مواردی پیش می‌آید که شما کاری را روی دستگاه خود در حال انجام دارید، اما باید از خانه بیرون بروید و دستگاه باید به صورت خودکار خاموش یا هایبرنیت شود. متاسفانه ویندوز ابزار داخلی در دسترسی برای این کار ندارد و اگر بخواهید این کار را بدون یک نرم‌افزار جانبی انجام دهید، باید از کدهای دستوری استفاده کنید.

اما ما در این نوشته یک نرم‌افزار ساده، کم حجم و رایگان به شما معرفی خواهیم کرد که به وسیله‌ی آن می‌توانید به راحتی دستگاه خود را برای خاموش شدن، راه اندازی مجدد، هایبرنیت و … برنامه‌ریزی کنید.

WinExit نام برنامه‌ای است که شما به راحتی می‌توانید از طریق این لینک آن را به رایگان دانلود کنید. نرم‌افزاری که تنها 5 مگابایت است و نیازی به نصب هم نداشته و به راحتی بعد از دانلود آن را اجرا می‌کنید.

از نظر ظاهر نیز WinExit ساده اما کارآمد است و همه‌ی ابزارهای آن در دسترس بوده و نیازی به رفتن داخل منوهای تو در تو برای انجام کاری ندارید. در بخش Action to perform یک منوی کرکره‌ای می‌بینید که تمامی عملکردهای قابل زمانبندی در آن قرار گرفته است. گزینه‌های مختلف در این منو به شرح زیر هستند:

  • Power Off: خاموش کردن
  • Restart: راه اندازی مجدد
  • Sleep: دستگاه در حالت حداقل مصرف انرژی قرار می‌گیرد
  • Hibernate: خاموش کردن با فظ پرونده‌ها، برنامه‌ها و دیگر مواردی که روی دستگاه باز دارید
  • Lock : قفل کردن
  • Log Out: بیرون آمدن از اکانت

بعد از این که گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کردید، شما دو حالت برای زمان بندی خواهید داشت. یکی گزینه‌ی اول است که در آن شما مدت زمان مشخصی برای این کار، مثلا 5 دقیقه قرار دهید و بعد از زدن دکمه Start 5 طول می‌کشد برنامه گزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید را اعمال کند.

حالت دیگر، تعیین یک زمان مشخص برای این کار است. برای مثال شما روز و ساعت مشخصی را در نظر می‌گیرید و بعد از زدن  Start، در آن تاریخ و ساعت مشخص، مثلا دستگاه خاموش یا قفل می‌شود. برای انتخاب تاریخ، یک تقویم برای شما باز می‌شود که باید به میلادی آن را وارد کنید و ساعت را نیز در کنارش انتخاب کنید. این انتخاب‌ها نیز بر اساس زمان و تاریخ دستگاه شما اعمال می‌شود.

بعد از این که زمان مورد نظر سر رسید، از سی ثانیه قبل تایمری بر روی صفحه به نمایش در می‌آید که شما با کلیک بر روی Click here to abort می‌توانید آن را لغو کنید، اما اگر سی ثانیه به اتمام برسد، عملکردی که در نظر گرفته‌ایم انجام می‌شود.

در نوار وضعیت برنامه یک سری گزینه‌ها نیز وجود دارد که شما می‌توانید به جای کلیدهای موجود در منو استارت از آن‌ها استفاده کنید. شما این گزینه‌ها را در بخش Quick actions می‌بینید. با کلیک بر روی آن‌ها، بدون در نظر گرفتن زمان، سریعا انجام خواهد شد.

در حالت پیش فرض، بعد از اینکه روی هر کدام کلیک کردید، از شما سوالی پرسیده می‌شود که آیا از انجام آن مطمئن هستید یا نه. اگر تیک Ask before a quick actions را بردارید، این سوال دیگر از شما پرسیده نمی‌شود.

WinExit هم به صورت 32 بیت و هم 64 بیت ارائه شده و از ویندوز XP به بالا همه می‌توانند آن را روی دستگاه‌های خود نصب کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *