از زمانی که iOS 12 منتشر شد، کاربران آیفون و آیپد می‌توانستند از قابلیت‌های جذاب برنامه‌ی Shortcuts استفاده کنند. اما این برنامه تازه با انتشار نسخه‌ی macOS Monterey در دسترس کاربران مک قرار گرفته و ما هم در نوشته‌ی امروز می‌خواهیم یکی از کاربردهای جالب آن را به شما آموزش دهیم.

فایل گیف چیست و چرا تا این حد محبوب است؟

فایل‌ گیف در واقع فایل‌های عکسی هستند که می‌توانند با ذخیره چند عکس به صورت توامان، تصاویر متحرک را در خود ذخیره کنند. گیف‌ها به خاطر حجم نسبتا کم و بدون صدا بودن، این روزها محبوبیت در قواره‌ی ایموجی‌ها کسب کرده‌اند و برای ابراز احساسات در گفتگوهای نوشتاری یا ارسال جک یا خیلی چیزهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته و حالا بخشی از کیبوردهای موبایل نیز شده‌اند.

آموزش ساخت گیف با استفاده از برنامه‌ی Shortcuts در مک

ساخت گیف با برنامه‌ی Shortcuts از این نظر خوب است که شما یک بار مراحل را در آن تعریف می‌کنید و از ان به بعد کار با یک کلیک و به صورت خودکار انجام خواهد شد. فراموش نکنید که این گزینه تنها در نسخه‌ی macOS Monterey موجود است و اگر از نسخه‌های قبلی سیستم عامل مک استفاده می‌کنید، این آموزش به کار شما نخواهد آمد.

برای شروع برنامه‌ی Shortcuts را از طریق داک یا اسپاتلایت اجرا کنید. با کلیک بر روی آیکون + در بالای صفحه سمت راست، یک Shortcut جدید بسازید. عبارت Select File را در نوار جستجو که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم تایپ کرده و سپس آن را از سمت راست کشیده و در پنجر‌ه‌ی سمت چپ رها کنید. بعد از انتقال، تیک Select Multiple را بزنید.

Get Detail of Images‌ را جستجو کرده و بکشید و در سمت چپ پنجره رها کنید و سپس عبارت Width را جایگزین Album کنید.

یک بار دیگر Get Detail of Images را جستجو کرده و به لیست اضافه کنید و این بار به جای عبارت Album، کلمه‌ی Height را قرار دهید.

روی Image کلیک کرده و Select Magic Variable را انتخاب کنید و در نهایت روی File بزنید.

Make GIF را جستجو کنید و کشیده در سمت چپ رها کنید. auto-size را غیر فعال کنید، عرض و طولی که مد نظر دارید را تایین کنید و سپس seconds per photo را بین 0.2 تا 0.9 تایین نمایید.

حالا Save File را جستجو کنید و آن را در زیر Make GIF قرار دهید. در تنظیمات این بخش، گزینه‌ی Overwrite If File Exists را حتما فعال کنید.

حالا Quick Look را جستجو نمایید و به لیست اضافه کنید. بهتر است اسم shortcut را به چیزی معنی دار مثل Make GIF from Image تغییر دهیم و یک آیکون مناسب برایش انتخاب نماییم. سپس به Details در نوار سمت راست بروید و تیک گزینه‌ی Keep in Menu Bar را بزنید تا این  shortcut در منو قرار گرفته و به راحتی بعدا در دسترس شما باشد.

حالا برنامه را ببندید و می‌بینید که از طریق نوار منو، می‌توانید این shortcut را اجرا نمایید.

استفاده از shortcut ساخت گیف

از نوار منو روی آیکون Shortcuts کلیک کرده و Make GIF from Image را انتخاب نمایید.

حالا باید فایل‌های عکسی که مد نظر دارید را انتخاب کنید. سپس روی open زده و صبر کنید تا گیف شما ساخته شود. سپس یک بار دیگر روی open کلیک کید و فایل گیف خود را هر جایی که خواستید ذخیره نمایید. این فایل با اسم image.gif ذخیره می‌شود. بدیهی است که از این طریق نمی‌توانید فایل‌های ویدیویی را به گیف تبدیل کنید و تنها این امکان را دارید تا مجموعه ای از عکس‌ها را به یک فایل گیف بدل نمایید. شما می‌توانید تنظیمات مربوط به سرعت نمایش عکس‌ها را، هر زما که خواستید در برنامه‌ی Shortcuts تغییر دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *