دیجیتال مارکتینگ یکی از حوزه‌های بسیار فعال بازاریابی است که بخش عظیمی از کسب‌وکارهای آنلاین سرمایه خود را بر روی آن متمرکز می‌کنند. در مقالات قبلی به بررسی چند مورد از مفاهیم اصلی دیجیتال مارکتینگ پرداختیم که در این مقاله نیز قصد داریم به معرفی برخی دیگر از مفاهیم اصلی این حوزه بپردازیم.

نمایش آگهی به ازای تعداد مشخص نمایش یا CPM

تبلیغات اینترنتی بر اساس روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر فرد متناسب با نوع کسب‌وکار خود سعی می‌کند بهترین آنها را با نظر مشاوران و متخصصان این حوزه انتخاب کنند. یکی از روش‌های بسیار رایج در سیستم‌های تبلیغاتی مختلف پرداخت هزینه به ازای تعداد معینی از نمایش (به طور مثال به ازای هزار نمایش) است که طرفداران زیادی نیز دارد. در اینصورت باتوجه به موارد مختلف نظیر نوع کسب‌وکار، بنر طراحی شده و… می‌تواند نرخ کلیک زیاد یا کم باشد. دلیل محبوبیت این نوع تبلیغات معمولا ایمن بودن سود‌ دریافتی نسبت به تعداد نمایش است که البته بازهم نرخ کلیک آن متناسب با نوع کسب‌وکار شما خواهد بود.

نمایش آگهی با توجه به تعداد نمایش آن یا CPI

این روش بسیار شبیه به روش قبلی یا همان CPM است که یک تفاوت اساسی با آن دارد. تفاوت این روش با روش قبلی، پرداخت هزینه به ازای هر کلیک است که نسبت به روش قبلی هزینه‌های آن نیز به صورت دقیق‌تر محاسبه می‌شود. البته با توجه به دردسرهای پرداخت آن، امروزه این روش کمتر مرسوم است و بیشتر از آن روش‌ CPM موردپسند بسیاری از کاربران فعال در زمینه وب است.

پرداخت هزینه به اضای هر سفارش یا CPO

یکی دیگر از روش‌هایی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات اینترنتی وجود دارد، روش CPO است که کاربران سعی می‌کنند به ازای هر سفارش دریافت شده توسط تبلیغات ارائه شده هزینه پرداخت کنند. این روش اگرچه صرفه اقتصادی بسیار زیادی دارد اما نمایش‌دهندگان بسیار محدودی حاضر به قبول کردن چنین تبلیغاتی در سایت خود هستند. این روش بیشتر برای سایت‌هایی که خدماتی را به کاربران ارائه می‌دهند قابل استفاده است و کمتر برای محصولات بدلیل تفاوت قیمت گسترده آن قابل قبول خواهد بود.

پرداخت هزینه به اضای هر فروش یا CPS

فروشگاه‌های آنلاین معمولا در ابتدای کار بخش عظیمی از سرمایه خود را صرف تبلیغات و شناساندن برند فروشگاهی خود به کاربران سراسر کشور یا جهان می‌کنند. بنابراین انتخاب یک استراتژی مناسب جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بازده و فروش در اولویت کار قرار دارد. در این روش صاحبان فروشگاه با بستن قرارداد سعی می‌کنند تا به ازای هر فروش، مبلغ یا درصد معینی از فروش را به نمایش‌دهندگان تبلیغات ارائه کنند.

بهینه‌سازی و افزایش نرخ تبدیل یا CRO

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان آن را مکمل دیجیتال مارکتینگ دانست، روش CRO است که به منظور افزایش نرخ فروش و در واقع بهینه‌سازی نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری استفاده می‌شود. ایجاد تغییر در Anchor Text درون و تغییر Call-to-Action از جمله موارد تاثیر‌‍گذار در آن است.

طرح یک سوال از گروهی بزرگ و همکاری گروهی برای انجام امور یا Crowdsourcing

مطرح کردن پرسش‌هایی در جمعی که قرار است میان آنا همکاری اتفاق بیفتد، از جمله مهم‌ترین مواردی است که در شکل‌گیری یک همکاری و آغاز کار تیمی حائز اهمیت است. بسیاری از مواقع پیش می‌آید که گروهی برای شروع یک همکاری در کنار یکدیگر نشسته‌اند که هریک از آنها سوالات و پیشنهادات خود را مطرح می‌کند و سایر افراد نیز اقدام به پاسخ‌ دادن به سوال مطرح شده می‌نمایند. برخی اوقات نیز گروهی برای انجام اموری مانند امور خیریه‌ای اقدام به بررسی پیشنهادات می‌کنند که تمامی این حالا را Crowdsourcing می‌گویند.

بررسی میزان کلیک‌ها به نرخ‌های مختلف یا CTC

یکی دیگر از مواردی که در راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی اهمیت زیادی دارد، CTC یا بررسی میزان تعداد کلیک به نرخ تبدیل‌ است. در این نوع بررسی‌ها می‌توان به میزان اهمیت بازدهی یک کمپین تبلیغاتی اشاره کرد که برای فرد تبلیغ‌دهنده در همان تبلیغ و تنظیم استراتژی بهتر در تبلیغات بعدی اهمیت بسیار زیادی دارد. این کلمه مخفف Click to Conversion بوده و یکی از کمیت‌های بسیار مهم در زمینه تبلیغات آنلاین به شما می‌آید.

بررسی تعداد کلیک خورده با تعداد نمایش یک بنر یا CTR

یکی دیگر از مواردی که برای فرد تبلیغ‌دهنده بسیار حائز اهمیت است، بررسی تعداد کلیک‌های دریافت شده نسبت به تعداد کل نمایش بنر و مشاهده آن توسط کاربران سایت نمایش‌دهنده تبلیغ است. این کلمه مخفف Click Through Rate است و برای بررسی میزان بازدهی یک تبلیغ اهمیت بسیار زیادی دارد.

بررسی موفقیت یک کمپین تبلیغاتی یا Conversion Rate

یکی دیگر از کمیت‌های بسیار مهمی که در تبلیغات آنلاین مورد توجه تبلیغ‌دهندگان است، مسئله Conversion Rate است که به میزان عملکرد کاربران مشاهده‌کننده یک تبلیغ گفته می‌شود؛ عمل کردن آنها در تبلیغات بنری به میزان کلیک‌های صورت گرفته گفته می‌شود.

زمان بازدید کاربران از سایت یا Dwell Time

کاربران یک سایت هنگامی که وارد یک سایت می‌شوند، به بررسی و بازدید از مطالب یا بخش‌های مختلف سایت می‌پردازند. مدت زمانی که یک کاربر در سایت سپری می‌کند را Dwell Time یا زمان بازدید کاربر گفته می‌شود. این کمیت به نمایش‌دهنده و تبلیغ‌دهنده نشان می‌دهد که کاربران سایت چقدر به محتوای سایت علاقه نشان داده‌اند و هرچه این زمان بیشتر باشد، نشان‌دهنده کیفیت و جذابیت بالا مطالب درج شده در سایت است.

نمایش موقعیت جغرافیایی کاربر یا IP

IP یک عدد است که به شما اطلاعاتی نظیر موقعیت جغرافیایی کاربر (مانند کشور، شهر و منطقه دقیق مکانی) را نمایش می‌دهد که برای افزایش بازده تبلیغات و هدفمند کردن آن اهمیت دارد.
در این مقاله نیز به بررسی برخی دیگر از مفاهیم مربوط به حوزه تبلیغات آنلاین پرداختیم که در مقالات بعدی به تکمیل این مبحث خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *