به واسطه‌ی گوشی‌های هوشمند بسیاری از این ابزارها به وسیله‌هایی تبدیل شده‌اند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اپلیکیشن‌هایی که بر روی این گوشی‌های نصب می‌شود نظیر ماشین حساب، پخش رادیو و ضبط صدا و … را به مرور از رده خارج کردند، اما تنها وسایل قدیمی نیستند که به این مرگ تدریجی دچار شده‌اند. دستگاه‌هایی مدرن‌تر هم هستند که به مرور از رده خارج می‌شوند.
در اینجا به چند دستگاه مدرن که گوشی‌ها جایگزینشان می‌شوند می‌پردازیم.

 دستگاه White Noise

دستگاه‌های White Noise برای کمک به خواب به بازار عرضه شدند، مثل نمونه‌هایی که برای خانه های‌هوشمند طراحی شده. اما چرا پول خود را تنها برای وسیله‌ای که یک کار انجام می‌دهد خرج کنیم؟ در حالی که می‌توان از نرم‌افزار استفاده کرد. و اگر صدایی بهتر از بلندگوی گوشی می‌خواهید، می‌توانید برنامه را به تلوزیون متصل کنید یا از هدفن و اسپیکر بلوتوثی استفاده کنید. در حالی که بعضی از این قبیل برنامه‌ها در نسخه‌ی رایگان بسیار محدود هستند، White Noise Free که توسط TMSoft عرضه شده، در نسخه‌ی طلایی بسیار پیشرفته است.

 اسکنر اسناد

اسکنر در طول سالیان اخیر با افت قیمت بسیار زیادی مواجه شد و شما هنوز می‌توانید با اسکنر عکس‌های با کیفیت ذخیره کنید. اما اکثر گوشی‌های هوشمند تنها با یک نرم‌افزار به راحتی اینکار را انجام می‌دهند. انواع بسیاری از این نرم‌افزارها به صورت رایگان وجود دارند که با ظاهری حرفه‌ای مثل اسکنر واقعی عمل می‌کنند. برای مثال، TinyScanner نه تنها اسناد PDF را با استفاده از دوربین برای اسکن به وجود می‌آورد، بلکه رنگ و کنتراست تصویر را برای ایجاد اسکن اسناد با کیفیت بالا تنظیم می‌کند.

 

 

حتی برنامه‌هایی با تشخیص کاراکترها(OCR) وجود دارد، به این معنی که شما می‌توانید اسناد را با گوشی خود اسکن کنید، و سپس از برنامه برای تشخیص و انتخاب متن استفاده کنید. CamScanner یک برنامه اسکنر محبوب است که ویژگی OCR را در خود دارد. همچنین دارای عملکرد چاپ و فکس است که به شما اجازه می‌دهد سند خود را به دستگاه مربوطه ارسال کنید.

 دستگاه‌های GPS

در سال‌های اخیر دستگاه‌های GPS نیاز به نقشه‌های فیزیکی را از بین بردند. و حالا با وجود Google Maps و دیگر برنامه‌های هوایی دیگر نیاز ما به دستگاه‌هایی همچون TomTom یا Garmin نیز از بین رفته است و همه چیز به گوشی شما خلاصه می‌شود.

 

 

نکته‌ی جذاب این برنامه‌ها اینست که نیاز به پرداخت هزینه در نقاط مختلف ندارند و به راحتی بر روی دستگاه قابل بارگیری است. Google Maps به صورت پیش‌فرض بر روی بسیاری از دستگاه‌های اندروید نصب شده است، اما برخی از کاربران ترجیح می‌دهند از دیگر برنامه‌های موقعیت‌یابی استفاده کنند.
Waze یکی دیگر از برنامه‌های راه‌یابی محبوب است که توسط گوگل عرضه شده. این برنامه با مشخص کردن مسیرهای ترافیکی و هشدار به کاربران کمک می‌کند تا مسیر مناسب‌تری انتخاب کنند.

 دستگاه ترجمه

این قبیل دستگاه‌ها بر حسب پیشرفته بودن امکانات مختلفی دارند. بعضی از آنها به صورت مترجم دیجیتالی عمل می‌کنند. بعضی قابلیت ترجمه و بازخوانی جمله را دارند و بعضی هم آن چیزی که می‌گویید را ترجمه می‌کنند. این دستگاه‌ها ازران نیستند در حالی که بسیاری ازبرنامه‌های مترجم دستاوردهای مشابهی دارند. Google Translate دربعضی اوقات ترجمه‌ی یک متن را برای ما می‌خواند.

 

 

Conversation Translator یکی دیگر از برنامه‌های رایگان مترجم است که گفتگوی شما را به متن و صوت زبان مقصد ترجمه می‌کند. در واقع برای بسیاری از زبان‌ها قابلیت ترجمه را دارد.

 پخش‌کننده‌های موزیک قابل حمل

 

 

تقریبا یک دهه پیش، همه می‌خواستند یک iPod داشته باشند. اگر هم قادر به خرید آن نبودند یک برند دیگری خریداری می‌کردند. در حالی که امروزه شاید به سختی بتوان کسی را یافت که از پخش‌کننده موزیک، به تنهایی استفاده کنند. حتی پخش‌کننده‌های پیشرفته‌ای که می‌توانند ویدئو هم اجرا کنند با برنامه‌های موبایلی جایگزین شده‌اند. ماجرا از این هم فراتر رفته و در برخی موارد کاربران نیاز به دانلود آهنگ هم ندارند و می‌توانند مستقیما از برنامه‌هایی نظیر Google Music، Spotify و SoundCloud، به موسیقی دلخواه گوش سپارند.

 کارت‌خوان‌ها و کارت اعتباری

عابر کارت و کارت‌خوان‌ها در حال پیشرفت و توسعه هستند. در همین حین برنامه‌هایی نیز هستند که جایگزین آنها شوند. Android Pay یک جایگزین محبوب برای عارت اعتباری است. اما برنامه‌های دیگری نیز هستند که نه تنها جایگزین کارت اعتباری شما می‌شوند بلکه کارت‌خوان نیز هستند.

 

 

با Snapscan، شما فقط نیاز به اسکن یک کد QR ارائه شده توسط فروشگاهی که بازدید می‌کنید و وارد کردن مبلغ پرداخت را به برنامه دارید. این برنامه از جزئیات وارد شده توسط کاربر استفاده می‌کند. این مشخصات قابل رویت نیست و برای پرداخت مبلغ نیاز به وارد کردن یک کد دارد.

برخی از شرکت‌های کارت اعتباری مانند MasterCard برنامه‌های پرداخت بانکی مخصوص مشتریان را ارائه می‌دهند. متاسفانه، این برنامه‌ها مخصوص کارت‌های برند خاص هستند و تا همه‌گیر شدنشان در ایران، مسیری طولانی وجود دارد.

Join the Conversation

2 Comments

  1. اقا یوسف اصلی ترینش بنظرم دوربین دیجیتال های خانگیه که الان تو خونه ها دیگه داره خاک میخوره.
    ممنون بابت مطالبتون.

  2. اقا یوسف اصلی ترینش بنظرم دوربین دیجیتال های خانگیه که الان تو خونه ها دیگه داره خاک میخوره.
    ممنون بابت مطالبتون.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *