اگر سیستم عامل مک شما با مشکلات اساسی دست و پنجره نرم می‌کند، خیلی اوقات راهی جز نصب دوباره‌ی سیستم عامل نخواهید داشت. اما خب برای خیلی‌ها، این نصب ترس از دست رفتن اطلاعات را در پی دارد. به همین خاطر ما آموزش امروز را برای شما تهیه کرده‌ایم تا بدون این که نگران از دست رفتن اطلاعات خود باشید، سیستم عامل مک خود را از نو نصب نمایید.

گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات مک

با توجه به این که خیلی اوقات ممکن است در مسیر نصب، بعضی اطلاعات دچار خرابی شوند و یا اینکه سیستم عامل شما به درستی کار نکند و مجبور باشید آن را دوباره نصب کنید بهتر است که یک نسخه پشتیبان از آن داشته باشید تا خیالتان از هر بابت راحت باشد. بهترین راه حل برای گرفتن نسخه پشتیبان از مک، استفاده از ابزار Time Machine است.

راه‌اندازی Time Machine کار بسیار ساده‌ای است. کافی‌ست از System Preferences گزینه‌ی Time Machine را انتخاب کرده و از مسیر پیش فرض، گزینه‌های مد نظر خود را انتخاب کنید و در نهایت نسخه پشتیبان را تهیه کنید تا در مسیر نصب دوباره، اگر به هر صورت، مشکلی پیش آمد، اطلاعات شما دست نخورده باقی بماند.

نصب دوباره‌ی مک بدون از دست رفتن اطلاعات

سیستم عامل شما یک محیط مخصوص برای بازآوری به نام  macOS Recovery دارد. برای نصب دوباره‌ی مک، شما می‌توانید از این محیط استفاده کنید.

برای شروع ابتدا باید مک را در حالت macOS Recovery اجرا کنید. برای ورود به این محیط در دستگاه‌هایی که دارای پردازنده اینتل هستند، در زمان اجرا باید، کلید‌های Cmd + R را نگهدارید تا این که لوگوی اپل برایتان به نمایش گذاشته شود. اما اگر از دستگاه‌های جدیدتر مک که از پردازنده‌های خود این شرکت بهره می‌برد استفاده می‌کنید، باید زمان روشن شدن دستگاه، دکمه پاور را نگهدارید تا گزینه‌های مختلف برای شما به نمایش گذاشته شود. سپس از Options گزینه‌ی Continue را انتخاب کنید تا صفحه استارت آپ را مشاهده کنید.

بعد از این که وارد محیط macOS Recovery شدید، دیگر مهم نیست که پردازنده شما اینتل یا مک باشد، روند کار از این جا به بعد یکی خواهد بود. در ادامه باید اکانت ادمین دستگاه را انتخاب کنید که دسترسی کامل به همه چیز داشته باشید و سپس پسورد درست را وارد نمایید. از گزینه‌های پیش رو روی  Reinstall macOS (نسخه مورد نظر)  کلیک کرده و در نهایت روی Continue بزنید.

Continue را انتخاب کنید. این بخش برای بحث لایسنس برنامه‌ها است. سپس باید درایوی که مک باید در آن استارت شود را انتخاب کنید. برای مثال Macintosh HD را انتخاب کرده و دوباره روی Continue بزنید. البته ممکن است که اسم درایوهای خود را تغییر داده باشید، پس بسته به دستگاه شما این بخش متفاوت خواهد بود.

حالا باید صبر کنید تا مراحل نصب دوباره انجام شود. این مهم بسته به نوع هارد شما و برنامه‌هایی که دارید، یک ساعت یا حتی بیشتر هم طول بکشد و در این بین چند باری هم دستگاه شما ریست شود، پس صبور باشید تا همه چیز نصب شده و صفحه ورود به مک به صورت عادی برای شما استارت شود.

اطلاعات خود را از دست ندهید

با این روش، هیچ یک از اطلاعات شما از دست نخواهد رفت اما با توجه به خرابی‌هایی که ممکن است در سیستم عامل شما وجود داشته باشد، امکان ایجاد خطا یا هر چیز دیگری وجود دارد که به همین دلیل همیشه پیشنهاد می‌کنیم، آن بخش گرفتن نسخه پشتیبان را حتما جدی گرفته و از اطلاعات خود یک نسخه دوم داشته باشید تا در موقع بروز چنین مشکلاتی، از آن برای باز گرداندن محتوای مهم خود استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *