ویدیو مارکتینگ با استفاده از یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید ویدیوهای خود را به تعداد زیادی از کاربران و مخاطبان هدف کسب‌وکارتان نمایش دهید. و برای رسیدن به این هدف باید نکاتی را در هنگام تولید ویدیو و اشتراک گذاری آن رعایت کنید. در مجموعه مقالات ویدیو مارکتینگ حرفه‌ای به کمک یوتیوب قصد داریم به بررسی نکات مهم آن بپردازیم.

دو نکته مهم برای درج لینک در بخش توضیحات یوتیوب

برای قرار دادن لینک در توضیحات یوتیوب دو نکته بسیار مهم وجود دارد که رعایت آن‌ها به رشد سایت و کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند:

الف) لینک‌های خود را با استفاده از UTM قرار دهید!

ابزار UTM، ابزاری هستند که لینک‌های شما را به سرویس گوگل آنالیتیکس متصل می‌کند؛ این عمل به شما کمک می‌کند تا بدانید لینک موردنظر شما چقدر ترافیک دارید و این ترافیک از چه منابعی به سایت شما هدایت شده‌اند! بنابراین لینک موردنظر خود را با استفاده از UTM در بخش ترافیک یوتیوب قرار دهید تا بدانید کدام ویدیوها ترافیک بهتری برای شما جذب می‌کنند.

ب) لینک خود را با استفاده از پروتکل قرار دهید!

برای وبسایت‌ها دو نوع پروتکل https و http وجود دارد که باید لینک‌های خود را با این پروتکل در یوتیوب قرار دهید! این پروتکل‌ها باعث می‌شوند تا اگر کاربر بر روی لینک شما کلیک کند، مستقیم وارد سایت شما شود اما اگر پروتکل قرار نداشته باشد، کاربر وارد یک صفحه اشتباه از یوتیوب خواهد شد. بنابراین دقت کنید تا همیشه لینک خود را با http:// یا https:// قرار دهید! با هر کدام از پروتکل‌ها که سایت شما در گوگل ثبت شده است، لینک خود را قرار دهید تا از تاثیر این لینک‌ها در گوگل هم بهره‌مند شوید.

چگونه محتوای کانال یوتیوب خود را آنالیز کنیم؟

مدیران کانال‌های یوتیوب به دنبال افزایش رتبه ویدیو در یوتیوب هستند که برای سنجش میزان موفقیت خود، نیاز به آنالیز ویدیو در یوتیوب دارند! در واقع مدیران کانال باید بدانند که ترافیک محتوای آن‌ها چقدر است و نسبت به قبل چقدر رشد کرده است! هر چقدر این اطلاعات دقیق‌تر باشد، استراتژی شما هم بهتر است و می‌توانید در مدت بسیار کمی رشد زیادی داشته باشید.

مدت زمان مشاهده ویدیو در یوتیوب را بررسی کنید!

با معیار مدت زمان مشاهده ویدیو در یوتیوب آشنا هستید؟ مدت زمان مشاهده ویدیو یک کانال، به مجموع مدت زمانی که کاربران یوتیوب به مشاهده ویدیوهای شما پرداخته‌اند گفته می‌شود و فاکتور بسیار مهمی در افزایش رتبه رتبه کانال در یوتیوب به شمار می‌آید. یکی از ابزارهایی که یوتیوب در اختیار مدیران کانال قرار می‌دهد، قابلیت آنالیز مدت زمان مشاهده ویدیو است! با استفاده از این ابزار می‌توانید مدت زمانی که کاربران ویدیوهای کانال شما را دیده‌اند را تحلیل کنید.

برای دسترسی به این ابزار وارد بخش Creator Studio شوید و از طریق بخش Analytics، روی Watch Time کلیک کنید. در این بخش گزارش‌های مربوط به مدت زمان مشاهده ویدیو در اختیار شما قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده میزان علاقه کاربران به زمان ویدیوهایتان است؛ توجه داشته باشید که این گزارش بر اساس دقیقه است!

در این صفحه دو نمودار در اختیار شما قرار گرفته است. اولین نمودار مربوط به مدت زمان مشاهده ویدیو است که هر چقدر بیشتر باشد، شانس شما برای افزایش رتبه کانال یوتیوب وجود دارد! اما هر چقدر مدت زمان مشاهده ویدیو در کانال شما کمتر باشد، کانال شما شانس کمتری برای حضور در رتبه‌های اول صفحه نتایج جستجو دارد. البته باید توجه داشته باشید که این مورد، یکی از ده‌ها فاکتور برای رتبه‌بندی ویدیوهای مربوط به کانال‌های مختلف است.

نمودار دوم (Views) مربوط به تعداد کل بازدیدهای یک کانال است؛ لازم است بدانید این مورد با تعداد کاربرانی که ویدیوهای شما را دیده‌اند فرق دارد! مثلاً اگر کاربری ۱۰ ویدیو از کانال شما پلی کرده باشد، تعداد بازدید (Views) آن ۱۰ است. بنابراین این مورد ممکن است خوشحال‌کننده باشد اما داشتن ۱۰ بازدید به اندازه داشتن ۱۰ بازدیدکننده موثر نیست و نباید این دو مورد را اشتباه بگیریم.

نمودار ماندگاری مخاطبان (Audience Retention)

یکی دیگر از مهم‌ترین نمودارهایی که شبکه یوتیوب در اختیار شما قرار می‌دهد، نمودار مربوط به ماندن کاربران در ویدیو است! در واقع کاربران به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • کاربرانی که تنها چند ثانیه اول را می‌بینند.
  • کاربرانی که نصف یا بیشتر از نصف یک ویدیو را می‌بینند.
  • کاربرانی که ویدیو را به صورت کامل می‌بینند.

هر چقدر کاربران بیشتر در صفحه بمانند، مدت زمان مشاهده ویدیو در یوتیوب هم افزایش پیدا می‌کند و هرچقدر کاربران کمتر بماند، Watch time آن کمتر می‌شود. نمودار این صفحه به شما میانگین ماندن کاربران در صفحه ویدیوهای مربوط به کانال شما را نشان می‌دهد که هرچقدر درصد مخاطبان که زمان بیشتری از ویدیو را دیده‌اند بیشتر باشد، مدت زمان مشاهده ویدیو افزایش پیدا می‌کند.

در بخش Relative Audience Retention هم می‌توانید ببینید که کاربران در ویدیوهای مشابه سایر کانال‌ها چقدر مانده‌اند و اگر بخواهید کانال خود را با کانال‌های مشابه مقایسه کنید، کافی است نمودار این تب را با نمودار تب قبلی مقایسه کنید. اگر نمودار قبلی نسبت به این نمودار در وضعیت بهتری قرار گرفته باشد، کانال شما نسبت به کانال رقیبان بهتر است اما اگر این وضعیت برعکس باشد، باید به دنبال تولید محتوای جذاب‌تر و ارزشمندتر باشید تا بتوانید نظر کاربران را جلب کنید و مدت زمان مشاهده ویدئو را افزایش دهید.

twitch-tv

همچنین می‌توانید این نمودارها را بر اساس موارد مختلفی نظیر موقعیت جغرافیایی، تاریخ، محتوا و… فیلتر کنید تا به اطلاعات موردنظر خود دست یابید. اگر از فیلترها استفاده کنید، گزارش‌ها بر اساس سن، جنسیت و ویژگی‌های شخصی کاربران به شما نمایش داده می‌شوند که برای برخی کسب‌وکارها بسیار مهم است.

در بخش آنالیز ویدیو در یوتیوب به راحتی می‌توانید به کمک نمودارها از فیلترهای دیگری نظیر فیلتر موقعیت جغرافیایی و محدود کردن نوع موبایل به اطلاعات ارزشمند دیگری هم دست پیدا کنید.

محل پخش ویدیوها (Playback Locations)

یکی دیگر از بخش‌های بسیار کاربردی یوتیوب، استفاده از بخش Playback Locations است! در این بخش شما می‌توانید به ورودی‌های کانال خود پی ببرید. در واقع می‌توانید بفهمید که ویدیوهای شما توسط چه دستگاه‌هایی پخش شده‌اند؛ مثلاً برخی کاربران از اپلیکیشن موبایل استفاده می‌کنند و برخی دیگر به صورت مستقیم وارد لینک ویدیوهای شما می‌شوند. اگر قصد آنالیز ویدیو در یوتیوب را دارید، با استفاده از اطلاعات این صفحه و بخش Playback Locations که در تصویر زیر قابل مشاهده است، می‌توانید ویدیوهای خود را تحلیل کنید:

منبع ترافیک دریافتی (Traffic Sources)

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در هنگام آنالیز ویدیو در یوتیوب، منبع ترافیک دریافتی است! این منبع می‌تواند بخش جستجو یوتیوب یا کارت یوتیوب در سایر ویدیو باشد؛ این مسئله که شما بدانید ویدیوهایتان از چه منبعی ترافیک می‌گیرند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

دستگاه‌ کاربران (Devices)

با استفاده از گزارش‌های این بخش می‌توانید دستگاهی که کاربران از آن استفاده می‌کنند را بدانید.

در این بخش می‌توانید متوجه شوید که کدام منابع بهترین ترافیک را به کانال شما هدایت کرد‌ه‌اند و بیشتر روی آن تمرکز کنید. معمولاً کانال‌هایی که از طریق بخش جستجوی یوتیوب ترافیک خوبی دارند، مدت زمان مشاهده ویدیوی آن‌ها هم بسیار بالا است و این مسئله نشان از محتوای ارزشمند و جذاب این کانال‌ها است. برای افزایش رتبه ویدیو در یوتیوب موارد زیادی مهم هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدت زمان مشاهده ویدیو و بهینه‌سازی عنوان ویدیو در یوتیوب با تحقیق کلمات کلیدی اشاره کرد.

بررسی نرخ تعامل کاربران یوتیوب

تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت کسب‌وکارهای اینترنتی است! اگر کانال شما میلیون بازدید داشته باشد اما نرخ تعامل کاربران در آن کم باشد، فروشی برای شما حاصل نمی‌شود؛ به همین دلیل است که بررسی نرخ تعامل کاربران یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آنالیز ویدیو در یوتیوب است. هرچقدر نرخ تعامل کاربران در یوتیوب بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانید افزایش فروش بیشتری را در کسب‌وکارتان تجربه کنید. در واقع هر چقدر کاربران بیشتر بتوانند به برند شما نزدیک‌تر باشند و کامنت‌های بیشتری در صفحه ویدئو بگذارند، به معنی نرخ تعامل بالاتر است که بررسی آن شامل چند مورد می‌شود که در مقاله بعد بررسی می‌کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *