دراپ‌باکس و گوگل درایو دو سرویس ذخیره سازی ابری مهم هستند که در حال حاضر طرفداران زیادی دارند. اما برای کسانی که به تازگی می‌خواهند کار با سرویس‌های ابری را شروع کنند، همیشه این سوال مطرح است که کدام یک از آن‌ها را باید برگزینند. جواب این سوال بسته به نوع استفاده‌ی شما از این سرویس‌هاست، چیزی که ما می‌توانیم برایتان واکاوی کنیم، عملکرد و سرویس‌دهی این دو در پلت‌فرم‌های مختلف است.

ارزش اکانت

در ابتدا باید مقایسه‌ای داشته باشیم بین ارزش هر کدام از اکانت‌های این دو سرویس. هر دو سیستم یک حجم رایگان برای کاربرانشان در نظر گرفته‌اند که این مقدار در گوگل درایو ۱۵ گیگ و در دراپ‌باکس تنها ۲ گیگ است. البته در صورت دعوت کاربران دیگر در دراپ‌باکس، می‌توانید ۵۰۰ مگ هر بار به این میزان اضافه کنید.

پرداخت سالانه در دراپ‌باکس و گوگل درایو به یک شکل است. دراپ باکس به ازای ۲ ترابایت از شما ۱۱۹٫۹۸ دلار می‌گیرد و گزینه‌ی پرداخت ماهانه ندارد، اما در گوگل درایو این میزان برای هر ماه ۹٫۹۹ دلار و به صورت سالانه ۹۹٫۹۹ دلار است. در واقع اگر بخواهید هر ماه هزینه را پرداخت کنید و از تخفیف پرداخت یکباره استفاده نکنید، گوگل درایو نیز سالانه ۱۱۹٫۸۸ دلار برایتان هزینه در پی خواهد داشت.

سازگاری این سرویس‌ها با پلت‌فرم‌های مختلف

گوگل درایو بر روی ویندوز‌های ۷ تا ۱۰، مک، iOS و اندروید به خوبی کار می‌کند. شما نمی‌توانید از اپلیکیشن روی لینوکس استفاده کنید اما از طریق مرورگر امکان استفاده روی آن سیستم عامل نیز وجود دارد.

دراپ باکس مضاف بر  ویندوز ۷ تا ۱۰، مک، iOS و اندروید، روی لینوکس هم برنامه‌ی اختصاصی دارد. همچنین از سیستم‌هایی همچون Xbox One نیز پشتیبانی می‌کند.

نسخه تحت وب دراپ‌باکس و گوگل درایو

نسخه تحت وب هر دوی این سرویس‌ها، به شما اجازه می‌دهند تا به مرور، دانلود و حتی ویرایش فایل‌های خوب بپردازید. اما نکته مهم در مورد گوگل درایو، نسخه آفیس آنلاین آن است که اجازه می‌دهد تا در برنامه‌های مختلف بتوانید سندهای متفاوت را ویرایش حرفه‌ای کنید و تمامی این ابزارهای به رایگان در اختیارتان گذاشته می‌شود. از طرفی دراپ باکس به وسیله‌ی MS Office امکان ویرایش فایل‌های .ocx، .xlsx و .pptx را به کاربرانش می‌‌دهد.

با این که امکانات گوگل داکس کمک شایانی به بهبود عملکرد تحت وب گوگل درایو می‌کند، اما دراپ باکس با ارائه API سرویس خود، باعث شده تا ابزارهای بسیار زیادی برای این سرویس ارائه شود که هر کدامشان به بهبود عملکرد آن برای کاربران مختلف کمک می‌کند.

نرم‌افزارهای دسکتاپ و موبایل

نسخه‌های مربوط به دستکتاپ در هر دو سرویس تقریبا شبیه به هم هستند و جدا از امکانات موجود در نسخه وب، امکان همگام سازی را نیز به شما می‌دهند. در مجموع می‌توان در این نسخه‌ها دراپ‌باکس را کمی انعطاف‌پذیرتر به شمار آورد. نکته دیگر این است که با توجه به همکاری دراپ‌باکس با ویندوز، این اپلیکیشن در پلت‌فرم Universal Windows Platform قرار داده شده که امکانات جزیی بیشتری در اختیارتان می‌گذارد.برای مثال شما می‌توانید از داخل اکسپلورر فایل‌ها را به صورت کشیدن و رها کردن روی سرویس ابری خود آپلود نمایید.

رمزنگاری

دراپ‌باکس ازسطح ۲۵۶-bit AES برای رمزنگاری استفاده می‌کند که سیسم پیچیده و بسیار امنی است. گوگل درایو در سمتی از  ۱۲۸-bit AES استفاده می‌کند که اگر چه سیستم ضیعف‌تری‌ست، اما کماکان بسیار امن به حساب می‌آید. مخصوصا این که گوگل درایو برای جا به جایی فایل‌ها از رمز‌نگاری ۲۵۶-bit SSL بهره می‌برد که بهتر از دراپ‌باکسی است که از سیستم ۱۲۸-bit SSL برای این کار استفاده می‌کند. هر دوی این سیستم‌ها نیز از ورود دو مرحله‌ای بهره می‌برند.

پشتیبانی از فایل‌هایی با فرمت‌های مختلف

گوگل درایو حدودا از ۳۰ نوع فایل برای نمایش در مرورگر خود پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید عکس‌ها، ویدیوها، موسیقی‌ها، فایل‌های آفیس مایکروسافت، فایل‌های گرافیکی که در محصولات اپل و ادوبی ساخته شده‌اند و خیلی دیگر از فایل‌‌ها را در خود مرورگر این برنامه ببینید.

در دراپ باکس این محدودیت کمی بیشتر بوده و بعضی از فایل‌های قید شده را نمی‌توانید در خود دراپ‌باکس تماشا کنید، اما در نهایت امکان آپلود هر فایلی تقریبا در هر دوی این سرویس‌ها وجود دارد.

Join the Conversation

2 Comments

  1. اون 15 گیگی که گوگل درایو فضا میده، فایل‌هاش هیچ‌وقت پاک نمیشه و دائمی است؟
    اگر فایل کپی رایت دار، به صورت زیپ + پسورد داخلش ریخته بشه، امکانش هست کپی رایت بخوره و حذف بشه؟
    ممنون

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *