یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بسیاری از وبمستران و مدیران سایت‌های مختلف با آن مواجه هستند، کپی شدن مطالب توسط سایت‌های دیگر است! اگر در زمینه تولید محتوای سایت فعالیت دارید، حتماً می‌دانید که تولید و انتشار یک مقاله در سایت زمان بسیار زیادی را از کاربر می‌گیرد و هر چقدر این محتوا مفید‌تر باشد، زمان بیشتری را از تولیدکننده آن گرفته است. اگر از کاربران وردپرسی باشید و با مشکل کپی مطالب توسط سایت‌های دیگر مواجه هستید، حتماً به دنبال راه‌حلی هستید که جلوی کپی مطالب توسط کاربران و دیگر سایت‌ها را بگیرید. شاید نتوانید جلوی کپی متن را بگیرید اما به راحتی می‌توانید جلوی کپی تصاویر سایت خود را بگیرید. نکته امیدوارکننده این است که اگر سایتی محتوای شما را به صورت کامل کپی کند، گوگل پس از مدتی که این کار را تکرار کند، آن سایت را جریمه می‌کند. اما گاهی مشکل اصلی مربوط به تصاویر سایت است که بجای متن، از تصاویر باکیفیت سایت شما استفاده می‌کنند!

واتر مارک تصاویر در وردپرس چیست؟

واتر مارک تصاویر به لوگویی گفته می‌شود که بر روی تصاویر سایت شما قرار می‌گیرد و به راحتی می‌توانید از کپی تصاویر توسط دیگر سایت‌ها جلوگیری کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی افزونه وردپرسی بپردازیم که با استفاده از آن قادر به ایجاد واتر مارک بر روی تصاویر سایت خود خواهید بود.

افزونه Image Watermark

افزونه Image Watermark یک افزونه بسیار کاربردی و حرفه‌ای برای وردپرس است که با استفاده از آن قادر به ایجاد واتر مارک بر روی تصاویر سایت وردپرسی خود خواهید بود. یکی از راه‌های اضافه کردن واتر مارک بر روی عکس‌های وردپرس، اضافه کردن واتر مارک به کمک نرم‌افزار‌های ویرایش عکس نظیر فتوشاپ و به صورت دستی قبل از اینکه تصویری را آپلود کنید، است. اما یک راه ساده‌تر نیز برای قرار دادن لوگوی سایت روی تصاویر در وردپرس وجود دارد که به کمک افزونه Image Watermark انجام می‌شود. این افزونه کاربردی در مخزن وردپرس به ثبت رسیده است و توانسته از میان +۵۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴ از ۵ را نصیب خود کند. بنابراین کاربران از عملکرد این افزونه کاملاً راضی هستند و شما هم می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

برخی از ویژگی‌های افزونه Image Watermark عبارتند از:

  • اضافه کردن واتر مارک به تصاویری که قبلا آپلود شده‌اند
  • قرار دادن واترمارک در بخش دلخواه از تصویر
  • اعمال واترمارک روی پست تایپ‌های خاص (مثل برگه یا پست‌ها)
  • تنظیم کیفیت تصویر
  • غیر فعال کردن راست کلیک روی تصویر
  • غیر فعال کردن کشیدن و کپی عکس

  • ایجاد سیستم پیام خصوصی میان کاربران وردپرس با افزونهFront End PM
  • Automatic watermarking: با فعال‌سازی این گزینه، واتر مارک انتخابی شما به صورت خودکار بر روی تصاویر آپلود می‌شوند و می‌توانید از آن در سایت خود استفاده کنید.
  • Manual watermarking: اگر قصد دارید به صورت دستی واتر مارک خود را بر روی تصاویر قرار دهید، کافی است این گزینه را انتخاب کنید و پس از آپلود تصاویر، به صورت دستی و البته تکی واتر مارک خود را به آن اضافه کنید.
  • Enable watermark for: در این قسمت تعیین کنید برای کدام یک از سایزهای عکس که قالب شما پشتیبانی می‌کند، لوگوی سایت یا تصویر انتخابی برای واتر مارک بر روی تصاویر آپلود شده در وردپرس گذاشته شود. حداقل باید یکی را انتخاب کنید. در قسمت پایینی نیز می‌توانید با انتخاب گزینه on selected post types only تعیین کنید واترمارک در پست تایپ‌های خاصی نمایش داده شود.
  • Frontend watermarking: واترمارک را روی تصاویری که توسط کاربران سایت شما آپلود می‌شوند نیز قرار خواهد داد.
  • Deactivation: اگر قصد دارید پس از غیرفعال‌سازی این افزونه تمام تنظیمات از دیتابیس حذف شوند، کافی است این گزینه را انتخاب کنید. هر افزونه‌ای اطلاعات خود را در بخش دیتابیس وردپرس ذخیره می‌کند که با استفاده از این گزینه می‌توانید تنظیمات موجود در دیتابیس را حذف کنید.
  • Watermark alignment: با استفاده از این بخش می‌توانید محل قرارگیری واتر مارک خود را تعیین کنید؛ مثلاً می‌توانید آن را در بالا، پایین، چپ یا راست قرار دهید تا کاربران آن را ببینند. پیشنهاد می‌کنم واتر مارک خود را در پایین قرار دهید تا کاربران نتوانند آن را در سایت خود کپی کنند.
  • Watermark offset: با استفاده از این گزینه می‌توانید فاصله واتر مارک را از هر سمت مشخص کنید؛ مثلاً می‌توانید آن را ۲۰ پیکسل از پایین و ۲۰ پیکسل از چپ فاصله دهید تا به حاشیه تصویر شما نچسبد.
  • Offset unit: در این بخش باید واحد مربوط به تنظیم فاصله از حاشیه را مشخص کنید؛ مثلاً می‌توانید آن را بر حسب پیکسل یا درصد مشخص کنید. توجه داشته باشید که پیکسل و درصد خیلی با هم فرق دارند؛ مثلاً ۲۰ پیکسل شاید اندازه ۲ درصد از تصویر (بستگی به سایز تصویر دارد!) فاصله بگیرد اما ۲۰ درصد اندازه همان ۲۰ درصد فاصله می‌گیرد که متفاوت هستند.
  • Watermark image: در این بخش باید تصویر واتر مارک خود را انتخاب کنید؛ تصویر واتر مارک شما می‌توانید شامل نام کسب‌وکارتان باشد! البته پیشنهاد می‌کنم لوگوی خود را به عنوان واتر مارک قرار دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنم تصویر واتر مارک شما بدون بک‌گراند باشد تا نظر کاربران بیشتر را جلب کند.
  • ایجاد پنجره پاپ‌آپ در ورپرس با افزونه Popup Maker

  • Watermark size: سایز واترمارک خود را تعیین کنید. با انتخاب گزینه Original سایز واترمارک به اندازه تصویر واترمارک، با انتخاب Scaled سایز واترمارک به نسبت اندازه تصویر اصلی و با انتخاب گزینه Custom سایز واترمارک به اندازه ای که شما تعیین می کنید نمایش داده خواهد شد. بنابراین لازم است تا متناسب با سایز تصاویر کلی خود یک واتر مارک انتخاب کنید! مثلاً اگر تصاویر سایت شما بیش از ۱۰۰۰ پیکسل هستند، واتر مارک شما می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ پیکسل باشد تا نظر کاربران را جلب کند. همچنین باید توجه داشته باشید که واتر مارک نباید آنقدر بزرگ باشد که محتویات تصاویر توسط کاربران دیده نشود و باید کاملاً متناسب با سایز تصاویر شما باشد.
  • Watermark custom size: در صورتی که در بخش قبلی گزینه شخصی (Custom) را انتخاب کرده‌اید، در این قسمت باید ابعاد تصویر خود را تعیین کنید. در قسمت x طول و در قسمت y عرض تصویر واترمارک روی عکس در وردپرس را تعیین کنید. باز هم باید به سایز تصاویر خود دقت کنید تا در هنگام دیدن تصاویر توسط کاربران با مشکل مواجه نشوید.
  • Watermark scale: یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب این افزونه، قابلیت انتخاب سایز واتر مارک متناسب با سایز تصویر است! مثلاً می‌توانید مشخص کنید که ۲۰ درصد سایز تصویر اصلی را واتر مارک تشکیل دهد. در صورتی که گزینه Scaled را انتخاب کرده‌اید، در این قسمت باید میزان عرض واترمارک را نسبت به عکس اصلی تعیین کنید. مثلا اگر عدد ۱۰ را انتخاب کنید، عرض واترمارک ۱۰ درصد عرض تصویر را اشغال خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنم سایز واتر مارک شما بیشتر از ۲۰ درصد نشود که جذابیت تصویر شما را کمتر می‌کند.
  • Watermark transparency / opacity: در این بخش می‌توانید کیفیت تصاویر واتر مارک خود را مشخص کنید؛ در واقع در این بخش میزان شفافیت تصاویر قابل شخصی‌سازی است! مثلاً اگر می‌خواهید کیفیت واتر مارک شما ۰۰ باشد، می‌توانید ۱۰۰ را انتخاب کنید. اگر از لوگوی خود به عنوان واتر مارک استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم عدد این بخش را بر روی ۱۰۰ قرار دهید تا واتر مارک با بیشترین کیفیت در اختیار کاربران قرار بگیرد.
  • Image quality: در این بخش هم می‌توانید کیفیت اصلی تصویر واتر مارک را انتخاب کنید. برای این بخش هم پیشنهاد می‌کنم کیفیت را بر روی ۱۰۰ درصد قرار دهید تا کاربران واتر مارک شما را با بیشترین کیفیت ببینند.
  • Image format: در این بخش می‌توانید فرمت واتر مارک خود را مشخص کنید! اگر واتر مارک شما بدون بک گراند است، باید از فرمت png استفاده کنید اما اگر واتر مارک شما بدون واتر مارک باشد، به راحتی می‌توانید از فرمت jpg استفاده کنید. جالب است بدانید معمولاً سایز فرمت PNG چندین برابر سایز فرمت jpg است! بنابراین برای بهینه‌سازی تصاویر سایت خود اگر از تصاویر با بک گراند استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم از فرمت jpg استفاده کنید.
  • Backup full size image: با تیک زدن این گزینه، افزونه به صورت خودکار از عکس‌های اصلی بدون واترمارک یک نسخه پشتیبان ذخیره می‌کند. این گزینه زمانی کاربرد دارد که بخواهید واتر مارک خود را پس از مدتی عوض کنید؛ به راحتی می‌توانید واتر مارک جدید را به این افزونه بدهید تا بر روی تصاویر اصلی بچسباند و به صورت کاملاً خودکار در سایت نمایش دهد. البته توجه داشته باشید که این گزینه حجم زیادی از هاست شما را اشغال می‌کند و اگر هاست شما فضای کمی دارد، پیشنهاد می‌کنم یک واتر مارک را برای همیشه انتخاب کرده و این گزینه را غیرفعال کنید.
  • Backup image quality: با استفاده از این بخش می‌توانید کیفیت تصاویر بکاپ که با انتخاب گزینه بالا انتخاب کرده‌اید را انتخاب کنید. مثلاً اگر فضای هاست شما زیاد است و مشکل حجم ندارید، پیشنهاد می‌کنم از ۱۰۰ درصد استفاده کنید تا تصاویر شما با بالاترین کیفیت نگه‌داری شوند.
  • معرفی برترین افزونه‌های افزایش سرعت سایت و کش در وردپرس

  • Right click: با فعال کردن این گزینه کاربران نمی‌توانند روی تصویر راست کلیک کنند. در واقع مهم‌ترین عامل برای کپی تصاویر از سایت، فعال بودن راست کلیک در سایت است! اگر راست کلیک در سایت فعال نباشد، کاربران دیگر نمی‌توانند تصاویر شما را کپی و پیست کنند. البته گاهی شما نیاز دارید تا کاربران بتوانند متن‌هایتان را کپی کنند اما تصاویر را کپی نکنند. این افزونه به شما کمک می‌کند تا بتوانید جلوی کلیک راست را تنها بر روی تصاویر بگیرید تا کاربران هیچوقت نتوانند تصاویر شما را کپی کنند. البته فعال‌سازی این گزینه به معنای جلوگیری ۱۰۰ درصدی از کپی تصاویر سایت نیست اما کمک زیادی به شما می‌کند.
  • Drag and drop: با فعال‌سازی این گزینه دیگر کاربران نمی‌توانند تصاویر سایت شما را بکشند و در جای دیگر رها کنند. به عبارت ساده‌تر کاربران نمی‌توانند با استفاده از قابلیت Drag and drop تصاویر را در کامپیوتر خود ذخیره کنند که این مسئله اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از کپی شدن تصاویر سایت شما دارد.
  • Logged in users: با فعال‌سازی این گزینه دو قابلیت Right click و Drag and drop برای کاربرانی که وارد سایت شده باشند هم فعال می‌شود. شاید پیش خودتان بگویید کاربرانی که در سایت عضو می‌شوند به شما وفادار هستند اما پیشنهاد می‌کنم اگر دو گزینه بالا را فعال می‌کنید، این گزینه را هم فعال کنید.

 

استفاده از افزونه Image Watermark به شما کمک می‌کند تا محتوا و البته تصاویر سایت شما تا حد بسیار زیادی کپی نشوند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *