اگر مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین را بر عهده دارید و به دنبال افزایش فروش محصولات خود هستید، باید با مفاهیم مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال آشنا باشید. در دیجیتال مارکتینگ مفاهیم زیادی وجود دارند که هریک از آنها ارزش زیادی دارند و برای افزایش درآمد و فروش محصول یا خدمات خود باید تمامی این مفاهیم را در حوزه کسب‌وکار بکار بگیرید. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از مفاهیم بسیار مهم و ارزشمند بازاریابی به نام قیف بازاریابی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید نرخ فروش سایت خود را بررسی کنید.

قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیست؟

قیف بازاریابی مفهومی در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که رفتار کاربران را از زمان مشاهده محصول تا هنگام تکمیل فرآیند خرید بررسی می‌کند؛ در واقع قیف بازاریابی میزان ریزش کاربران را در این مسیر نشان می‌دهد و طبیعی است که نباید انتظار داشت تمامی کاربرانی که از یک محصول موجود در سایت شما بازدید می‌کنند، آن را خریداری نمی‌کنند. حالت ایده‌‎آل برای مدیران کسب‌وکارها این است که تمامی کسانی که از محصول بازدید می‌کنند را به خرید تشویق کنند و در واقع به دنبال افزایش بازده این فرآیند هستند. مسائل بازاریابی آنلاین نیز به دو دلیل عمده بوجود آمده‌اند که اولین آن جذب کاربران و دومین موضوع افزایش نرخ خرید و تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار است. استفاده از قیف بازاریابی در این میان اهمیت دارد و برای بررسی رفتار کاربران و مرحله ریزش کاربران و ارائه راه‌کار برای رفع آن است. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم تا بتوانید نرخ فروش خود را افزایش دهید.

قیف بازاریابی و کاربران سایت

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که چرا از عنوان قیف بازاریابی برای این موضوع استفاده شده است و آیا ارتباطی میان شکل قیف و این موضوع وجود دارد یا خیر! باید بگوییم شکل قیف و این مسئله بی ارتباط نیستند و کاملا باهم مرتبط هستند. شکل یک قیف را در نظر بگیرید که قسمت بالایی آن گنجایش بیشتری دارد و هرچه به سمت پایین‌تر حرکت می‌کنیم، از گنجایش آن کاسته می‌شود؛ در وبسایت نیز به همین صورت است! اگر به بررسی کاربران یک سایت بپردازید متوجه می‌شوید که در ابتدا کاربران زیادی از یک محصول بازدید می‌کنند اما تعداد بسیار محدودی از آنها اقدام به خرید محصول می‌کنند. همین بررسی‌ها سبب شده است تا بسیاری از کاربران به این سوال فکر کنند که چرا درصد فروش آنها نسبت به بازدید بسیار کمتر است و در این میان چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ قیف بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بتوانید مرحله دقیق ریزش عمده کاربران را تشخیص دهید و تغییراتی در ساختار آن ایجاد کنید.

استفاده از قیف بازاریابی برای افزایش نرخ تبدیل

تا اینجا احتمالا متوجه اهمیت قیف بازاریابی شده‌اید و باید بگوییم که این مسئله برای افزایش نرخ تبدیل کاربرد دارد! وظیفه مدیریت کسب‌وکار و مسئول بازاریابی یک محصول است است که تا حد امکان قیف بازاریابی خود را به یک استوانه تبدیل کنند که بسیاری از بازدیدکنندگان اقدام به تهیه محصول نمایند. میزان ریزش کاربران در ابتدای قیف بیشتر است؛ دلیل این موضوع نیز کنجکاوی کاربران برای مشاهده محصول و کاربرد آن است و نه نیاز کاربران! به همین دلیل راه‌حلی برای این بخش از ریزش به صورت حرفه‌ای وجود ندارد اما ریزش‌های مرحله بعدی بسیار مهم‌تر هستند! زیرا کاربری که پس از مشاهده محصول به بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازد قطعا به آن محصول نیاز دارد و ممکن است ویژگی‌های محصول آنها را از خرید بازدارد!

اهمیت بازاریابی محتوا در قیف بازاریابی

یکی از روش‌های بازاریابی که می‌توان آن را مهم‌ترین بخش از بازاریابی دیجیتال دانست، بازاریابی محتوایی یا Content marketing است که اهمیت بسیار زیادی دارد. در قیف بازاریابی و تشویق کاربران برای خرید محصولات نیز بازاریابی محتوایی اهمیت زیادی دارد! شاید به عنوان یک وبمستر فکر کنید که بازاریابی محتوایی برای جذب کاربر برای ابتدای قیف است اما این موضوع صحت ندارد! در واقع کاربران می‌توانند از روش‌های مختلفی نظیر تبلیغات، ایمیل مارکتینگ و… نیز به سایت شما بیایند اما با این روش‌ها نمی‌توان آنها را به انتهای قیف رساند؛ در این میان بازاریابی محتوا برجسته‌تر می‌شود و بیشتر به چشم مخاطبان می‌آید. بنابراین در قیف بازاریابی کیفیت محتوا، استراتژی محتوا، نوع محتوا و همچنین بازاریابی محتوا بسیار مهم است و اگر می‌خواهید کاربران خود را به خرید محصولات که نتیجه آن افزایش نرخ تبدیل است، دعوت کنید بیشتر بر روی بازاریابی محتوای کسب‌وکار خود نسبت به تبلیغات اینترنتی و سایر روش‌های موجود برای جذب کاربران کار کنید.

قیف بازاریابی شامل چهار مرحله اصلی می‌شود که در این مقاله به بررسی جزئی این مراحل و در مقالات بعدی به بررسی مفصل این چهار مرحله خواهیم پرداخت.

  • کشف مشتریان و جذب کاربران: اولین مرحله یک قیف بازاریابی را مرحله کشف تشکیل می‌دهد که شاید بتوان آن را مهم به شمار آورد؛ زیرا بخش‌های دیگر پایه و اساس سایر مراحل قیف بازاریابی را تشکیل می‌دهد.
  • جلب توجه کاربران جذب شده از مرحله اول: در مرحله بعدی باید سعی کنید نظر مشتریان جذب شده در مرحله اول را جلب کنید؛ در واقع باید نکات مثبت و مزیت‌های محصولات خود را به آنها نمایش دهید.
  • تبدیل کاربران جذب شده به مشتریان: در این مرحله باید با توجه به استراتژی‌های مناسب کاربرانی که وارد مرحله دوم شده‌اند را تشویق به خرید محصول از وب‌سایت شما کنند.
  • نگهداری مشتریان: این مرحله در واقع پس از خرید کاربران اتفاق می‌افتد که می‌تواند شامل خدمات پس از فروش، پشتیبانی و… شود.

در این مقاله به بررسی برخی از مفاهیم مربوط به قیف بازاریابی و مراحل اصلی آن پرداختیم؛ در مقالات بعدی نیز به بررسی مفاهیم دیگر و بررسی کامل چهار مرحله قیف بازاریابی خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *