اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید، حتماً می‌دانید که یکی از اهداف مهم در کسب‌وکار افزایش فروش و درآمد است. جالب است بدانید کپشن‌های نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مستقیم و البته زیادی بر روی فروش شما دارند. در مجموعه مقالات نحوه نوشتن کپشن برای افزایش درآمد به بررسی آن پرداختیم. پس اگر مقالات قبلی را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید.

از افراد بخواهید وارد رقابت شوند: برگزاری رقابت برای افزایش مشارکت کاربران و نمایش برندتان در اینستاگرام روش فوق‌العاده‌ای است. از مردم برای ارسال تصاویرشان دعوت کنید و آنها را با استفاده از یک هشتگ در کپشن پست‌تان تگ کنید. قوانین رسمی مسابقه را برای علاقه‌مندان در کپشن پست‌تان لحاظ کنید و حتی در قسمت بیو هم لینک آن را قرار دهید.

چهار) تعداد هشتگ‌ها را به چهار الی شش عدد محدود کنید.

یک هشتگ اینستاگرامی عملکردی مشابه هشتگ توییتری یا فیس‌بوکی دارد و گفتگوهای کاربران مختلف را به یک جریان متصل می‌کند. تا زمانی که حساب کاربری شما در اینستاگرام عمومی (Public) است، هر کاربری که آن هشتگ را جستجو کند ممکن است پست اینستاگرامی شما را بیابد.

هشتگ‌ها برای مرتبط کردن کاربرانی که هیچ ارتباطی با هم ندارند بسیار سودمند هستند و اینکه چه کسانی درباره موضوع، اتفاقات، برندها و نظایر آنها یکسان صحبت می‌کنند و علاقه‌مند هستند. همچنین هشتگ‌ها برای افزودن نکات جالب و بعضی شوخی‌های خاص به پست‌تان بسیار مناسبند.

از هشتگ‌ها به صورت محدود استفاده کنید. برخی از کاربران اینستاگرام برای جذب دنبال‌کنندگان بیشتر، پست‌های حاوی زنجیره‌ای از هشتگ‌های قابل‌جستجو را ارسال می‌کنند. اما حقیقت این است که این کار شبیه ارسال هرزنامه برای دنبال‌کنندگان به نظر می‌رسد. اگر از تعداد زیادی هشتگ استفاده کنید مردم متوجه می‌شوند و این اصلا جذاب نیست. پس هشتگ‌ها را به سه یا چهار عدد محدود کنید. به‌خاطر داشته باشید که اگر به استفاده از هشتگ‌ها تمایل ندارید، هیچ اجباری برای استفاده از آنها نیست. برای نوشتن یک کپشن بی‌نظیر همیشه هم نیازی به هشتگ ندارید و استفاده از هشتگ‌ها امری ضروری و قطعی نیست.

از هشتگ در انتهای کپشن یا در اولین کامنت استفاده کنید: اگرچه عبارت هشتگ شده به‌راحتی در یک جمله جا می‌گیرد ولی بهتر است هشتگ‌ها را در انتهای کپشن فهرست کنید. به این ترتیب آن قسمت از کپشن شما که بیشتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد در ابتدا ظاهر می‌شود و این کار، کپشن شما را کاربرپسندتر می‌کند. به‌علاوه، اگر کپشن شما آنقدر طولانی است که بریده می‌شود، هشتگ‌هایی که کاربران را به هم مرتبط می‌کنند (و شاید هم موجبات نارضایتی آنها را فراهم کند) مخفی خواهند شد‌. می‌دانید که اینستاگرام به شما ایده خواهد داد که کدام هشتگ‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند. زمانی که پست جدیدی را آماده می‌کنید و علامت هشتگ را با عبارتی ناتمام در کنارش جستجو و تایپ می‌کنید، اینستاگرام هشتگ‌هایی را بر اساس میزان محبوبیت‌شان به شما پیشنهاد می‌دهد.

پنج) لحن برندتان را با لحن نشاط‌آور اینستاگرام هماهنگ کنید.

هر شبکه اجتماعی لحن و ادبیات متفاوتی دارد که برای آن خوب عمل می‌کند. مثلا  لغات و اصطلاحات تخصصی در شبکه‌ای خاص مانند لینکدین به خوبی کار می‌کنند، اما ممکن است در اینستاگرام کارایی نداشته باشند. بهترین پست‌ها در اینستاگرام معمولاً دارای لحن بانشاط و جالبی هستند که می‌توانند جنبه‌های انسانی، خصوصی و اعتبار یک برند را بهتر نشان دهند. به‌همین دلیل است که باید لحن برندتان را با لحن اینستاگرام هماهنگ کنید. این شبکه برای برندهایی که لحن‌شان شاد است بهتر است. برای دیگر برندها که لحن جدی‌تری دارند باید بین صمیمیت و جدیت تعادل برقرار کرد. سازگاری نسبی لحن برند شما با لحن اینستاگرام می‌تواند به شما در ساختن یک نام تجاری موفق در این مسیر کمک کند. وقتی برندها شوخی بامزه یا رقابتی را دست‌مایه تبلیغات‌شان می‌کنند، مردم لذت می‌برند.

شش) از شکلک‌ها (ایموجی‌ها) استفاده کنید.

ایموجی‌ها، شکلک‌های کارتنی در دسترس کاربران گوشی‌های هوشمند هستند که می‌توانند به کپشن اینستاگرام شخصیت و احساس ببخشند. به همین دلیل بسیاری از برندها حتی برندهایی که لحن جدی‌تری دارند، در کپشن از آنها استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی در استفاده از ایموجی‌ها در پست‌تان وجود دارد. مثلا شما می‌توانید در ابتدای کپشن برای جلب توجه کاربران از آنها استفاده کنید. حتی می‌توانید در وسط جمله‌ها به جای بعضی کلمات یا در انتهای جملات کپشن، درست مانند آخرین و شیرین‌ترین قسمت یک لطیفه از آنها استفاده کنید.

هفت) کانال‌های اجتماعی دیگرتان را در اینستاگرام تبلیغ کنید.

شما می‌توانید از کپشن پست اینستاگرام‌تان برای تبلیغ سایر حساب‌های کاربری‌تان در شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده کنید. این کار روش خوبی برای آگاه‌کردن دنبال‌کنندگان‌تان است تا بدانند که چطور و کجا می‌توانند شما را پیدا کنند. به این ترتیب دنبال‌کنندگان اینستاگرامی‌تان می‌توانند شما را در توییتر، تلگرام، آپارات و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم دنبال کنند. مثلاً ممکن است شما کمپینی را که در شبکه‌های اجتماعی دیگری راه‌اندازی کرده‌اید در اینستاگرام تبلیغ کنید.

هشت) اگر تردید دارید، کپشن را به صورت خلاصه تهیه کنید.

کپشن‌های شما ممکن است قدری طولانی‌تر از چند کلمه یا یک جمله باشند که کاملا به ذائقه مخاطب‌تان بستگی دارد. مثلا اگر صاحب یک شرکت غذایی هستید، ممکن است کل روش تهیه یک غذا را در کپشن خود قرار دهید. این روش، چنان چه مهمترین اطلاعات (مانند نام غذای موردنظر) را در ابتدای کپشن نوشته باشید، هیچ اشکالی ندارد. به این ترتیب اطلاعات اصلی مخفی نمی‌شوند.

اما اگر هنوز از نوع لحن برندتان اطمینان ندارید، بر اساس تجربیات ما مختصرنویسی بهترین اقدام است. بعضی از بهترین کپشن‌های اینستاگرام عبارات نغز کوتاه هستند و یا اینکه نکات اصلی را به سرعت و خیلی کوتاه می‌نویسند و اجازه می‌دهند که تصویر با مخاطب سخن بگوید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *