امروزه راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد و افراد زیادی هستند که مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین را بر عهده دارند یا حداقل فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند! فروشگاه‌های اینترنتی یکی از اولین‌ گزینه‌ها برای افرادی است که می‌خواهند به دنیای آنلاین و راه‌اندازی کسب‌وکار در این فضا قدم بگذارند!راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین در ابتدا نیازمند محصول یا خدماتی برای ارائه به کاربران است و این محصولات نیازمند محیطی برای معرفی و فروش به کاربران است. اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشید، در ابتدا باید به فکر طراحی یک سیستم مدیریتی برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود باشید. طراحی این سیستم می‌تواند به صورت اختصاص باشد یا از سیستم‌های فروشگاه‌ساز آماده استفاده کنید که قابلیت‌های موردنیاز شما را در خود جای داده‌اند!در این مقاله قصد داریم به بررسی معیارهایی برای انتخاب سیستم فروشگاه‌‎ساز بپردازیم که با استفاده از آن قادر به انتخاب راحت‌تر سیستم مدیریتی خود جهت راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باشید.

سیستم فروشگاه‌ساز چیست؟

سیستم‌های فروشگاه‌ساز برخی از سیستم‌های تحت وب هستند که به کاربران مختلف کمک می‌کنند تا بدون هزینه‌های سنگین به راحتی فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی و آن را مدیریت کنند. در دنیای وب فارسی نیز فروشگاه‌سازهای مختلفی وجود دارند که توسط توسعه‌دهندگان ایرانی طراحی‌ شده یا توسط چنین افرادی از زبان‌های مختلفی به زبان فارسی ترجمه‌ شده‌اند.ما در بخش توسعه وب به بررسی چگونگی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از فروشگاه‌ساز ووکامرس پرداختیم. سیستم‌های فروشگاه‌ساز به شما از فرآیند درج محتوای محصول تا مرحله تحویل کالا به مشتری، قابلیت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که تمامی این فرآیندها به سادگی صورت بگیرد و نیازی به دخالت نیروی انسانی در این فرآیندها نباشد، اما ممکن است این سوال مطرح شود که کدام سیستم فروشگاه‌ساز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بهتر است؟ در ادامه به بررسی برخی از مواردی که باید در هنگام راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی رعایت کنید خواهیم پرداخت .

لیستی از نیازهای خود برای انتخاب یک سیستم فروشگاه‌ساز تهیه کنید!

اولین قدم شناخت نیازهای و خواسته‌های خود از یک سیستم فروشگاه‌ساز است! پیش از آنکه بخواهید هر اقدام دیگری انجام دهید، یک قلم و کاغذ در کنار خود قرار دهید و لیست کاملی از نیازهای خود را (هرچند ساده باشند!) تهیه کنید. این لیست را مجددا بر اساس اولویت‌ها و نیازهای مهم‌تر خود بازنویسی کنید تا بدانید با ارزش‌ترین معیارهای شما از انتخاب یک فروشگاه‌ساز چه مواردی هستند! این انتخاب را می‌توانید با خرید یک سیستم کامپیوتر مقایسه کرد؛ در هنگام خرید یک سیستم شما باید نیازهای خود را به فروشنده بگویید تا بتواند شما را بهتر راهنمایی کند! برخی از افراد نظیر گیمرها نیازمند یک سیستم بسیار قدرتمند با پردازنده بالا هستند اما برخی دیگر از افراد نظیر برنامه‌نویسان ممکن است نیازمند یک سیستم ضعیف‌تر باشند که تمامی این‌ها بر اساس نیاز شما تعیین می‌شوند.

سوالات مهم در راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین و انتخاب سیستم مدیریت

در انجام هر فعالیت و امری که قصد آن را داشته باشید، همیشه تعدادی سوال وجود دارند که در رسیدن شما به نیاز خودتان کمک زیادی می‌کنند! در انتخاب یک سیستم فروشگاه‌ساز مناسب نیز شما نیازمند پاسخ به برخی از سوالات هستید که در این بخش به بررسی دقیق آنها خواهیم پرداخت.

  • نیازها و ارزش‌های خود را تعیین کنید: پیش از آنکه بخواهید اقدام به انجام کاری کنید، از خودتان بپرسید که چه امکاناتی در سیستم فروشگاه‌ساز نیاز دارید؟ تمامی این نیازها را باتوجه به اولویت‌ها لیست کنید و اهمیت اولویت‌بندی آنها زمانی تعیین می‌شود که بخواهید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها برخی از قابلیت‌ها را از سیستم فروشگاه‌ساز خود حذف کنید.
  • چه کسی قرار است وب‌سایت فروشگاهی شما را راه‌اندازی کند: دومین موردی که اهمیت زیادی دارد، این است که قرار است چه کسی فروشگاه شما را طراحی کند؟ اگر قرار است فروشگاه خود را به دست طراحان یا شرکت‌های طراحی سایت بدهید، از یک شرکت معتبر کمک بگیرید تا نیاز به دوباره‌کاری نداشته باشید! بسیار مشاهده شده است که افراد زیادی به دلیل هزینه‌های کمتر به سراغ افراد نابلد می‌روند که سبب می‌شود دوباره به سمت شرکت‌های معتبر بیایند ،در اینصورت نه تنها به شرکت‌ها هزینه‌های طراحی سایت را پرداخت می‌کنند، بلکه یک هزینه اولیه را به افراد نا وارد داده‌اند و در بیشتر مواقع چنین افرادی حاضر با بازگردانی هزینه اخذ شده نخواهند بود.
  • چقدر در روز وقت و انرژی برای مدیریت فروشگاه را دارید: یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبب شکست کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود، کمبود وقت و انرژی مدیران آن است! هر وبسایتی در روز از شما مدت زمانی را خواهد گرفت که این مدت زمان بسته به نوع کسب‌وکار ممکن است تا روزی ۱۰ ساعت نیز نیازمند زمان و انرژی شما باشد. بنابراین پیش از آنکه بخواهید کاری را شروع کنید، به وقت خالی خود در روز و میزان انرژی خود توجه کافی را داشته باشید.

استفاده از سیستم‌های فروشگاه‌ساز به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بدون آنکه بخواهید در آن به صورت دستی دخالت داشته باشید، به کاربر ارائه کنید. ارائه محصول به کاربران به معنای مشاهده محصول توسط کاربر، پرداخت هزینه، دریافت اطلاعات و آدرس مشتریان، ثبت اطلاعات سفارش در بخش مدیریت و تحویل کالا به مشتریان است. در این مقاله به بررسی برخی از مواردی که در انتخاب یک فروشگاه‌ساز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *