. در هر صورت، در هنگام انتخاب گزینه مورد نظر لازم است که نیازهای فعلی خود را بسنجید و نیازهای آتی را نیز به شکل واقع‌بینانه‌ای پیش بینی کنید و سپس تصمیم بگیرید.

 متداول‌ترین نرم‌افزارهای فروشگاه‌ساز کدم‌اند؟

نرم‌افزارهای فروشگاه‌ساز متنوعی در بازار وجود دارد که در اینجا به محبوب‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • Magento: مجنتو یک فروشگاه‌ساز رایگان و متن باز است؛ به این معنی که هر تغییری که بخواهید را می‌توانید در کدهای آن ایجاد کنید. مجنتو افزونه‌ها و قالب‌های رایگان و پولی فراوانی نیز دارد که با توجه به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این فروشگاه‌ساز با وجود اینکه بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر است، اما بیشتر برای افرادی مناسب است که در کدنویسی وب‌سایت تجربه دارند، در غیر اینصورت بهتر است از سرویس ابری مجنتو استفاده کنید که هزینه‌بر خواهد بود.
  • اپن کارت: اپن کارت نیز رایگان و متن باز است و بیشتر به خاطر سادگی و سهل‌الاستفاده بودنش معروف است؛ بنابراین برای فروشگاه‌های بزرگ که پیچیدگی‌های بیشتری دارند به استفاده از افزونه‌ها و موارد اضافی بیشتری نیاز خواهد داشت. اپن کارت نیز سرویس ابری با پشتیبانی اختصاصی ارائه می‌دهد.
  • osCommerce: این فروشگاه‌ساز یکی از قدیمی‌ترین نام‌های دنیای تجارت الکترونیکی است و لذا افزونه‌های فراوان و جامعه کاربری فعالی دارد؛ با این حال شاید کمی قدیمی به نظر برسد. osCommerce نیز برای ارائه سرویس میزبانی با یک شرکت هاستینگ همکاری می‌کند.
  • پرستاشاپ: پرستاشاپ نیز از جمله فروشگاه‌سازهایی است که افزونه‌ها و قالب‌های فراوانی دارد و در ایران بسیار معروف بوده و پشتیبان رسمی دارد.
  • ووکامرس: ووکامرس در واقع یکی از افزونه‌های محبوب و رایگان وردپرس است که قابلیت‌های فروشگاهی را به این سیستم مدیریت محتوا اضافه می‌کند. با وجود اینکه ووکامرس یک افزونه است، اما انبوهی از افزونه‌ها و قالب‌های سازگار با این فروشگاه‌ساز وجود دارد که با نصب آن‌ها از طریق وردپرس می‌توانید قابلیت‌های آن را گسترش بدهید و شکل و شمایل آن را فروشگاهی‌تر کنید.
  • شاپیفای: شاپیفای نیز یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌سازهای جهان و یک پلتفرم جامع است که خدمات خود را به صورت میزبانی ارائه می‌دهد.
  • بررسی مزیت‌ها و معایب فروشگاه‌ساز پرستاشاپ

اگر محصولات یا خدمات خود را از طریق اینترنت عرضه می‌کنید، استفاده از یک فروشگاه‌ساز مناسب را باید به عنوان یک اولویت در نظر بگیرید؛ زیرا همان‌طور که در این مطلب ذکر شد، نرم‌افزارهای فروشگاه‌ساز منافع و مزایای فراوانی را ارزانی می‌کنند که باعث ساده‌تر و در عین حال، کارآمدتر شدن و انجام سریع و خودکار بسیاری از امور مهم و حیاتی کسب‌وکار اینترنتی شما خواهد شد. اساساً فروشگاه‌ساز چیست؟ در مقاله بعدی به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *