وجود سیستم‌های مدیریت محتوا به کاربران در عرصه وب کمک بسیار زیادی کرده‌ است و به هریک از کاربران اجازه راه‌اندازی وب‌سایت بدون نیاز به دانش کدنویسی در کمترین زمان ممکن را می‌دهد. امروزه استفاده از CMSها به جای طراحی و برنامه‌نویسی اختصاصی سیستم‌های مدیریتی بسیار فراگیر شده است به گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های طراحی سایت از چنین سیستم‌های آماده‌ای استفاده می‌کنند. سوالی که ممکن است بسیاری از کاربران با آن مواجه باشند این است که کدام یک از سیستم‌های مدیریت محتوا برای آنها بهتر است و این تصمیم‌گیری باید باتوجه به موارد متعددی باشد.

در مقالات قبلی به مقایسه ویژگی‌های مختلف دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا پرداختیم ؛ اما این ویژگی‌ها کافی نیست و در این مقاله نیز به بررسی ویژگی‌های دیگری از جوملا و وردپرس و همچنین مقایسه بین این دو سیستم خواهیم پرداخت.

امنیت

امنیتی یکی از موارد است که در هر سیستم یا وسیله‌ای همیشه حائز اهمیت بوده است و توجه کاربران زیادی را به خود جلب نموده است. امنیت به میزان جلوگیری از نفوذ هکران و افراد نفوذگر به سیستم‌های مدیریتی گفته می‌شود که هرچقدر این نفوذپذیری کاهش یابد، امنیت یک CMS بیشتر خواهد بود. امنیت وب سایت ارتباط مستقیمی به حفره یا باگ‌های موجود در یک سیستم مدیریت محتوا دارد و می‌توان بحث امنیت یک سایت را با چنین مواردی بررسی و تکمیل نمود. در بخش قبلی خدمت شما کاربران بحث کدباز بودن سیستم‌ مدیریت محتوای وردپرس را بیان کردیم که این امکان به شما قابلیت شخصی‌سازی سیستم‌های مختلف را می‌دهد؛ اما گاهی همین قابلیت بسیار سودمند می‌تواند امنیت سایت شما را به خطر بیندازد. اپن سورس بودن یک سیستم به معنای اطلاع تمامی کاربران و کدنویسان از نحوه کدهای یک سیستم مدیریت محتوا است که این عامل سبب می‌شود تا هکران به راحتی بتوانند به نقاط ضعف سایت شما پی ببرند و در صورت امکان به موارد امنیتی سایت شما نفوذ کنند. این نفوذ کاربران می‌تواند عامل بسیار مهمی در از دست رفتن اطلاعات و حتی بدست آوردن اطلاعات حیاتی سایت توسط کاربران است.

تامین امنیت وردپرس با تنظیمات افزونه Wordfence Security

وردپرس در گذشته سیستم امنیتی ضعیف در میان سایر سیستم‌های مدیریت محتوا به شمار می‌رفت اما امروزه با بروزرسانی و توسعه این CMS به یکی از قدرتمندترین و ایمن‌ترین سیستم‌های موجود در میان تمامی CMSهای توسعه یافته در دنیا به شما می‌رود که این مورد می‌تواند یکی از مهم‌ترین مزیت‌های وردپرس به شما آید. از طرفی جوملا را نیز می‌توان به عنوان یکی از ایمن‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در نظر گرفت که از ابتدا این مزیت مورد توجه کاربران استفاده‌کننده از آن قرار داشت.

هزینه استفاده و نگهداری

اگر بخواهیم این دو سیستم‌ مدیریت محتوا را از لحاظ هزینه‌ها بررسی کنیم، باید به دو بخش هزینه استفاده و هزینه نگهداری آن به بحث بپردازیم. هزینه استفاده از این دو سیستم مدیریت محتوا به دلیل اپن سورس بودن و توسعه رایگان آنها رایگان و بدون هزینه است اما اگر بخواهیم این دو سیستم مدیریت محتوا را از لحاظ هزینه نگهداری بررسی کنیم، باید به بحث درباره موارد مختلفی بپردازیم.

هزینه هاست و سرور: اولین موردی که می‌توان در زمینه نگهداری سایت مطرح کرد، بحث خرید هاست و خرید سرور است. سیستم‌های مدیریت محتوا معمولا فضای زیادی از هاست یا سرور را اشغال نمی‌کنند اما بهینه بودن آن به می‌تواند به صرفه جویی در مورد حافظه و پهنای باند کمک کند. البته باید در نظر داشت که هزینه‌های سرور به میزبان اطلاعات سایت شما نظیر تصاویر، مطالب، فایل‌ها و… اشاره کرد.

هزینه‌های جانبی: در بسیاری از سایت‌های علاوه بر هزینه‌های نگهداری نظیر هاست و سرور، نیاز به هزینه تبلیغات اینترنتی و سایر سیستم‌های جانبی اشاره کرد که تمامی این موارد به میزان استفاده شما بستگی دارد.

سفارشی‌سازی ظاهر و قالب سایت

یکی از مواردی که بسیاری از کاربران در مدیریت سایت خود ممکن است به آن نیاز داشته باشند، سفارشی‌سازی و اختصاصی‌سازی ظاهر و قالب سایت است. امروزه وجود صفحه‌ساز‌های مختلف در وردپرس به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با قابلیت Drag & Drop انواع قالب‌ را شخصی‌سازی کنید. در گذشته بدون وجود صفحه‌ساز‌ها یکی از مشکلات بسیاری از کاربران سخت بودن شخصی‌سازی قالب بود که این مشکل امروزه در میان کاربران وجود ندارد. در جوملا نیز در گذشته شخصی‌سازی امری ساده نبود اما امروزه با استفاده از ماژول‌های مختلف این امر ساده‌تر شده است.

سطح دسترسی کاربران مختلف

یکی از مواردی که در میان وبمستران بسیار رایج است، سطح دسترسی کاربران به صفحات مختلف است؛ به طور مثال فرض کنید در سایت خود صفحه‌ای دارید که می‌خواهید تنها برخی از نقش‌های کاربری خاص به آن دسترسی داشته باشند! این سطح دسترسی در وردپرس وجود ندارد اما امروزه با استفاده از افزونه وردپرس  می‌توانید سایت خود را به این قابلیت مجهز کنید. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جوملا در مقایسه با وردپرس را همین مورد دانست که به صورت پیشفرض این قابلیت در آن تعبیه شده است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید برای مطالب یا صفحات دلخواه خود نقش‌های کاربری خاص را برای نمایش مطلب به آنها انتخاب کنید.

آموزش سطح دسترسی یا permissions در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای بهینه

یکی از دیگر مواردی که می‌توان آنها را مقایسه کرد، بهینه بودن این دو سیستم مدیریت محتوا است. وردپرس امروزه جزء برترین و بهینه‌ترین سیستم‌های مدیریت به شما می‌آید اما جوملا به اندازه کافی بهینه نیست و نیاز به اعمال تنظیماتی برای بهینه بودن آن خواهید داشت.

نتیجه‌گیری: بسیاری از کاربران برای انتخاب CMS دلخواه خود نیاز به مقایسه میان سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف دارند که در این مقاله و مقاله گذشته به بررسی دو سیستم جوملا و وردپرس پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *