این که ماهیت اینترنت خیلی سریع تغییر می‌کند بدین معناست که ابزارهای قدیمی جایشان را به امکانات جدیدتر می‌دهند. سایت‌ها نیز از این دسته مستثنی نیستند و گاها با وجود تمام ویژگی‌های مثبتی که دارند از دسترس خارج می‌شوند و دیگر کابران به آن دسترسی نخواهند داشت. ما در این مقاله قصد داریم سرویس‌هایی که در گذشته به صورت وب‌سایت فعالیت می‌کردند و از بین رفتند را با موارد مشابه امروزی بررسی کنیم.

ChaCha

ChaCha

قبل از این که درسترسی به اینترنت بر روی موبایل اضافه شود، مردم اگر سوالی داشتند و یا می‌خواستند درباره چیزی بدانند باید تا رسیدن به منزل صبر می‌کردند. همچنین شما نمی‌توانستید در طول مسیر وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. موتورجستجو هم آنچنان قوی نبوده و درک درستی از سوالات نداشتند و تنها می‌توانستند واژگان کلیدی را تشخیص دهند. در چنین شرایطی و در سال ۲۰۰۶ چاچا ظاهر شد. این سرویس یک موتور جستجوی انسانی بود که مردم می‌توانستند با ارسال پیغام بر روی سایت یا حتی ارسال پیامک سوال خود را مطرح کنند و بعد یک عضو از تیم چاچا به پیامک پاسخ می‌داد. از آنجایی که این سرویس برای دریافت سریع اطلاعات بسیار مناسب بود، مردم در جایی که اینترنت نداشتند هم می‌توانستند از آن استفاده می‌کردند. پروژه چاچا دارای پیشینه‌ای قوی و امکانات مالی خوبی بود. اما با ورود گوشی‌ هوشمند، چاچا کارایی خود را از دست داد تا این که در سال ۲۰۱۶ به خاطر کمبود بودجه به طور کامل ورشکسته بود.

جایگزین ChaCha

برنامه‌های رایگان موبایلی گوگل تقریبا هر سوالی که چاچا جواب می‌داد را پاسخ می‌دهند. مخصوصا با بروزرسانی‌های اخیر خود این امکان را به شما می‌دهد تا با کشیدن صفحه پاسخ سوال را بخوانید بدون اینکه از صفحه نتایج خارج شوید. همچنین شبکه Stack Exchange از سایت‌های خوب پرسش و پاسخ است. Quora یک سرویس مشابه بوده و شما همیشه می‌توانید سوالات را در Reddit و سایر انجمن‌ها مطرح کنید.

Grooveshark

Grooveshark

مردم از همان ابتدای ظهور اینترنت خواستار منبع مناسبی برای دانلود رایگان موسیقی بودند. البته جایی مثل LimeWire یک گزینه محبوب محسوب می‌شد که احتمال سرایت ویروس در آن بالا بود. در نهایت سرویس Grooveshark شرایطی فراهم آورد تا علاقه‌مندان به موسیقی بتوانند جای ثابتی برای گوش دادن به موسیقی در مرورگر خود داشته باشند. از آنجا که شما به جای دانلود موسیقی آن را به صورت آنلاین گوش می‌دادید، جایگزین امن‌تری نسبت به دیگر خدمات بود. به یاد داشته باشید که Spotify در آن زمان به طور گسترده در دسترس نبود و Pandora تنها به شما اجازه می‌داد تا به رادیو گوش کنید. اما در Grooveshark کاربران می‌توانستند هر آهنگی که می‌خواهند را جستجو کنند و فهرست پخش خود را ایجاد کنند. همچنین امکان آپلود آهنگ نیز در آن وجود داشت. با تمام این اوصاف Grooveshark یک سیستم غیرقانونی بود که با وجود تلاش‌ها برای قانونی شدن، به جایی نرسید و در نهایت سال ۲۰۱۵ به طور کامل منحل شد.

جایگزین Grooveshark

همانطور که می‌دانید برای این سرویس جایگزین‌های فراوان زیادی وجود دارد که همگی آن‌ها درسترس هستند. شاید معروف‌ترین آن‌ها Spotify باشد که به شما امکان پخش هزاران آهنگ را بر روی دسکتاپ‌تان می‌دهد. البته اگر می‌خواهید از دست تبلیغات خلاص شوید باید از اشتراک سالیانه استفاده کنید. اگر از Spotify خوشتان نمی‌آید می‌توانید از صدها سرویس دیگر رایگان برای موسیقی استفاده کنید.

Megaupload

Megaupload

مگاآپلود سرویسی بسیار محبوب برای بارگذاری محتوای قانونی و غیرقانونی بود. همانطور که امروزه هر کسی بخواهد فیلمی ببیند و یا پستی برای انجمن و یا وبسایتی آپلود کند آن را بر روی یوتیوب انجام می‌دهد، چند سال پیش در مگاآپلود بارگذاری می‌شد. در حقیقت، سال ۲۰۱۲ که این سرویس تعطیل شد حدود ۲۵ پتابایت اطلاعات بر روی آن ذخیره بود! یکی از بزرگترین مشکلات مگاآپلود این بود که وقتی کسی فایلی بارگذاری می‌کرد که از قبل بر روی سیستم بود، آپلودکننده درخواست لینک جدید برای فایلی تکراری می‌کرد. طبق قانون DMCA مگاآپلود می‌بایست لینک کپی را در صورت درخواست صاحب امتیاز حذف می‌کرد. تا اینکه در سال ۲۰۱۲ دولت با ادعای این که بر روی سرویس رفتارهای غیرقانونی متعدد صورت گرفته، تصمیم به بستن آن گرفت. این حقیقت هم وجود داشت که فایل‌های محبوب و پربازدید تنها برای رشد آمار تبلیغات بر روی سرویس نگه‌داری می‌شد. این سیستم کمی بعد دوباره‌سازی شد. اما نهایتا، در سال ۲۰۱۲ به طور کلی بسته شد.

سرویس‌های مشابه Megaupload

مگا جایگزین خوبی برای Megaupload در نظر گرفته می‌شود اما اگر نمی‌خواهید از آن استفاده کنید، هر ارائه کننده ذخیره‌سازی ابر مانند Dropbox یا Google Drive نیز می‌تواند مفید باشد.

Orkut

Orkut

Orkut یک وب‌سایت رسانه‌ای بسیار محبوب قبل از روی کار آمدن فیسبوک بود که در هند و برزیل خواستگاه بیشتری داشت. این سرویس توسط Orkut Büyükkökten به عنوان یک پروژه مستقل برای گوگل کار می‌کرد. به طور کلی هر در اُرکات نظرسنجی، اشتراک‌گذاری فیلم و عکس و پست‌هایی از این قبیل آپلود می‌شد و هر کسی می‌توانست عکس نمایه را مشاهده کند مگر این که در فهرست بلاک قرار می‌گرفت. هیچ اتفاق خاصی برای بسته شدن اُرکات نیافتاد، در حالی که در بعضی نقاط دنیا سرویسی به شدت محبوب بود در برخی جاها اصلا مردم از آن استفاده نکردن و این یعنی سرویس‌های دیگر گوگل همچون یوتوب و بلوگر از اُرکات بهتر عمل کردند. با قوت گرفتن فیس‌بوک و گوگل پلاس، در سال ۲۰۱۴ گوگل این سرویس را مسدود کرد.

جایگزین‌های Orkut

بی‌شک مهم‌ترین جایگزین این برنامه فیسبوک است اما سرویس‌های معروف دیگری همچون توییتر، اینستاگرام و Snapchat نیز وجود دارند که مردم زیادی روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

Heat.net

Heat.net

یکی از وبسایت‌های قدیمی بازی آنلاین برای سگا Heat.net بود که به واسطه آن کاربران می‌توانستند در نقش‌های اول شخص و دوم شخص در بازی‌هایی همچون Quake 2 به صورت آنلاین بازی کنند. برای استفاده از این سیستم ۱۰ دلار اشتراک ماهیانه لازم بود که شامل چت گروهی هم می‌شد. اما این سرویس بازی خیلی زود با مشکلاتی مواجه شد. پول رایج بازی دیگریز نامیده می‌شد اما بازیکنان بعد از مدتی پول را برای بازی خرج می‌کردند و دیگر چیزی برای ادامه بازی نداشتند. سگا ارزش پولی را برای مقابله با این مشکل کاهش داد، اما کافی نبود و در نهایت این سرویس در سال ۲۰۰۰ کاملا بسته شد و یک سرویس آنلاین جدید به اسم SegaNet را برای Dreamcast راه‌اندازی کرد. در نهایت دریم‌کست نیز با آمدن PlayStation 2 از دور خارج شد و در نتیجه فروش کنسول بازی Sega در اواخر سال ۲۰۰۱ متوقف شد. البته سگا در این مرحله از میدان به در نشد و با کنسول بازی‌های ویدیویی جدید به عرضه رقابت بازگشت اما موفقیتی کسب نکرد و بدون کنسول موفق داشتن سرویس آنلاین به درد کسی نمی‌خورد. شما به راحتی می‌توانید تاثیرات Heat.net را بر روی خدمات آنلاین و بازی‌های سرویس Xbox Live مشاهده کنید.

جایگزین‌های Heat.net

Steam نزدیک‌ترین خدمات مدرن به Heat.net در کامپیوتر شخصی است، زیرا این امکان به شما می‌دهد که بازی‌های آنلاین را خریداری کرده و با دیگران بازی کنید. اگر می‌خواهید با کنسول شخصی‌تان بازی کنید می‌توانید از PlayStation Plus یا Xbox Live با داشتن ویژگی‌های مشابه لذت ببرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *