استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس مزیت‌های منحصر به فرد خود را دارد که شاید بسیاری از سیستم‌های مدیریتی آن را نداشته باشند و یا در صورت وجود چنین امکانی در آن ممکن است به گستردگی وردپرس نباشد. از طرفی وردپرس نیز در کنار مزیت‌‎های منحصر به فرد خود مشکلات خود را دارد که هریک از این مشکلات می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور برای شما دردسر‌هایی نیز بوجود آورند. از این‌رو باید به مشکلاتی که ممکن است در میانه مسیر برای شما بوجود بیاید توجه زیادی کنید تا در صورت بروز ممکن بتوانید به راحتی آن را رفع نمایید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است باوجود امن بودن وردپرس برای شما به‌وجود آید، مشکل هک شدن و نفوذ‌پذیری وردپرس است.

اگر شما نیز یکی از کاربران سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستید لازم است با نشانه‌های هک شدن وردپرس آشنا باشید تا در صورت هک شدن خود متوجه شوید و نفوذ‌پذیری سایت خود را از این طریق تامین کنید؛ البته توجه داشته باشید که آشنایی با این موارد باید در کنار اعمال تمامی تنظیمات امنیتی وردپرس باشد.

کاهش ترافیک وردپرس به‌صورت ناگهانی

اگر شما یکی از وب‌مستران هستید باید آنالیز وب سایت وردپرسی خود را فراموش نکنید! آنالیز ترافیک سایت باید در درجه‌اول قرار بگیرد و لازم است بدانید کاهش یا افزایش ناگهانی ترافیک سایت امری اتفاقی نیست و باید به‌دنبال دلیل برای آن باشید.

کاهش ناگهانی ترافیک ممکن است بدلیل استفاده از بد‌افزار‌های امنیتی می‌باشد که ترافیک سایت شما را به صورت ناگهانی کاهش می‌دهد

یکی از سرویس‌های امنیتی که گوگل به وب مستران ارائه می‌کند، سرویس Google safe browsing است که استفاده از آن می‌تواند با هشدار‌هایی که به کاربران می‌دهد از سایت شما محافظت نماید.

جالب است بدانید این سرویس از وجود ۲۰ هزار وب سایت برای بدافزار و ۵۰ هزار سایت برای فیشینگ اطلاع می‌دهد. اصرار ما برای اهمیت دادن به امنیت وب سایت نیز بدون شک بخاطر همین آماره خیره‌کنند می‌باشد.

افزودن لینک‌های مخرب به وب سایت شما

یکی دیگر از راه‌هایی که در میان هکران بسیار متداول و مرسوم است، ایجاد لینک‌های مخرب و ارجاع آنها به سایت‌هایی که توسط موتور‌های جستجو اسپم شناخته می‌شوند است. این لینک‌ها می‌تواند در سئوی سایت شما نیز تاثیر بسیار بدی بگذارد و سایت شما را دچار مشکلات و خسارات جبران‌ناپذیری نماید.

نمایش صفحه دیفیس به جای ایندکس در وردپرس

اگر شما نیز کمی با دنیای وب مستری آشنا باشید حتما صفحاتی تحت عنوان Deface را دیده یا شنیده‌اید و با کارایی آن آشنا هستید!

صفحات دیفیس به صفحاتی گفته می‌شود که نفوذ‌گران و هکران پس از هر‌بار هک کردن سایتی خاص آن را بر روی وردپرس قرار می‌دهند و توسط آن اطلاعاتی از خود را به نمایش می‌گذارند و به اصطلاح قدرت‌نمایی می‌کنند! وجود این صفحات به صراحت نشان‌دهنده‌ی هک شدن سایت شما است که با مشاهده آن باید سریعا به رفع مشکل اقدام کنید.

مشاهده پیغام عدم موفقیت در ورود به پیشخوان وردپرس

ممکن است تا کنون برای شما پیش آمده‌باشد که بخواهید وارد پیشخوان وردپرس شوید ولی در انجام آن موفق نبوده باشید!این امر ممکن است بدلیل حذف اکانت کاربری در وردپرس باشد که با حذف آن دیگر قادر به ورود به مدیریت وردپرس نخواهید بود و با مشکل روبرو می‌شوید. یکی از مواردی که هکران علاقه زیادی به آن دارند، حذف اکانت کاربری مدیریت وردپرس است که با انجام این کار مدیریت نیز قادر به مدیریت به پیشخوان نخواهد بود که در این صورت باید با استفاده از PHPmyadmin اقدام به ایجاد اکانت جدید کنید و به دنبال مشکل بگردید تا سریعا راه نفوذ هکران از این طریق را ببندید.

مشاهده اکانت مشکوک در لیست کاربران

این امر کمتر در میان راه‌های هک وردپرس رایج است اما با این حال مشاهده شده در لیست کاربران اکانت‌هایی بوجود می‌آیند که این اکانت‌ها نقش مدیریت را به خود اختصاص می‌دهند و گاهی شما قادر به حذف چنین اکانت‌هایی نیستید! برای حذف اکانت‌ها می‌توانید از طریق PHPmyadmin یا افزونه‌های مربوطه اقدام کنید اما با اینکار بازهم سایت شما ایمن نخواهد بود و باید به دنبال راه نفوذی که توسط آن چنین اکانت‌هایی بوجود آمده‌اند باشید. البته عدم استفاده از کد امنیتی در فرم‌های عضویت و ورود سایت نیز ممکن است باعث این امر شود اما بوجود آمدن اکانت‌های اسپم در صورت عدم وجود کد امنیتی حتمی است! پس لازم است در ابتدای هر کاری از کد امنیتی نظیر کد امنیتی کپچای گوگل استفاده کنید.

وجود فایل‌ها یا کد‌های مخرب در وردپرس

استفاده از افزونه‌های مختلف نیز ممکن است گاهی برای شما مشکل‌ساز شوند و این مشکلات اعم از کاهش ترافیک یاهک شدن سایت است که باید به آن توجه کنید.استفاده از افزونه‌های تجاری که به صورت رایگان توسط برخی از کاربران ارائه می‌شود از جمله این موارد هستند و در صورت نیاز به افزونه‌ها باید آن را به صورت کاملا اورجینال از مارکت اصلی مربوط به افزونه و طراح افزونه تهیه کنید تا در آینده مشکلات امنیتی گریبان‌گیر شما نشوند.

گاهی بسیاری از افرادی که افزونه‌های تجاری را رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند به فکر چنین اعمالی هستند و در آنها از بدافزارهای مخرب استفاده می‌کنند تا به راحتی قادر به هک سایت شما باشند

قرار دادن چنین افزونه و قالب‌هایی به صورت رایگان در اختیار شما به معنای لطف آنها نخواهد بود و آنها بیشتر به چنین مواردی فکر می‌کنند تا به اطلاعات سایت شما دسترسی کامل داشته باشند و به صورتی که می‌خواهند سایت شما را مدیریت کنند.

در مطلب دیگری می توانید نشانه های هک شدن ورد پرس را بخوانید تا بهتر بتوانید در جهت امن کردن وب سایت خود اقدام نمایید.

نتیجه‌گیری: امنیت یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین مواردی است که باید در هر سیستم مدیریت محتوایی اهمیت زیادی داده شود و در مرحله اول پس از طراحی قرار بگیرد تا در صورت اقدام هکران بتوانید به راحتی جلوی آن را بگیرید از به وجود آمدن مشکلات در امان باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *